Höjning av Niva?
Re: Höjning av Niva?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höjning av Niva?
förlåt, har missat att du frågat mig. jag struntade i distanserna för att jag tyckte att det verkade bli tillräckligt högt ändå. när jag gjort en sida var det ca 40mm skillnad. tänkte att det var bra att sejfa lite då jag använder bilen till vardags. distanser till kulleden hade jag glömt att fixa kom jag på då jag börjat riva. vilket var dumt för den kan inte fjädra ut utan att ta i distanserna vilket väll bidrar till "skumpigheten". tycker att priserna på distanserna jag sett är onödigt dyrt också. har fixat 15mm alu som jag tänker hålsåga och borra ur själv. 30mm distans på varje sida borde bli bra som jag förstått det. tyckte också att det verkade prisvärt och enklare än hoodoo. jag kan leva med att den är lite studsig, det ska inte vara för bekvämt att köra bil
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
-11 niva
-87 gpz 1000
Re: Höjning av Niva?
Min Niva -11 på 3.000 DD-mil har fått nya 30 mm högre fjädrar fram och bak.
Bilen blev c:a 53,5 mm högre fram och c:a 38,5 mm högre bak.
Mätningen gjord efter några timmars besök i spenaten så de nya fjädrarna hunnit "sätta sig".
Komforten? Tja mitt emellan Land Rover Defender och Suzuki Samurai, så jag är nöjd.
Skulle vara intressant att jämföra med en Stock Car Niva.
Bilen blev c:a 53,5 mm högre fram och c:a 38,5 mm högre bak.
Mätningen gjord efter några timmars besök i spenaten så de nya fjädrarna hunnit "sätta sig".
Komforten? Tja mitt emellan Land Rover Defender och Suzuki Samurai, så jag är nöjd.
Skulle vara intressant att jämföra med en Stock Car Niva.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
- Ort: Glössbo Bollnäs
Re: Höjning av Niva?
Håller på höjer min med hoodoo just fixa baken igår kväll väldigt enkelt drog ihop fjädern och lossa stötdämpare så var de lätt att få in nya ringarna passa på spruta body för skydd för rosten där med
Hur pass klurigt är de med fram fjädern? Den är ju lite sned när man har bilen hängandes i luften. Antar att jag får ta dom med fjäderspännarna med och sen lossa på fjädersätet för få in kilarna?! Gunnar på worx tyckte även att jag skullé svetsa fast dem för bättre hållbarighet ? Något som ni har gjort med?
Hur pass klurigt är de med fram fjädern? Den är ju lite sned när man har bilen hängandes i luften. Antar att jag får ta dom med fjäderspännarna med och sen lossa på fjädersätet för få in kilarna?! Gunnar på worx tyckte även att jag skullé svetsa fast dem för bättre hållbarighet ? Något som ni har gjort med?
MVH
Per Fredin
Niva-06
Passat-05
Per Fredin
Niva-06
Passat-05
Re: Höjning av Niva?
Fjäderspännare fram suger, jag skulle nog lyfta på undrelänkarm, palla nått under fjädersätet och sen sänka länkarmen.
Jag svetsade då de annars tydligen kan gå i splitt, men jag har ingen erfarenhet av det. Det borde ju gå att svetsa på plats, eller?
Jag svetsade då de annars tydligen kan gå i splitt, men jag har ingen erfarenhet av det. Det borde ju gå att svetsa på plats, eller?
-
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
- Ort: Glössbo Bollnäs
Re: Höjning av Niva?
Okej domkraft kanske man kan ställa under och sänka ner sen ?
Jag vet inte om man kommer åt när de sitter på plats men de är väl lika bra att ta ner sätet och svetsa dem
Jag vet inte om man kommer åt när de sitter på plats men de är väl lika bra att ta ner sätet och svetsa dem
MVH
Per Fredin
Niva-06
Passat-05
Per Fredin
Niva-06
Passat-05
Re: Höjning av Niva?
