Utan lyse...
Utan lyse...
Först gick ena H4:an och strax därefter den andra... bytte igår kväll funkade då... hann bara köra i typ 30 sekunder så slocknade bägge igen... vad skulle kunna orsaka detta??? Den som hjälper mej med detta utses till 2008 års Niva-mästare
Re: Utan lyse...
Låter som att lamporna få för hög spänning.....
Funkar allt annat "elektriskt" normalt?
Lamporna poppade som popcorn på min skoter, då var det voltregulatorn som pajat.
Det sitter en sån i Nivan oxå.......en svart platt fykantig "box" på höger skärmkant (under huven)
Funkar allt annat "elektriskt" normalt?
Lamporna poppade som popcorn på min skoter, då var det voltregulatorn som pajat.
Det sitter en sån i Nivan oxå.......en svart platt fykantig "box" på höger skärmkant (under huven)
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Utan lyse...
Hm, ja låter som om det skulle kunna vara detta som hänt... är det några speciella funktioner som mera händer av detta... fläkten har under lång tid liksom gått ner på hel och halvfart i perioder... Hur kolla detta? mäta med voltmeter?
Hoppas på svar efter avslutat arbetspass... körde i morse och igår kväll med handlampa genom fönstret
Hoppas på svar efter avslutat arbetspass... körde i morse och igår kväll med handlampa genom fönstret
Re: Utan lyse...
Borde gå att mäta med voltmeter på kablarna till lamporna som går sönder.....och se hur mycket volt de får i sig.
Håller övriga lampor på bilen ? (baklampor instrumentbelysning m.m)
Håller övriga lampor på bilen ? (baklampor instrumentbelysning m.m)
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Utan lyse...
Om fläkten går upp och ner så där som du beskriver så är det spänningen i systemet som varierar,
regulatorn är förmodligen boven i dramat som sagt.
Du kan mäta över lamporna som larsson säger,
men du kan också mäta spänningen över batterit med motorn igång, för att komma till "roten" av problemet.
Ligger det runt 14volt så är det normalt- pendlar det upp och ner, eller är allmänt för högt så är det fel.
Mvh
regulatorn är förmodligen boven i dramat som sagt.
Du kan mäta över lamporna som larsson säger,
men du kan också mäta spänningen över batterit med motorn igång, för att komma till "roten" av problemet.
Ligger det runt 14volt så är det normalt- pendlar det upp och ner, eller är allmänt för högt så är det fel.
Mvh
/Liffride
Lada Niva -95 TBI
Lada Niva -95 TBI
Re: Utan lyse...
Det är inte säkert att det är FEL på laddningsregulatorn - det kan vara så att den inte får "reda på" vad generatorn lämnar. Kolla under Mektips...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Utan lyse...
Upptäckte att jag inte hade mätaren här i Umeå... irriterande men men...
Har bakljus/blinkers samt även helljus med H4:orna...
Fläkten har nog varit knepig ända sedan jag köpte bilen för några år sedan... Om 1/1 och 1/2 är standard på reglaget så verkar där emellanåt även finnas en till (osynlig) reglering som gör att det blir halv helfart på fläkten i 1/1 läget och halvhalvfart på 1/2 läget?
Nåja, nu ska då bilen stå ett par timmar hur som helst
Gott Nytt År!
Har bakljus/blinkers samt även helljus med H4:orna...
Fläkten har nog varit knepig ända sedan jag köpte bilen för några år sedan... Om 1/1 och 1/2 är standard på reglaget så verkar där emellanåt även finnas en till (osynlig) reglering som gör att det blir halv helfart på fläkten i 1/1 läget och halvhalvfart på 1/2 läget?
Nåja, nu ska då bilen stå ett par timmar hur som helst
Gott Nytt År!
Re: Utan lyse...
Hm, har nu fått tag på en mätare... den ger ut på tok för hög ström... typ 16 volt på tomgång... fick tips om att kolla om det gnistrar om jag lossar batteripolen och slår denna mot batteriet...
Vad brukar vara felet?
Räcker det med att byta reläet? Hittade en liten grön dosa till höger i motorrummet... är detta laddningsreläet?
Han jag pratade med sade att det kunde vara någon/några av dioderna som brukar sitta på generatorn?
Ska nog undvika att köra så mkt då den laddar så mkt... konstigt att inget annat har betett sig underligt av alla dessa volt... undrar hur mkt den har laddat medans man har kört
Vad brukar vara felet?
Räcker det med att byta reläet? Hittade en liten grön dosa till höger i motorrummet... är detta laddningsreläet?
Han jag pratade med sade att det kunde vara någon/några av dioderna som brukar sitta på generatorn?
Ska nog undvika att köra så mkt då den laddar så mkt... konstigt att inget annat har betett sig underligt av alla dessa volt... undrar hur mkt den har laddat medans man har kört
Re: Utan lyse...
testat nu... gnistrar ej från batteriet...
Re: Utan lyse...
Vad skulle det tipset gå ut på? Att slå batteripolen mot batteriet?
Du kan ju prova att byta reläet, men risken är stor att det är något annat - kolla att reläets anslutningar är ok, att reläet verkligen får rätt information (spänning) så att det har något att reglera mot. När du kollar reläet - se vad anslutningarna är märkta med - det underlättar för felsökningen. En bild kanske? Kolla även under mektips - där finns kopplingsschema.
Du kan ju prova att byta reläet, men risken är stor att det är något annat - kolla att reläets anslutningar är ok, att reläet verkligen får rätt information (spänning) så att det har något att reglera mot. När du kollar reläet - se vad anslutningarna är märkta med - det underlättar för felsökningen. En bild kanske? Kolla även under mektips - där finns kopplingsschema.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Utan lyse...
