Skyddshuv för luftintag

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Porta
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 dec 2008 13:49
Ort: Nyköping

Skyddshuv för luftintag

Inlägg av Porta »

Hej,

Har fått fatt på en skyddshuv till luftintaget på huven. Vad som förbryllar mig är att huven måste monteras med själva liftintaget riktat mot vindrutan och inte i färdriktningen vilket jag antar är praxis. Monteras huven med intaget i färdriktningen hamnar den över huvens fasade kant och tätningen mellan motorhuv och skyddshuv uteblir.

Spelar det nån roll åt vilket håll intaget är riktat? Visst orkar väl Bettan suga i sig erfoderlig mängd luft även om intaget inte vetter mot färdriktningen :roll: ?

/Melker
Niva 1.7 MPI, 2007 grön


You can go faster, I can go anywhere!
Karin
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 dec 2008 18:04

Re: Skyddshuv för luftintag

Inlägg av Karin »

hej
Det är väl kontruerat för att just skydda insuget för löv regn o sand och därför är riktat från vindriktingen
och inte som den gamla populära fattigmans turbon med insuget till moton kopplat till en lufttratt (scoop) mot vind riktningen,skulle jag tro
mvh joakim
Porta
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 dec 2008 13:49
Ort: Nyköping

Re: Skyddshuv för luftintag

Inlägg av Porta »

Karin skrev:hej
Det är väl kontruerat för att just skydda insuget för löv regn o sand och därför är riktat från vindriktingen
och inte som den gamla populära fattigmans turbon med insuget till moton kopplat till en lufttratt (scoop) mot vind riktningen,skulle jag tro
mvh joakim
Det känns logiskt även om jag tycker det ofta ser ut som intaget sitter mot färdriktningen på de bilder jag sett på nätet, men vafan du har säkerligen helt rätt Joakim, jag kör på att korrekt riktning är mot vindrutan :)
Niva 1.7 MPI, 2007 grön


You can go faster, I can go anywhere!
Skriv svar