Sida 2 av 3

Re: Höjning av Niva?

Postat: 11 nov 2012 20:56
av ahlberg

Re: Höjning av Niva?

Postat: 12 nov 2012 18:50
av urban
förlåt, har missat att du frågat mig. jag struntade i distanserna för att jag tyckte att det verkade bli tillräckligt högt ändå. när jag gjort en sida var det ca 40mm skillnad. tänkte att det var bra att sejfa lite då jag använder bilen till vardags. distanser till kulleden hade jag glömt att fixa kom jag på då jag börjat riva. vilket var dumt för den kan inte fjädra ut utan att ta i distanserna vilket väll bidrar till "skumpigheten". tycker att priserna på distanserna jag sett är onödigt dyrt också. har fixat 15mm alu som jag tänker hålsåga och borra ur själv. 30mm distans på varje sida borde bli bra som jag förstått det. tyckte också att det verkade prisvärt och enklare än hoodoo. jag kan leva med att den är lite studsig, det ska inte vara för bekvämt att köra bil :)

Re: Höjning av Niva?

Postat: 02 jun 2014 11:46
av niva-2121
Min Niva -11 på 3.000 DD-mil har fått nya 30 mm högre fjädrar fram och bak.
Bilen blev c:a 53,5 mm högre fram och c:a 38,5 mm högre bak.
Mätningen gjord efter några timmars besök i spenaten så de nya fjädrarna hunnit "sätta sig".

Komforten? Tja mitt emellan Land Rover Defender och Suzuki Samurai, så jag är nöjd.
Skulle vara intressant att jämföra med en Stock Car Niva.

Re: Höjning av Niva?

Postat: 05 jun 2014 10:50
av Evil__Knievel
Håller på höjer min med hoodoo just fixa baken igår kväll väldigt enkelt drog ihop fjädern och lossa stötdämpare så var de lätt att få in nya ringarna passa på spruta body för skydd för rosten där med :-)

Hur pass klurigt är de med fram fjädern? Den är ju lite sned när man har bilen hängandes i luften. Antar att jag får ta dom med fjäderspännarna med och sen lossa på fjädersätet för få in kilarna?! Gunnar på worx tyckte även att jag skullé svetsa fast dem för bättre hållbarighet ? Något som ni har gjort med?

Re: Höjning av Niva?

Postat: 05 jun 2014 11:02
av majsfält
Fjäderspännare fram suger, jag skulle nog lyfta på undrelänkarm, palla nått under fjädersätet och sen sänka länkarmen.

Jag svetsade då de annars tydligen kan gå i splitt, men jag har ingen erfarenhet av det. Det borde ju gå att svetsa på plats, eller?

Re: Höjning av Niva?

Postat: 05 jun 2014 11:21
av Evil__Knievel
Okej domkraft kanske man kan ställa under och sänka ner sen ?

Jag vet inte om man kommer åt när de sitter på plats men de är väl lika bra att ta ner sätet och svetsa dem

Re: Höjning av Niva?

Postat: 08 jun 2014 12:48
av niva-2121
ahlberg skrev:De flesta här som provat längre fjädrar har blivit missnöjda och bytt tillbaks. Längre dämpare fram kommer inte att ha någon effekt eftersom gummikudden ändå stoppar, och längre där bak bryter sönder dina nedre bärarmar.
Vill på det bestämdaste vidimera Ahlbergs påstående.
Har själv bytt till 30 mm högre fjädrar fram och bak.
Mycket hård och stötig i fjädringen.
Verkar vara lättare att få diagonalspinn, trots att främre(den enda) krängningshämmaren är demonterad.
Landsvägskörningen är även den påverkad(men bilen kränger mindre i rondeller numera :lol: ).

Men det är som att välja mellan kolera och pest. :oops:
Med högre/längre fjädrar skadar man underredet mindre i spenaten(tror/hoppas jag).
Nu har jag ju inte provat att ersätta de styva fjädrarna med gummipuckarna + originalfjädrarna.
Klarade inte bytet fram utan proffs/verkstadshjälp. :(

Någon som provat längre/hårdare fjädrar fram i kombination med originalfjädrar + gummipuckar bak?

Jag försöker leva med stötigheten ett tag till = leker fakir.

En annan fråga. När man, med de längre/hårdare fjädrarna bak, kör över en stor sten/brant berghäll, så hör/känner man hur bakhjulet fjädrar ut med en kraftig smäll. Hur påverkar det stötdämparna, som ju fungerar som utfjädringsbegränsare?
Har inte kollat om stötdämparna är dubbelverkande = att de "släpper ut" hjulet långsamt? Verkar inte så.

Jag har heller ännu inte kortat/kapat gummikonerna i framfjädrarna. Vad är fördelen resp nackdelen med denna operation?

Re: Höjning av Niva?

Postat: 10 jun 2014 22:21
av ahlberg
Niva-2121 får nog ta fram gamla läroboken om fordonskunskap. :) Det är den nedåtgående rörelsen som stötdämparen primärt skall dämpa. Hjulet skall ju inte följa med ner i hålorna, och samtidigt skall den svälja sånt som sticker upp. Eller missförstod jag frågan?

Kapa gummina fram ökar flexet, rekommenderas.

Re: Höjning av Niva?

Postat: 11 jun 2014 08:33
av Evil__Knievel
Hur mycket ska man såga av dom med?

Re: Höjning av Niva?

Postat: 11 jun 2014 12:25
av niva-2121
ahlberg skrev:Niva-2121 får nog ta fram gamla läroboken om fordonskunskap. :) Det är den nedåtgående rörelsen som stötdämparen primärt skall dämpa. Hjulet skall ju inte följa med ner i hålorna, och samtidigt skall den svälja sånt som sticker upp. Eller missförstod jag frågan?

Kapa gummina fram ökar flexet, rekommenderas.
OK. Ska konsultera Hermods FORDONSDYNAMIK (1962) och Tecno´s CHASSIETEKNIK (1952).
Du missförstod inte.
Det är jag som är oklar/luddig verbalt.
:lol:

Re: Höjning av Niva?

Postat: 11 jun 2014 17:51
av rid54
Det är nog ett tag sedan det var ett försäljningsargument med dubbelverkande stötdämpare... De är ju i princip resonanshämmare och jag har nog för mig att alla normala dämpare jobbar i båda riktningarna. Kan såklart vara olika dämpfaktor ut o in.

Re: Höjning av Niva?

Postat: 11 jun 2014 18:32
av niva-2121
Evil__Knievel skrev:Hur mycket ska man såga av dom med?
2"/5 cm har jag hört/läst.
Borde ha gjort det redan. :oops:

Re: Höjning av Niva?

Postat: 12 jun 2014 13:17
av Evil__Knievel
Okej de är ju nästan allt se?!

Re: Höjning av Niva?

Postat: 12 jun 2014 13:52
av Virre
Nja, kan verkligen 5cm stämma. Jag håller med ovan om att det är ju hela kudden.
Jag föreslår att du tar en cm itaget och håller noga koll på yttre drivknutens vinkel.

Re: Höjning av Niva?

Postat: 12 jun 2014 13:55
av Virre
Bör tillägga att utan övre kulledsdistanser så kommer övre bärarmen att ta i rambenet på ett högst otrevligt sätt även om det bara kapas 1cm.