Stötdämpare bakre!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Steve
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2011 21:15
Ort: Stockholm/Kolsva

Stötdämpare bakre!

Inlägg av Steve »

Hej! Har demonterat bakre stötdämpare på min 97a, övre fästet har en distans som den gamla dämparens gummibussning satt över.
Går den att ta bort? Eller måste man pressa ut hylsan i nya dämparen?
Har även bytt till längre fjädrar, köpt av dansken, Ska vara 26 mm längre än org men omonterada var skillnaden 19mm på mina 6900 mil gamla fjädrar.
Får se om det skiljer något när jag släpper ner bilen, från kanten på skärmen var det 79 cm org.
Trevlig söndag kväll/ Steve
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Stötdämpare bakre!

Inlägg av Sjobbe »

Behöver också svar på detta. Går den att ta bort eller måste jag byta bussningar på dämparen alt pressa ut cylindern ur bussningen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Stötdämpare bakre!

Inlägg av ahlberg »

Ett hett tips: det finns inte mycket onödigt på en Niva. Jag tror distansen behövs för att inte dämparröret skall gå i balken.

Hett tips nr två: Med längre dämpare kommer ni att öka flexet på bakaxeln - om ni skall ut i skogen med detta - ha koll på nedre bärarmarna som får ta mycket stryk. När bussningarna bottnar bryter man på armen istället.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Stötdämpare bakre!

Inlägg av Sjobbe »

Jepp, distansen sitter där den sitter. Hade missat att det skickades med andra gummibussningar som passade fästet.
Ja, man lär så länge man lever. Min första tanke va ju att höja den så den fick ett mer brutalt utseende.. men då tänkte jag aldrig på dom negativa aspekterna. Får se hur det hela lirar annars får jag helt enkelt gå tillbaka till standard.
Skriv svar