Bromsskivor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

Hej!
Är det någon som har ett tips på hur man byter bromsskivor fram på en Niva? Jag har tagit loss klossarna och oket, men får inte isär bromsskivan från navet. Som det ser ut sitter hjulbultarna pressade från insidan, ska man knacka ur (in) dem? Som det ser ut måste de loss? Måste man använda avdragare eller måste man värma på något sätt, eller är det bara att vara nog våldsam? Jag vill inte slå sönder något i onödan. :?
Hälsningar
ewa
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Bromsskivor

Inlägg av NivaMicke »

Du måste ta loss navet , stora muttern på drivaxeln , därefter kan du lossa skivan från navet...
Hjullagren följer med ut och måste justeras in igen , passa på att ge dem lite nytt fett.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Bromsskivor

Inlägg av Fisketorp »

Måste man inte ta loss okhållaren också?
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

Lossa skivan från navet, ja det är det som är problemet....Hur gör man? Jag har redan lossat den stora muttern, nav och bromsskiva är loss, men jag får inte isär dem. Jag har försökt med våld och rostolja men det sitter fast. Okhållaren tog jag loss innan jag lossade hela navet, Det är navet och skivan som sitter ihop.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bromsskivor

Inlägg av ahlberg »

Enligt denna:

http://translate.googleusercontent.com/ ... IY3-cG_25Q

...skall man knacka ut hjulbultarna, tror jag..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

Jag har försökt lägga bromsskivan på brädor ock banka allt vad jag orkar på hjulbultarna som på bilden men ingenting händer. Ska bultarna ut en och en eller hela navet på en gång? Jag har försökt fördela slagen jämnt men jag kanske är för klen :(

Nu har jag gett upp för i kväll, sprutat på rostolja och hoppas att det går lättare i morgon, men jag tänkte bara kolla med er så att det inte jär någon låsning eller så som jag missat. (Jag har bytt bromsskivor på andra bilar tidigare men aldrig varit nmed om att det suttiit så här hårt)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bromsskivor

Inlägg av ahlberg »

Bultarna slår du ut, en och en. Gänga på muttern så den skyddar gängorna och använd ett mjukt mellanlägg, som något av aluminium eller koppar. Använd en mellanstor slägga. Sen skall det gå bra att dela!

Konstruktionen är faktisk inte så tokig...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

Hej igen!
Det är så jag har försökt, muttrarna på och en träbit emellan. Kanske jag måste försöka hitta en större slägga...På bilden har de en väldigt liten hammare..
Det kanske hjälper att jag har sprutat på rejält med rostolja nu så det får verka över natten. Men om jag har fattat rätt så är det alltså ingen risk att något går sönder om jag slår för hårt?
Hälsn
ewa
Senast redigerad av Ewa den 01 okt 2011 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bromsskivor

Inlägg av ahlberg »

Sa jag träbit? Njee.. lite hårdare, en bit tillplattat kopparrör, kanske. Det enda du behöver vara rädd om är gängorna. Ta i lite... ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

OK, jag ska prova igen i morgon, jag återkommer och meddelar hur det går..
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bromsskivor

Inlägg av BjornH »

dieselbada över natten så brukar grejern nästan falla isär :) eller kanske inte så enkelt, men nästan :D
/Björn
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

Tack för goda råd!
Efter en natts bad i rostolja (bromsskivan alltså , inte jag) och en större slägga gick bultarna ganska bra att knacka ur. Det innebar dock inte att navet och bromsskivan delade på sig, jag fick slå ganska mycket till innan de föll isär. Men till sist gick det bra. Lite knackande igen för att få tillbaka hjulbultarna, men nu har jag nya bromsar!
Hälsningar ewa
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bromsskivor

Inlägg av Larsson »

Bra att det löste sig........
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Ewa
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 mar 2011 20:32
Ort: Luleå

Re: Bromsskivor

Inlägg av Ewa »

Ja, det var tur, men nu kan jag nog det här till nästa gång. Jag kanske måste investera i ett gym-kort innan jag ger mig på nästa reparation :oops: / ewa
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Bromsskivor

Inlägg av wadsbo »

Fattar jag rätt? Räcker det med att skruva bort navmuttern för att få loss bromsskivan efter det att ok och belägg är ur vägen?
/Wadsbo.
Niva-15
Skriv svar