Tänkte återkoppla lite nu efter att bytet är gjort. Lite bilder här,
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=131#p1437
Tack Alhberg för din fina beskrivning att lossa lådan!
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=158
Vi skrev ut den tråden och mekade stegvis efter den fina beskrivningen.
Dock så behövde vi inte montera bort krängningshämmaren.
Sedan kunde vi gena lite med den övre högra 19mm bulten som håller kopplingskåpan mot motorblocket.
Det gick bra att komma åt den utan att bryta eller montera bort något. Jag använde en medhjälpare som styrde på hylsan uppifrån.
Lååånga eller mååånga förlängare är bra att ha.
Lenin skrev:Innan kopplingen återmonteras skulle jag BESTÄMT rekommendera en ny bakre packbox på vevaxeln. Jättelätt att byta när kopplingen är borta
och jättetråkig att inse att man måste byta när växellådan sitter på plats
. Dessa packboxar läcker ofta, har ryskt reservdelsnummer 2101-1005160 MEN det sitter visst likadana i bland annat Scania så de finns att köpa på bland annat Momentum. Jag köpte en där för ett par år sedan. Kostade 70 spänn eller så. Ryska reservdelsnummer kommer du inte långt med hos svenska reservdelsförsäljare
så be om en packbox i dimensionen 70x90x10 mm så blir det bra.
Jag var på Momentum och skulle handla en sådan för runt 70 spänn, men de avrådde å de bestämdaste. Även en kille som stod i kö höll med. Jag kan ju inget om detta, men tydligen skulle denna packbox tydligen vara en "Nitril"-packbox som inte tål värme något bra, utan den fortsätter vulka och blir bara hårdare och hårdare tills den blir otät och spricker.
Jag skulle tydligen ha en "Viton"-packbox som hade helt andra egenskaper, som fortsatte att täta vid höga temperaturer. Den kostade dock en bit över 300:- (eller om det kanske var närmare 400:-) så det var en rejäl prisskillnad. Men jag kände att denna del var inte värd att chansa på. Vill inte gärna göra om jobbet...
Kanske är jag som är lurad
, men Momentums artikelnr. för den som är intresserad - BA 70 90 10 VI
Larsson skrev:Då vet du Christer....men behöver
inte ta loss ALU kåpan som jag sa tidigare.....det går att göra det med den på plats (men det var kul att få skrämma dig lite)
Kan bara bekräfta att så var fallet. Gick bra att få ut packboxen med kåpan på plats. Vi provade med att dra in en träskruv i packboxen, men antingen var vi alldeles för svaga eller packboxen alldeles för hård.
En syl och en liten mejsel var receptet för oss.
Tack alla för era fina tips och trix! Nu är jag jätteglad med min nya fina koppling!