Bränsletank NIVA-88

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
MickeG.
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 okt 2011 18:33
Ort: KALIX

Re: Bränsletank NIVA-88

Inlägg av MickeG. »

Ahlberg!
Har kollat runt i motorrummet, hittar ingen "kaffeburk" :o . Så vart de gröna plaströren från tanksidorna går..de vete tusan..Det enda jag såg igår när jag frilade tanken var att dom, går "neråt" sidorna,,Vart dom sedan är anslutna..därom tvistar di lärde :) .
Ska kolla en gång till över höger bakskärm, om det finns någon utjämningsbehållare..där..
MYCKET TACKSAM för råd , dåd och jäkligt snabba svar..
BTW..Vet du av några "allroundsulor" som passar mina 16" fälgar..?
Har sommarsulor och inga vinterdäck, besiktningen närmar sig.. :D
Vad räknas min 88 som..Äldre eller Nyare ? Eller "Nygammal" :D
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Bränsletank NIVA-88

Inlägg av Christer Nivagorskij »

MickeG. skrev:Så vart de gröna plaströren från tanksidorna går..de vete tusan..Det enda jag såg igår när jag frilade tanken var att dom, går "neråt" sidorna,,Vart dom sedan är anslutna..därom tvistar di lärde :) .
Ska kolla en gång till över höger bakskärm, om det finns någon utjämningsbehållare..där..
Ahh sorry! Jag som blandar ihop orden. :oops:
Överallt där jag skrev kolcanister menade jag naturligtvis fuel vapour separator. :D
Som Ahlberg säger, slangarna måste gå till denna burk ovan hjulhuset. Annars luktar det bensin någon annanstans. Går inte slangarna dit och det inte luktar bensin så skulle jag gissa att de är pluggade med russintank som följd.

Eller om det kan vara så att tidigare ägare kopplat avluftningsslangarna förbi fuel vapour separator (som oftast brukar gå sönder i slanganslutningen) och alla ventiler och direkt på röret som går till kolcanistern i motorutrymmet...? Har aldrig hört talas om någon som gjort det, men Nivaägare är nog mer av den kreativa sorten så man kan aldrig veta. :lol:
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Skriv svar