VENTILER/VENTILSPEL

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
MickeG.
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 okt 2011 18:33
Ort: KALIX

VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av MickeG. »

:D Tjenare!
Börjar bli en (o)vana detta med att besöka och skriva i detta forum :lol: .
Men gör det eftersom det finns verkliga "Gurus" här, med snabba svar. (Nog med "smörslungningen ;) ).

Vilket spel på ventilerna ska det vara vid injustering och i vilken ordning justeras dom..?
Hittade faktiskt ingen tråd angående detta....
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av Fisketorp »

Hakar på och undrar om det är samma till 1600 som 1.7 motor antar det inte spelar någon roll om det är förgasare eller insprut.

Föresten står inte nämnda frågor i manualen som finns att hämta här på forum?
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av Larsson »

Jag har en "Vance & Haynes" rephandbok för de vanliga VAZ:arna där det står prcis hur man ska göra, har tänkt skanna in dessa sidor och göra en instruktion här på forumet men det har inte blivit av ännu. :?

Ett specellt (brett) bladmått rekommenderas när man gör denna justering och jag har för mig att tjockleken på bladmåttet är 0,15mm
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
MickeG.
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 okt 2011 18:33
Ort: KALIX

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av MickeG. »

8-) LARSSON..Kanon..
Ska själv försöka sondera terrängen :o (vitsigt värre) efter upplysningar om ventilspel..Innan man får just..spelet ;)
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av Fisketorp »

Godagens gott folk.

försökte ställa ventilspelet idag men det gick ju inget vidare.

Stälde remskivan mot TDC markeringen enligt bild
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... _04_02.jpg

och då ska ju ventil 6 & 8 justeras. började med 6an, lossade låsskruv och justerskruv men fick då inte in något bladmått mellan kam och anläggningsytan.
spelade ingen roll hur mycket jag justerade ville ändå inte gå att få in imellan.
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... -04-05.jpg

Någon som kan förklara hur bladmåttet ska placeras. aldrig gjort någon liknande procedur innan :(
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av ahlberg »

Så svårt skall det inte vara.. har du någon med lite erfarenhet i närheten?

Innan du börjar justera bör det finnas ett spel på vippan, det är liksom en kvittens på att du hittar rätt läge på veven och rätt ventilpar.

En gammal regel är att när kolven i cylinder 1 är topp och rotorn i fördelaren pekar på kablarna till cylinder 1 kan du justera ventilerna på cylinder 1. 2_ans kolv i topp och rotorn pekar på kabeln till cylinder 2 = justera 2. Tar lite mer tid, men är säkert. Tror du var ett varv fel på vevaxeln.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av Fisketorp »

ahlberg skrev:Så svårt skall det inte vara.. har du någon med lite erfarenhet i närheten?

Innan du börjar justera bör det finnas ett spel på vippan, det är liksom en kvittens på att du hittar rätt läge på veven och rätt ventilpar.

En gammal regel är att när kolven i cylinder 1 är topp och rotorn i fördelaren pekar på kablarna till cylinder 1 kan du justera ventilerna på cylinder 1. 2_ans kolv i topp och rotorn pekar på kabeln till cylinder 2 = justera 2. Tar lite mer tid, men är säkert. Tror du var ett varv fel på vevaxeln.
Jo grannen, men har var sjuk så tänkte jag skulle prova "kan ju inte vara så svårt" tänkte jag =)

jaha ok. trode det räckte att ställa märke mot märke men får väl ut och kontrolera igen då.

men om man gör som du säger så kan man justera båa ventilerna på1an osv? på guiden ska man ju ex ta cyl 4a ventil 8 och 3ans ventil 6.

och om rotorn pekar på tändkabel till ex 3an så är 3ans cylinder i topp? =)

tackar
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av ahlberg »

Du tar bort tändstiften. Känn med något i hålet att kolven är i topp. Kolla att rotorn pekar på kabeln till samma cylinder. Justera på den cylindern. Metoden tar längre tid, men är enklare för hobbyisten...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av Fisketorp »

ahlberg skrev:Du tar bort tändstiften. Känn med något i hålet att kolven är i topp. Kolla att rotorn pekar på kabeln till samma cylinder. Justera på den cylindern. Metoden tar längre tid, men är enklare för hobbyisten...
Tja tändstiften är redan ur, tänkte aldrig på att man kunde känna där :?

men kikade i fördelaren och då pekade den på 1ans cyl medans remskivan visar på TDC. så vred 180grader så rotorn pekade på fyran.
och se på tusan det gick att lirka in bladmåttet :D

vågade inte justera något grannen skulle hjälpa mig imorgon lika bra att en duglig gör detta.

men sitter då remskivan fel, eller fördelaren? 1ans kabel pekar mot vhjul och 4ans kabel mot motorn. 3an mot kylaren och 2an mot torped. stämmer?
eller kommer remskivan "ikapp" om man fortsätter vrida?
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av ahlberg »

Tricket är att det är en utväxling på 2:1 mellan vev och kam. För att alla cylindrar skall ha tänt krävs två varv på veven och ett på kammen. 4-taktsmotorn kräver två varv för att hinna med allt.. Insug-Kompression-Arbetstakt-Avgastakt. Du var ett vev-varv fel...

http://www.youtube.com/watch?v=_y6PS-2j2Ug
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av Fisketorp »

Se där, alltid lär man sig något =)

tackar!
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av jordmannen »

En fråga. Måste man använda det speciella breda bladmåttet. Eller fungerar att vanligt smalare?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av ahlberg »

Det är säkrare med det breda eftersom ytorna är breda.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: VENTILER/VENTILSPEL

Inlägg av niva-2121 »

Till de äldre, MATRECO-importerade 1600-bilarna, följde en instruktionsbok som på sidan 35 visar med ord och bild hur ventilspel kontrolleras och eventuellt justeras.
Forumsponsor
Skriv svar