Garantier och rost

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Rallykalle
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 okt 2010 20:51
Ort: Norrköping

Garantier och rost

Inlägg av Rallykalle »

Hej!
Är det någon här som har bra koll på garantierna på en ny niva?
Tänker då först och främst på rostskyddsgaranti, men kan ju vara bra å veta mer exakt vad som ingår.
Det kan ju inte vara acceptabelt att den ska börja rosta när den bara är 5 månader.

På min har det börja rosta i skarven mellan A-stolpen och taket, är det fler som haft det problemet?

Det har också börjat komma rost under krom-listerna under rutorna i dörrarna.

misstänker att det snart kommer börja rosta på fler ställen som det känns.
_______________________________________________
Lada Niva - 2010
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Garantier och rost

Inlägg av Fisketorp »

vet inte vad lada säger om 5mån
men många bilar utlovar ju 10års rostskydd osv.

en släkting åkte in och klagade på rost på bakre skärmkant, jovisst är det rost men inte genomrostat vilket inte gav något på garantin.
någon som varit med om något liknande?
Låter väldigt bra med alla garantier men står säkert massa finstilt om de vill krångla.

men 5mån? måste ju gå att reklamera eller vad man vill kalla det
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Garantier och rost

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Fisketorp skrev:en släkting åkte in och klagade på rost på bakre skärmkant, jovisst är det rost men inte genomrostat vilket inte gav något på garantin.
någon som varit med om något liknande?
Visst är det så. Alla rostskyddsgarantier jag läst gäller bara genomrostning. Dessutom brukar det vara så att det måste ha rostat inifrån och ut. Dessutom ska bilen ha skötts och kontrollerats efter konstens alla regler som tillverkaren har satt upp. Surt för de flesta som tror det gäller för vilken rost som helst, men icke.

Jag har haft tur och fått fyra dörrar omlackade på en bil av tysk härkomst på deras good-will-garanti. Dvs. de har inget åtagande utan beslutar helt och hållet om de vill stå för kostnaden eller ej och i gengäld får de en märkestrogen nöjd kund som pratar gott om företaget i fråga.

Fallet med rost på en 5 månader gammal bil borde kunna rymmas i en återförsäljares samvete enligt ovan. Ingen vill ha en missnöjd kund som känner sig lurad. Det är sällan bra reklam.

En del bilmärken har börjat med lackgaranti också. Där borde ytrost som inte rostat igenom plåten rymmas.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
NivaMatti
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 jan 2009 17:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Garantier och rost

Inlägg av NivaMatti »

Jag var och kollade på en 2010:a med 250 mil på mätaren i Umeå förra veckan. Jag kunde tydligt se rost på de ställen du beskriver även på den. Den var behandlad med det rostskyddspaket som erbjuds i dag hos t.ex. Ubbo.

Min 07:a blev rostskyddad hos Svensk bilvård i Eslöv innan jag köpte den. Den är absolut helt fri från rost. Jag tror att de t.o.m. sprutat rostskyddsmedel upp i A-stolparna då det har krupit ut medel inne i kupe'n på innertaket just vid skarven du beskriver. Jag har även behandlat den efter två år hos Sv.bilv. i Sundsvall. Dom verkar vräka på ordentligt för bilen är som ny under.
Mvh,

Matti

Subaru Impreza 2.0GX -02
Subaru Legacy 2.0GL -01

You can go fast.... I can go everywhere!
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Garantier och rost

Inlägg av swelada »

Alla nivor som GT Service/Ryd importerade (genom Lada Danmark) är väl behandlade hos Svensk Bilvård i Eslöv, med 10 års garanti om jag inte minns fel.

Ubbos (och förmodligen Ramstens) rostskydd görs väl i Riga.

Apropå good-will så fick en kompis en ny baklucka till sin Toyota Avensis helt gratis och utan tjafs, när ytrost började komma runt fästet för bakrutetorkaren. Bilen var då 9 år gammal och hade rullat 22000 mil. Sådant skapar nöjda kunder.


Rost på en 5 månader gammal Niva borde återförsäljaren stå för, om inga garantier eller good-will finns så måste man ju kunna åberopa reklamationsrätten enligt konsumentköplagen.
NivaMatti
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 jan 2009 17:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Garantier och rost

Inlägg av NivaMatti »

Du har helt rätt. Dessa bilar har 10 års rostskyddsgaranti om inspektionerna görs vid aukt. Lada verkstad och ev. efterbehandling görs hos Svensk bilvård.
De har bytt från märket Mercansol till Tectyl det senaste året men garantin gäller naturligtvis fortfarande 10 år från första reg.datum oavsett ägare.
Mvh,

Matti

Subaru Impreza 2.0GX -02
Subaru Legacy 2.0GL -01

You can go fast.... I can go everywhere!
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Garantier och rost

Inlägg av BRO »

Har en 06:a med lite prickar, som växt i antal ordentligt under vintern men försvinner med lite smartab bilvax.
Har dock sett bilder på en 06:a som höll på att försvinna, så det verkar variera kraftigt. Min var förbehandlad och har innerskärmar, köpte den på UBBO.
Har dock en annan bil i familjen som rostar snabbare...Mercedes C klass 00:a, köpt ny och håller på att försvinna under fötterna :evil: :evil: :evil: . Ingen garanti gällde utan MB Sverige kallar det godwill istället och den håller gäller bara i max 8 år trotts fullservad bil. Så mitt största nöje nu förtiden är att baktala Mercedes :D. Snacka om att dom lever på gamla meriter.
Har inte hört talas om någon garanti på Nivan dock, förutom det rostskydds firmorna ger och dom brukar ha en del krav med återbesikningar och dyl.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Garantier och rost

Inlägg av Nivanörden »

När jag köpte min motor från en 2005a, som var lite skabbig, så berättade ägaren att han kollat upp chassinumret i ett annat ärende o fått reda på att karossen var byggd 1996... :? Hur karossen förvarats tills den plockades ihop o hur den såg ut vid lackeringen kan man ju fundera på....
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Garantier och rost

Inlägg av BRO »

Jag tror i alla fall man ska undvika hetvatten tvättar, är nog för kraftig för den tydligen tunna lacken...
...kanske investera i ett lager klarlack om man köpt en ny?

Nya tider kräver nya ordspråk.
************
Den man ligger med får bädda.
************
Det man inte minns, har inte hänt.
************
Det man inte vet, har man ingen aning om.
************
Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.
************
Förtala är silver, förtiga är guld.
************
Gammal kärlek kostar alltid.
************
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.
************
Liten stuga kallas ofta stort dass.
************
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.
************
Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.
************
Den som gräver en grop åt andra får 188:50 i timmen.
************
Den som spar han har men inte roligt.
************
Det som inte tar död på en... får en i alla fall att må riktigt dåligt.
************
Det är med kärlek som med whisky, den tar slut.
************
Framtiden var bättre förr. Ju förr desto bättre.
************
Först till skrivarkön får först skriva ut.
************
Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.
************
Ju fler kockar desto större fackförening.
************
Livet är hårt, men orättvist.
************
Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.
************
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
************
Även den starke får ta i när han skiter.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Skriv svar