winch...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Eeken
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2012 23:13
Ort: vetlanda

winch...

Inlägg av Eeken »

hur brukar ni koppla in era winchar? + till batteri med en säkring och jorda i chassit? biltemawinch artikel nummer:15-361 nått att ha?
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: winch...

Inlägg av PevAB »

Känns som om den vinschen är samma som jula säljer för 999kr.

Jag drog pluss och minus till batteriet med så grova och korta kablar som möjligt.

mvh
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: winch...

Inlägg av PevAB »

Vänta lite.. kanske va ClaesOlssons jag köpte min ifrån men nu funkar inte deras hemsida på min telefon..
Har en bild på den iaf.

Bild
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: winch...

Inlägg av ahlberg »

Följer det inte med nån säkring så behövs det inte. Däremot tycker jag det känns bra med en frånskiljare...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Eeken
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2012 23:13
Ort: vetlanda

Re: winch...

Inlägg av Eeken »

kommer inte in på clas olssons hemsida... jo en "strömkran" hade ja tänkt att sätta dit. räcker de med ett batteri? har man motorn igång så kommer man ju vidare när man är loss...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: winch...

Inlägg av ahlberg »

Till den lille vinschen räcker ett batteri.. men du bör ha motorn igång om du skall vinscha mer än en liten bit, dagens batterier är så snålt tilltagna att de inte klarar djupurladdning vidare bra. Har man större vinsch bör man ha ett gelbatteri (t ex Optima) som bättre tål misshandel.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Eeken
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2012 23:13
Ort: vetlanda

Re: winch...

Inlägg av Eeken »

var ute och mätte lite på frontbågen och den skulle sitta som en smäck :D men åker på att flytta extraljusen.. funderar på en frontplåt med winchen innanför likt din men min niva är inte höjd så de känns som den hämnar lite lågt och utsatt då. kanske bättre att lägga helgen på en hoodoo höjning. annars är ett alternativ att sätta winchen innanför stötfångaren och ta upp ett fyrkantigt hål för wajerstyrningen i stötfångaren eller knäcka till en ny stötfångare i kantpressen.
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: winch...

Inlägg av PevAB »

Tänk på att montera så inget sticker utanför kofångaren för då tycker inte Bilprovningen om dig.
Något om att påkörda pensionärer kan ta extra skada.
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Eeken
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2012 23:13
Ort: vetlanda

Re: winch...

Inlägg av Eeken »

grannen har en land rover som han har satt winchen innanför stötfångaren och vajerstyrningen i stötfångaren ser ganska proffsigt ut... men på nivan skulle man isf bocka en 4mm plåt som en u-balk med några plattjärn som förstärkning invändigt för orginal fångaren ser lite vek ut och sen är de ju synd att kapa sönder den. vad säger bilprovningen om en hemmabyggd stötfångare?
Skriv svar