dörrar

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

dörrar

Inlägg av hezzin »

Nån som har nåt bra tips om hur man enklast kan ta bort dörrarna? Skruvarna sitter som attan, nån som har nån schysst erfarenhet av detta??? Jag har redan dragit sönder skallen på en av skruvarna...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: dörrar

Inlägg av ahlberg »

Slagskruvmejsel med rätt bits monterat. Annars har jag ett bonnasmidetrick som aldrig svikit mig: Ta fram en kort M8 skruv och svetsa fast den med pinnasvetsen på stjärnskruvens skalle. Värmen som skapas brukar underlätta att få loss bulten och du har dessutom fått ett bra grepp i form av 13mm-bultskallen. Visserligen får du offra bultarna - men det finns ju att köpa nya.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: dörrar

Inlägg av hezzin »

Hmmmm... lyckades få loss alla utom två, får testa svetsvarianten, även fast jag har en MIG och inte en pinne...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Lada i ladan
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jan 2009 09:53
Ort: Hofors

Re: dörrar

Inlägg av Lada i ladan »

Hej polarn!
Skaffa en borr av god kvalitet (tex sandvik el SKF tools) 8,5-11 mm diam sedan borrar du mitt i den trasiga stjärnan, när du har borrat igenom skallen så blir den en ring som oftast klättrar uppåt på borren! värmen av borrningen brukar räcka för att skruvarna ska släppa. När sedan dörren är väck från bilen sticker kvarvarande skruvsnutt ut så att man kan få tag i dem med en rörtång och använder man en sådan åt rätt håll så låser den sig själv emot skruven. Men även tången bör vara av bra kvalitet typ Sandvik-Bacho.

Om det krisar med tång så har jag om du vill låna!

Mvh. Lada i ladan.
Fordon:
LADA NIVA 84
Opel: Rekord 57 Kadett 70 Omega 96
Saab v4 cabriolet
Nissan: Patrol 85 Kingcab 91
VW lt 31 biltansport 88
Volvo f6 82
Volvo valp med Fiat 127 kaross
David Brown 51 med ford v6 & automat (känd från wheels magasine nr 9 2008)
Skriv svar