Ny :)

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Ny :)

Inlägg av BjornH »

Hejsan, har suttit och läst på detta forum i 2 månader ungefär :D har varit intresserad av en Niva i ett tag nu, om allt går som planerat så blir det inköp till våren då jag kommer få lös en liten summa "extrapengar" men jag undrar vad är det man ska titta efter när man ska köpa en niva? nånting speciellt utöver det vanliga så att säga :D

Vill även säga att det är ett väldigt trevligt forum med roligt folk och mycket feedback när man behöver hjälp verkar det som :)

MvH/ Björn
/Björn
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny :)

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! Har du läst i två månader så vet du att en Niva är inte för vem som helst... Du måste gilla att pyssla med din bil, men rätt ompysslad kan Nivan bli en trevlig kompis på och utanför vägen.

Har du baskunskaper i engelska? Då är detta en guldgruva: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/newbies.htm

Titta på utöver det vanliga? Tja... urhoppande växlar kan bli dyrt, med Nivamått mätt, dvs flera tusen. För övrigt är det nog som vilken annan bil som helst, dvs rost. Undvik -88 till -94 som har en mycket misslyckad elektronisk förgasare.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ny :)

Inlägg av PevAB »

Rost skulle jag kolla på.

Nivan är tjock i plåten så det tar en stund att rosta igenom men rund skärmkanterna nertill både fram och bak letar det lätt in sig lera och fukt som får plåten att rosta sönder inifrån.
Inget som inte lite ekonomiplåt sätter stopp på ! =)


Skaffa en med det lite modernare TBI-insprutet som kom 95-96 någon gång.
Ska tydligen bli lite mer bränslesnål då. och "skräckisen" kan du söka om här på forumet.

Låt inte lite bulor i plåten avskräcka dig om bilen har fina däck och kanske tom. vinsch, dessa saker kostar mycket att montera själv och hade jag köpt en niva till hade jag garanterat kollat på de bilarna som redan är "Skogskittade" Då spar man mycket pengar.

Bara Vinsch och däck och höjning är 10-15kkr pluss några helger i garaget mekandes!

Kolla så kopplingen funkar som den ska.
Min läcker lite, inte ut utan tillbaks vilket resulterar i att man får dra upp kopplingspedalen med foten ibland när man kopplar många gånger efter varandra.

nu kommer jag inte på mer på stående fot men folk kommer säkert lägga till fler saker!


Glöm inte att man kan inte ha roligare med kläderna på när man åker niva.

Placera genast om barnens sparfond till en niva-fond, där sätter du även in det som blev över på semesterersättningen och skatteåtebäringen.
Sluta röka eller snusa och du har en niva snabbare än vad du kan säga "Вентилятор ва хорошо это должно быть на одном уровне владельца!"
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny :)

Inlägg av BjornH »

Att det är mycket att pyssla med är bara roligt :) någon sparfond till barnen har jag inte då jag bara är 18 änsålänge :p så det blir till niva direkt ;) sålänge jag kan minnas har jag varit nere i garaget med min far så intresset finns :) har haft ett antal bilar genom åren att köra med på åkern så det har blivit ganska mycket pyssel där med :D

Men jag undrar hur pass bra är framkomligheten på en niva i "originalhöjd" ?

Och det där med bulor i plåten, ska det inte vara det då? :D
/Björn
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny :)

Inlägg av ahlberg »

"Bra framkomlighet"?? Vad vill du jämföra med? Med en bandvagn? Njeee... Men polarns sänkta Golf? Jorå...

Nivan tar sig fram bra i original - det avgörande är framförallt spårvalet, din körteknik och sedan vilka däck du har. Man modda/höja/utrusta en Niva ganska mycket, om man vill. Men, börja med att bekanta dig med bilen som den är - det går att ha mycket kul med en original-niva i skogen med endast ett par justa vinterdäck.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny :)

Inlägg av BjornH »

Mina planer när jag väl skaffat en niva är typ ett par styckna extraljus, frontbåge, vinsch.. sen har jag sett era modds här på forumet med trösklarna och buk/hasplåt och liknande :)
/Björn
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ny :)

Inlägg av PevAB »

Min niva är min första skogsbil.

Väldigt lätt som nybörjare att man tar i utav helvete för att komma upp eller över något när det garanterat skulle gå lika bra att krypa över.