Vill på det bestämdaste vidimera Ahlbergs påstående.ahlberg skrev:De flesta här som provat längre fjädrar har blivit missnöjda och bytt tillbaks. Längre dämpare fram kommer inte att ha någon effekt eftersom gummikudden ändå stoppar, och längre där bak bryter sönder dina nedre bärarmar.
Har själv bytt till 30 mm högre fjädrar fram och bak.
Mycket hård och stötig i fjädringen.
Verkar vara lättare att få diagonalspinn, trots att främre(den enda) krängningshämmaren är demonterad.
Landsvägskörningen är även den påverkad(men bilen kränger mindre i rondeller numera ).
Men det är som att välja mellan kolera och pest.
Med högre/längre fjädrar skadar man underredet mindre i spenaten(tror/hoppas jag).
Nu har jag ju inte provat att ersätta de styva fjädrarna med gummipuckarna + originalfjädrarna.
Klarade inte bytet fram utan proffs/verkstadshjälp.
Någon som provat längre/hårdare fjädrar fram i kombination med originalfjädrar + gummipuckar bak?
Jag försöker leva med stötigheten ett tag till = leker fakir.
En annan fråga. När man, med de längre/hårdare fjädrarna bak, kör över en stor sten/brant berghäll, så hör/känner man hur bakhjulet fjädrar ut med en kraftig smäll. Hur påverkar det stötdämparna, som ju fungerar som utfjädringsbegränsare?
Har inte kollat om stötdämparna är dubbelverkande = att de "släpper ut" hjulet långsamt? Verkar inte så.
Jag har heller ännu inte kortat/kapat gummikonerna i framfjädrarna. Vad är fördelen resp nackdelen med denna operation?
Forumsponsor
Re: Höjning av Niva?
Niva-2121 får nog ta fram gamla läroboken om fordonskunskap. Det är den nedåtgående rörelsen som stötdämparen primärt skall dämpa. Hjulet skall ju inte följa med ner i hålorna, och samtidigt skall den svälja sånt som sticker upp. Eller missförstod jag frågan?
Kapa gummina fram ökar flexet, rekommenderas.
Kapa gummina fram ökar flexet, rekommenderas.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
- Ort: Glössbo Bollnäs
Re: Höjning av Niva?
OK. Ska konsultera Hermods FORDONSDYNAMIK (1962) och Tecno´s CHASSIETEKNIK (1952).ahlberg skrev:Niva-2121 får nog ta fram gamla läroboken om fordonskunskap. Det är den nedåtgående rörelsen som stötdämparen primärt skall dämpa. Hjulet skall ju inte följa med ner i hålorna, och samtidigt skall den svälja sånt som sticker upp. Eller missförstod jag frågan?
Kapa gummina fram ökar flexet, rekommenderas.
Du missförstod inte.
Det är jag som är oklar/luddig verbalt.
Forumsponsor
Re: Höjning av Niva?
Det är nog ett tag sedan det var ett försäljningsargument med dubbelverkande stötdämpare... De är ju i princip resonanshämmare och jag har nog för mig att alla normala dämpare jobbar i båda riktningarna. Kan såklart vara olika dämpfaktor ut o in.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Höjning av Niva?
2"/5 cm har jag hört/läst.Evil__Knievel skrev:Hur mycket ska man såga av dom med?
Borde ha gjort det redan.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
- Ort: Glössbo Bollnäs
Re: Höjning av Niva?
Nja, kan verkligen 5cm stämma. Jag håller med ovan om att det är ju hela kudden.
Jag föreslår att du tar en cm itaget och håller noga koll på yttre drivknutens vinkel.
Jag föreslår att du tar en cm itaget och håller noga koll på yttre drivknutens vinkel.
Re: Höjning av Niva?
Bör tillägga att utan övre kulledsdistanser så kommer övre bärarmen att ta i rambenet på ett högst otrevligt sätt även om det bara kapas 1cm.