Bilen startar inte!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
dark-young
Inlägg: 52
Blev medlem: 31 aug 2010 14:27

Bilen startar inte!

Inlägg av dark-young »

Hej

Flyttade precis bilen från mitt garage till parkeringen utanför mig. Då startade den och gick som ett spjut! Men när jag skulle flytta den så startar den inte alls. Alla lampor tänds men sen tänds och släcks tändningen med snabbt följ och inget händer mer än det!

Innan har jag haft problem att start motorn har get ifrån sig ett mer Rivande ljud och man var tvungen att byta växel för att startmotorn skulle gå in och starta och då har det funkat klockrent!

Kan det vara glapp eller har startmotorn lagt av helt ?
LADA NIVA: 21214-1, 7I (1700) Årgång: 1996a
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av Markus Almroth »

Det kan vara flera saker...
Tändningslåset är misstänkt. Eller sladden till solenoiden.. Ett jävulskap att få på plats dessutom.

/M
dark-young
Inlägg: 52
Blev medlem: 31 aug 2010 14:27

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av dark-young »

solenoiden ???!?! var e det och var sitter den ?
LADA NIVA: 21214-1, 7I (1700) Årgång: 1996a
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av Markus Almroth »

Den sitter på startmotorn...

Kolla i verkstadshandboken här på forumet, så ser du hur det funkar...
Jag hade likande problem. Då var det tändningslåset. Lägger du på plus 12V på stiftet på startreläet/solenoiden (de är ihopbyggda) så skall startmotorn börja snurra.

/M
Rocknroll
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 jan 2011 22:56
Ort: Vargön

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av Rocknroll »

Antar att du har provat med startkablar
Niva -97 Tbi
Volvo 740 Limo -88
Chrysler Newport -67
dark-young
Inlägg: 52
Blev medlem: 31 aug 2010 14:27

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av dark-young »

ja veven som man fick med går fin fint att starta med och när jag sticker ner huvudet i motorn så är det från startmotorn som klickandet hörs ifrån. Ibland startar den med nyckel och ibland måste man veva igång den. Detta är nog startmotorns fel så jag får försöka skruva av den och se vad som kan vara felet!
LADA NIVA: 21214-1, 7I (1700) Årgång: 1996a
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av ahlberg »

Det finns en skarv på kabeln till starmotorsolenoiden. Denna skarv hittar du på hjulhusets insida, i närheten av förgasaren. Testa att lägg på 12V där. Beroende på om det funkar då eller inte kan du avgöra om det är starten eller tändlåset.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
jens920125
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jul 2009 18:54
Ort: Lindesberg

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av jens920125 »

Förra vintern så ville min startmotor också bara klicka varpå jag tog ner den och delade den. Inga fel där.
Delade då solenoiden och fann att det hade bildats is av kondens på kontaktytorna i den.
Efter att ha smält isen och torkat den så fungerade den fint igen! :)
nivafan
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 maj 2009 07:15
Ort: Grytgöl

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av nivafan »

Jag hade liknande fel på min -87 det var en dålig kabelsko som glappade på startmotorn vilket gjorde att den startade lite hur som, vart att kolla! :)
dark-young
Inlägg: 52
Blev medlem: 31 aug 2010 14:27

Re: Bilen startar inte!

Inlägg av dark-young »

Jag bad till Stalin hela dagen om att han skulle lägga en kall hand på min lada... och mina böner har blivit svarade. När jag anslöt batteriet direkt till startmotorn så spann den som en katt....så jag slipper pilla med startmotorn.. LEVE STALIN!

Skiter i att fixa med tändningen och sätter en "hemlig" knapp i stället vid instrumentbrädan som man direktstartar motorn med! Tjänade jag på det!!!!
LADA NIVA: 21214-1, 7I (1700) Årgång: 1996a
Skriv svar