Det spar mycket på bilen om du hela tiden börjar med att köra försakta upp för kullen och testa, bedöma och planera nästa försök än att göra som jag gjorde i början stampa gasen i botten och 9gånger av 10 komma flygandes över på andra sidan.

Ett tips från en som fortfarande tycker det är roligt att ta bra fart men inte tycker det är värt att byta framdiff, styrstag, krängningshämmare, fjädersäten osv,osv bara för att det är tufft att ligga på varvstopp upp för backen.

ingen skrattar år dig bara för att du tar två försök på dig att komma över hindrena i banan.
Iaf. inte så du ser/hör det! :P
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny :)

Inlägg av BjornH »

Tack för tipsen :)

är det möjligt att montera helsoffa fram? :p
/Björn
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ny :)

Inlägg av AlterEgo »

BjornH skrev:är det möjligt att montera helsoffa fram? :p
Det sitter en handroms i vägen, men den går säkert att flytta. Sen kan det bli lite trångt kring växelspakarna men allting går.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny :)

Inlägg av ahlberg »

BjornH skrev:Tack för tipsen :)

är det möjligt att montera helsoffa fram? :p
Varför?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ny :)

Inlägg av AlterEgo »

ahlberg skrev:
BjornH skrev:Tack för tipsen :)

är det möjligt att montera helsoffa fram? :p
Varför?
För att damsällskapet skall kunna sitta närmare naturligtvis.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ny :)

Inlägg av AlterEgo »

BjornH skrev:Mina planer när jag väl skaffat en niva är typ ett par styckna extraljus, frontbåge, vinsch.. sen har jag sett era modds här på forumet med trösklarna och buk/hasplåt och liknande :)
Skall du köra i skogen skall du ha så lite grejor som möjligt som sticker ut och är i vägen. Jag skulle prioritera starkare trösklar och hasplåt före frontbågen. Jag hade båge på min men den åkte av ganska fort... Sidestepsen behöll jag på då dom skonade trösklarna, bland annat från det trädet som tysken lyckades kila in mellan bakhjulet och skärmen på sin japanska familjebuss 10 minuter in på första dagen under SOT:en i år. Sen tog det en timme att få loss den. Min Niva är såld (vilket jag ångrar) och trädet är nedhugget (för att få loss tysken) så det lär inte upprepas.
Träsktroll wannabe
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny :)

Inlägg av BjornH »

rätt tolkning av min idé med soffa AlterEgo :) fruntimmre mitt tyckte att nivan var ful från början men sen ju mer ja har surrat om de och visat bilder så har bara blivit mer å mer tillgiven för den ;) sen så har soffa alltid faschinerat mig och enligt min mening varit användbart :D

Angående frontbågen så är det pga extraljus, ska man se nåt här hemma så är de till å ha minst tre st å gärne Xnenon i dom :mrgreen: har lust att ha ett par styckna på taket också men tror inte det, om jag inte bygger någon båge eller liknande som hindrar att dom råkar gå sönder vid eventuell rullning 8-)
/Björn
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ny :)

Inlägg av AlterEgo »

BjornH skrev:rätt tolkning av min idé med soffa AlterEgo :) fruntimmre mitt tyckte att nivan var ful från början men sen ju mer ja har surrat om de och visat bilder så har bara blivit mer å mer tillgiven för den ;) sen så har soffa alltid faschinerat mig och enligt min mening varit användbart :D
Kvinnor gillar oftast Nivor. Jag blev också bemött med vissa tvivel när jag skulle till att köpa men blev nästan utskälld när jag började prata om att sälja den igen mtt i vintern...
BjornH skrev:Angående frontbågen så är det pga extraljus, ska man se nåt här hemma så är de till å ha minst tre st å gärne Xnenon i dom :mrgreen: har lust att ha ett par styckna på taket också men tror inte det, om jag inte bygger någon båge eller liknande som hindrar att dom råkar gå sönder vid eventuell rullning 8-)
Sätt en lasthållare på taket och sätt lysena på den. Då kan du ta av hela paketet om du skall in och bröta bland träden. Nivans tak är brett och vanliga lasthållare brukar vara för smala. Det finns lastbilsvarianter också som funkar. Xenon är bra då du får mer ljus per watt.
Träsktroll wannabe
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Ny :)

Inlägg av Nivanörden »

BjornH skrev: ...eller liknande som hindrar att dom råkar gå sönder vid eventuell rullning 8-)
Om du rullar så lär väl inte ett par extraljus vara de du bör oroa dig mest för!? :shock: :mrgreen:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar