Läckande fuel vapor separator?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

Jag har problem med att det läcker ut bensin kring tanklocket, jag har härlett läckan till ventilationsslangen som går från
"bensinångsseparatorn" (fritt översatt).
Trots att bensinen har blivit lite billigare så har jag ingen lust att låta den rinna ut över plåten.
Så är det någon som har tips, erfarenhet eller goda råd så mottages det tacksamt.
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av ahlberg »

Är det plasten i "separatorn" som spruckit? Inte helt ovanligt. Är det bara anslutningarna kanske du kan rädda tanken genom att gänga in nån sorts slangnippel och täta med Locktight. Annars blir det att byta plastburken.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

jag misstänker att det är luftslangen som går från separatorn och kommer ut strax ovanför tanklocket som släpper ifrån sig bränsle.
Det var jag som uttryckte mig lite oklart i rubriken
rätt rubrik skulle nog vara: läckande fuel vapor separator vent hose
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av ahlberg »

Där skall inte finnas bränsle i den slangen - något annat är galet. Bränslet skall rinna tillbaka till tanken i de två tunna, gröna PVC-slangarna
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

Jag kan tänka mig att det inte skall finnas bränsle där, :D
men skulle det vara möjligt för bränsle att vandra upp där ändå?
det hela började med att det rann/sipprade bensin från "hålet" där tanklocket och ventilationsslangsmynningen (långt ord) sitter.
när jag kollade runt där så såg jag att det satt bensindroppar på slangmynningen,
Så om det inte är slangen som är källan så måste det vara från det stängda tanklocket
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Liffride »

Wassi skrev:Jag kan tänka mig att det inte skall finnas bränsle där, :D
men skulle det vara möjligt för bränsle att vandra upp där ändå?
Tycker också att det skulle vara ytterst märkligt om det skulle komma bensin därifrån,
Separatorns volym är ju på några liter, slangarna från tanken sitter längst ner på separatorn, o luftningsslangen från separatorn sitter högst upp,
så att eventuell bensin som letar sig upp kan bara ta sig ner igen.
Det skulle kräva att en hel del bensin skulle tryckts upp och stanna kvar. dessutom sitter det någonslags tryckventil innan själva luftningshålet som du pratar om.
Den borde försvåra saken ännu mer.
Det skulle nästan krävas att ventilationsslangen sitter på fel ställe på separatorn för att det skulle kunna hända.
Är du säker på att slangar sitter rätt där bakom?

Eller har du ett otätt tanklock?

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

Låter ju faktiskt inte helt otroligt att det kan vara så att slangarna sitter på fel ställe, får helt enkelt öppna upp å kolla.
Eller så är det så enkelt att det är tanklocket som är "boven".
Jag återkommer när jag vet mer.
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

Nu har jag bytt tanklock men det fortsatte att läcka soppa ändå, så jag plockade bort inredningen för att kolla separatorn, men tyvärr var den bortmonterad :o, istället satt alla slangar ihopkopplade.
Måste jag skaffa en ny separator nu eller finns det något annat sätt att få det att sluta läcka?
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av ahlberg »

Tyvärr är det nog så att antingen får du skaffa (eller bygga) en ny separator eller flytta upp påfyllningen till bakre sidorutan... Den behövs eftersom tanken i Nivan ligger högt och påfyllningen lågt. Dessutom "toppar" man alltid den lilla tanken och minsta lutning kombinerat med värmeökning kommer att trycka upp soppa i luftningsledningarna. Det behövs en burk... men däremot kan du ju bygga själv om du är lite händig. Tror dock inte den kostar många kronor...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av ahlberg »

http://nivaventure.fr/Texte/Equipements ... _degaz.htm

Bortse från de två sista bilderna, de är för Fordonsgas.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

edit

såg länken nu...
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
Wassi
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 dec 2008 20:38

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Wassi »

Då tyvärr förre ägaren inte bara tog bort separatorn utan oxå bitar av slangarna som anslöt till den så undrar jag vad detta är för något...
Tack för "lånet" av bilden Ahlberg, hoppas det var OK

Bild
Lada Niva -97
VW Cross Polo - 08
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av ahlberg »

Kul att mina bilder kommer till användning - det är därför jag lägger upp dem!

3 är "gravity valve" eller slå-runt-ventil på svenska. Stänger avluftningen om du slår runt.

2 är "safety valve" som öppnar och släpper ut onormala övertryck till lilla hålet i tankpåfyllningsluckan.

1. är "valve, fuel tank" som ligger i ledningen fram till kolkannistern. Öppnar/stänger vid små över/undertryck, möjliggör att tanken andas genom kolkannistern.

Dra ner partscat.pdf från turbo-nutter.com - den är bibeln!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av Liffride »

ahlberg skrev:Kul att mina bilder kommer till användning - det är därför jag lägger upp dem!

3 är "gravity valve" eller slå-runt-ventil på svenska. Stänger avluftningen om du slår runt.

2 är "safety valve" som öppnar och släpper ut onormala övertryck till lilla hålet i tankpåfyllningsluckan.

1. är "valve, fuel tank" som ligger i ledningen fram till kolkannistern. Öppnar/stänger vid små över/undertryck, möjliggör att tanken andas genom kolkannistern.

Dra ner partscat.pdf från turbo-nutter.com - den är bibeln!
Nja, jag skulle vilja påstå att 2:an är "gravity valve", 3:an "safety valve" (som dessutom är ställbar via en liten skruv) och
1:an är som ahlberg säger "valve fueltank".
1:an ska vara öppen i riktning kolcanister- tank vad jag förstår, och ha ett lätt motstånd andra riktningen.
Verkar det stämma överens med dina pryttlar ahlberg?

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Läckande fuel vapor separator?

Inlägg av ahlberg »

Rätt, Liffride! Blev för många nummer med partscat i ett fönster och Wassi´s bild i ett annat...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar