Startproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Hej

Köpte för ett tag sedan en Niva -07 med trasig motor som nu är renoverad.
Nu till mina problem.
Motorn startar inte..
Den tände till direkt när jag skulle provstarta den första gången men sedan är den död. Soppa får den, då stiften är fuktiga.
Det jag har läst mig till, är att bilen verkar ha startspärr, en liten lampa som sitter bredvid tändningslåset. Skall man ha någon speciell "plupp" till denna eller är det i nycklarna som intelligensen sitter? Hur ska lampan lysa / blinka? Hur som, fick inte med annat än 2st nycklar till bilen...

Några bra ideer??

/Henrik
Lada Niva -07
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Japp, du behöver en "tag". Utan den blir det inget skoj.. Stöldskyddet är inbyggt i ECU, så enda sättet om du inte har taggen är att byta ECU.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Tack, men varför tände motorn till och gick nån sekund vid första startförsöket då?
Kan man koppla förbi denna på något sätt?

/ Henrik
Lada Niva -07
Jocke4x4
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 dec 2010 07:31

Re: Startproblem

Inlägg av Jocke4x4 »

ahlberg skrev:Japp, du behöver en "tag". Utan den blir det inget skoj.. Stöldskyddet är inbyggt i ECU, så enda sättet om du inte har taggen är att byta ECU.
sitter "taggen" i nyckeln isf? för i min -04 sitter den lilla lampan(startspärren?) men jag har ingen "tag" hängandes på nyckelknippan..
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Ok.. när jag sist kollade på ny-niva var det en lös tag som man höll emot en blinkande sensor mitt på panelen. Men utvecklingen går framåt... och det finns kanske varianter.. överlåter till de bättre vetande...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Ingen som har svar på om lampan på startspärren skall lys, blinka eller något annat?

/ Henrik
Lada Niva -07
MrJim
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 jan 2011 17:33
Ort: Stockholm, Hägersten

Re: Startproblem

Inlägg av MrJim »

När lampan blinkar är spärren i. När du håller "tagen" emot lampan hörs två pip, sen slutar lampan att blinka. Motorn kan tända till en gång fast spärren är inkopplad, men dör sedan.
Niva 1.7i -05
...allt man behöver.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Startproblem

Inlägg av AlterEgo »

Vad jag vet måste du ha en röd tag för att kunna programmera in nya svarta taggar (som sen används för att avaktivera startspärren). Det lär vara svårt att koppla förbi spärren. Det kan vara så illa att det är byte av ECU:n som gäller...

Men en 08:a... Vem har tagit in den till Sverige? Ubbo? I så fall borde dom kunna skaka fram det du behöver. Till min 05:a fick jag en plåtbit i nyckelknippan med ett nummer på, den kan underlätta om man skall ha tag i grejor.
Träsktroll wannabe
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Hej

Det är en -07, och vem som tagit in den vet jag inte... Plåtbiten på nykeln finns kvar. Ska kolla upp det!

Någon som vet nått om detssa: Module bypass immobiliser AME BYPASS BP / M på sidan:
http://ladaparts.ru/store/index.php?symbol=M&page=17

/ Henrik
Lada Niva -07
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Vad jag vet är förgasarnivan vanligast i Ryssland, och de stöldskydd man använder är inte samma som "vi" har inbyggda i ECU. Utan tag är du nog rökt.. men kör på plåtbricke-spåret, det borde gå att få fram en ny röd-tag så att du kan tillverka svart-taggar. Har skrivits en del om detta på europeiska forum, och ingen genväg är funnen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Startproblem

Inlägg av BRO »

Länken verkar gå till en ny sådan immobilizer.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Startproblem

Inlägg av swelada »

Det finns fortfarande kvar några riktiga Ladamekaniker i Sverige, som även kan nyare Ladamodeller, t.ex. Lindbergs Bil Hällefors, BLs Motor Umeå samt Stallgatans Bil Nossebro. Ring någon av dem och hör vad som gäller angående startspärren på just din bil.
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Hej
Tack för alla svar!
Var i garaget igår och kollade lite till, och det är bra gnista till stiften, och stiften blir "fuktiga" av bränsle då man kört startmotorn några sekunder.
Kan det vara så att den tänder vid läge, detta styrs väll av kamlägesgivaren? (Kammen står rätt mot veven)
Tändföljden är rätt vad jag kan se...

/ Henrik
Lada Niva -07
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Blås torrt stiften, försök starta samtidigt som någon sprutar startgas i spjällhuset. Tänder den = bränsleproblem, om inte = tändingsproblem. Enkelt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Henrik H
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 feb 2011 20:54

Re: Startproblem

Inlägg av Henrik H »

Hej

Har provat med startgas, och den går inte på den... Har helt nya stift som är väl rengjorda / torra mellan alla startförsök!
Bra gnista finns det dock, på alla stift....

/ Henrik
Lada Niva -07
Skriv svar