Ingen aning han pratade något om några dioder som kan bli galna??
Fick iallafall hjälp av honom nu en stund han rengjorde (dåliug jord tydligen) och mätte... tyvärr så fingrade han så att en säkring gick nr 10 och efter detta så gav tändningslampan upp... fungerar att köra med men laddar fortfarande för mkt...
Skall prova och köpa ett nytt relä (sitter ett grönt sådant som det står Lucas på????) och sedan var det ett mindre relä som verkade fungera bra.. han tyckte att jag skulletesta och byta det gröna... ringt runt lite för att kunna hitta ett relä... men verkar som om alla har bekymmer med sina bilar för tillfället... alltid upptaget!
skall testa skroten här bredvid...
Fick iallafall hjälp av honom nu en stund han rengjorde (dåliug jord tydligen) och mätte... tyvärr så fingrade han så att en säkring gick nr 10 och efter detta så gav tändningslampan upp... fungerar att köra med men laddar fortfarande för mkt...
Skall prova och köpa ett nytt relä (sitter ett grönt sådant som det står Lucas på????) och sedan var det ett mindre relä som verkade fungera bra.. han tyckte att jag skulletesta och byta det gröna... ringt runt lite för att kunna hitta ett relä... men verkar som om alla har bekymmer med sina bilar för tillfället... alltid upptaget!
skall testa skroten här bredvid...
Re: Utan lyse...
Får jag rekommendera ett djupt andetag, kanske?
Säkringar finns där av en anledning, och just säkring 10 har som sin enda uppgift här i livet att säkra den krets till laddningsreläet som "talar om" för reläet hur mycket generatorn laddar. Är den säkringen trasig tror reläet att generatorn laddar 0 volt och ber därför generatorn att höja spänningen - vilket den lydiga generatorn gör. Den får aldrig reda på att spänningen är 16 volt eftersom säkring 10 är trasig. Resultatet blir skenande spänning.
Skall vi kanske ta fram multimetern och se om det är fullständig kortis efter säkring 10? Kan du mäta om laddningsreläet får spänning? Vill du även ta en bild eller läsa vad stiften på laddningsreläet heter så blir det mycket lättare att hjäpa till! Alternativt får du sätta dig in i elschemat lite mer, det är faktiskt inte så komplicerat.
Stoppar du i laddningsrelä på måfå kan det blir väldigt spännande, och varmt. Friskt kopplat hälften brunnet - som man säger i elkretsar.
Säkringar finns där av en anledning, och just säkring 10 har som sin enda uppgift här i livet att säkra den krets till laddningsreläet som "talar om" för reläet hur mycket generatorn laddar. Är den säkringen trasig tror reläet att generatorn laddar 0 volt och ber därför generatorn att höja spänningen - vilket den lydiga generatorn gör. Den får aldrig reda på att spänningen är 16 volt eftersom säkring 10 är trasig. Resultatet blir skenande spänning.
Skall vi kanske ta fram multimetern och se om det är fullständig kortis efter säkring 10? Kan du mäta om laddningsreläet får spänning? Vill du även ta en bild eller läsa vad stiften på laddningsreläet heter så blir det mycket lättare att hjäpa till! Alternativt får du sätta dig in i elschemat lite mer, det är faktiskt inte så komplicerat.
Stoppar du i laddningsrelä på måfå kan det blir väldigt spännande, och varmt. Friskt kopplat hälften brunnet - som man säger i elkretsar.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Utan lyse...
Har provat med djupa andetag... även funderat på att fixa ett bra metarställe någonstans men är lite mkt isar för detta just nu
tians säkring har varit hel tills han fipplade med kablarna kring reläet stod alldelesbredvid så jag hörde då den gick... och efter detta så lyser ej tändningslampan... men den startarsom vanligt...
tg en bild på det gröna reläet... orange kabel där var det 12 V, den brunröda var det 10,8 på (då jag har på tändningen)
startar jag bilen (tomgång) så får jag 16,8 på den orange och litet mindre på den brunröda...
Skall kika vad det står på ingångarna på reläet... kan inte vara original då det ser ut att stå Lucas på det
skickar nån bild på det andra reläet också men det kanske inte har nåt med detta att göra? tycker inte att det är lätt att läsa elscheman... drog ut på papper från mektips som du tipsade men han som hjälpte mej var inte så intresserad av denna information... men det kanske han borde ha varit...
tians säkring har varit hel tills han fipplade med kablarna kring reläet stod alldelesbredvid så jag hörde då den gick... och efter detta så lyser ej tändningslampan... men den startarsom vanligt...
tg en bild på det gröna reläet... orange kabel där var det 12 V, den brunröda var det 10,8 på (då jag har på tändningen)
startar jag bilen (tomgång) så får jag 16,8 på den orange och litet mindre på den brunröda...
Skall kika vad det står på ingångarna på reläet... kan inte vara original då det ser ut att stå Lucas på det
skickar nån bild på det andra reläet också men det kanske inte har nåt med detta att göra? tycker inte att det är lätt att läsa elscheman... drog ut på papper från mektips som du tipsade men han som hjälpte mej var inte så intresserad av denna information... men det kanske han borde ha varit...
Re: Utan lyse...
Hur lägger man in bilder på detta forum? Img men sedan då?
Re: Utan lyse...
NorrNivan skrev:Hur lägger man in bilder på detta forum? Img men sedan då?
Kod: Markera allt
[img]http://din.plats.se/bilder/niva.jpg[/img]
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se