Volvo b200k + m45 i nivan?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

hej jag sitter nu i tankar om att stoppa i en volvo b200k motor (samma som b23 fast på 2 liter) och tillhörande m45 i nivan och har mätt och det jag behöver göra är vad jag märkt är att kapa ur torpedväggen och kardantunneln och bygga om oljetråget motorn verkar gå rent effekt mässigt att besikta med? dessa arbeten kan jag ordna och hade tänkt att ha det stelt i linje med motor växellåda och fd lådan d.vs ingen hardyskiva eller kors mellan växellåda och fd lådan i stabil vagga, sedan gummiupphängt i kaross .. jag behöver motkomentarer till detta vansinne med idéer på allround niva med reservdelar till motorn och lådor i farstun hos alleman eftersom jag är lat! men vad tror ni om denna idè ? mer drag 95 hk 155 nm vrid ca har även en kompis som trimmar och renoverar volvo motorer som jobb inom 1 mil .
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av ahlberg »

Lat? Det är ju ett hästjobb att får det där att funka! Tungt lär det med bli... och drivaxlar och framdiffar lär knäckas som tandpetare om du bara tittar på gasen.

Många har kommit till forumet och sagt precis som du - men hittills har jag inte sett ett enda genomfört projekt, bara rykten om att det skall gå...

Men, nu kanske det blir av! Kul projekt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av NivaMicke »

hillclimber skrev: och hade tänkt att ha det stelt i linje med motor växellåda och fd lådan d.vs ingen hardyskiva eller kors mellan växellåda och fd lådan i stabil vagga, sedan gummiupphängt i kaross .. jag behöver motkomentarer till detta vansinne
Hur hade du tänkt att centrera detta paket? Är ju (lite) noga.....
Ska bli spännande att kolla detta bygge , jag bjuder på ett flak öl om du får det att funka......
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

haha är det verkligen så klena axlar på dom? jag kör ju inte på bergsklippor och jättestenar (utom en som jag vart ståendes på :P) mest dåliga grusvägar och nån riktigt brant skogsstig emellanåt . hm ett flak öl låter ju gott! jag tänkte svarva en adapter som passar plant emot volvolådans fäste för kardan med "överhäng" runt yoket och med samma bultmönster som standard kardan och en passande ände som motsvarar fd lådan, allt svarvat ur ett stycke . sen tänkte jag utnyttja alla fästen ev komplettera med några extra fästen (justerbara mot vaggan) och se så att paketet går lätt . sen ska det ju kapas ur torped och kardantunneln oxå jag börjar med projektet i januari pga resa till värmen och har kamera av digital modell ..för övrikt ska den bli skalad på diverse krom och strunt och ett groft lager militärgrön ska på innan slutmontering .. får man lagligt plocka bort kofångaren fram och bak? om man kapar bort "pluttarna" oxå det är en 86:a .. jag hade tänkt sluta vara lat tills den är klar :) absolut roligaste men tröttaste bilen jag ägt och detta är min 26 bil . jag tycker koforten är tillräcklig för en 100 mila resa efter att ha klarat en sådan resa med en trimmad högljudd 142:a (inte så kräsen) MVH David
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av ahlberg »

Är det bara tröttheten du vill åt finns det mycket trimdelar till Lada-motorn - den är faktiskt tuffare än vad man kan tro. Men, det kommer att bli skoj att följa detta! Vi flyttar tråden till "projekt" när du drar igång!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Nivanörden »

Är du medlem på 4x4sweden.se? Om inte så gå med så kan du slänga iväg ett pm till "robban". Han har ägt en Niva reggad med volvomotor. Hälsa från Håkan Nivanörden!

MVH/
Håkan :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

nja inte bara tröttheten (men mest) utan nöjet utmaningen och reservdelstillgångar i överflöd ! är så sugen att börja så jag kanske sätter igång redan nästa vecka ! ska även bygga nytt värmepaket av modifierat paket från vw lt 31 med rejäl flås med riktig värme på köpet då jag ska ha den som bruksbil året runt och även göra en 117 mil lång fiskesemester till våran stuga i norge till sommaren (med mindre båt på taket) .. nej jag är inte medlem där ännu men det blir nog efter mycket huvudkli ... några frågor innan jag sätter stora kapen i den är . kofångarna, får man ta bort dom lagligt?? hastighetsmätarwiren är kopplad till fd lådan? någon som vill byta motor och låda (5:an hoppar ur) komplett med kylare mot ett par bra dörrar?? MVH David
E4a
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2009 21:40
Ort: Sundsvall (Johannedal och Stöde)

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av E4a »

Tuffare motorbyte:

För mig är en volvomotor en tung klump som sörplar mycket bensin utan att prestera särskilt mycket pulver så här kommer ett roligare uppslag

Såg nått en gång om de Nivor som den Franska importören tävlade med i Dakarrallyt och liknande rallyn.

Det gick bra! Andra, tredje och tredje plats i Dakar tre år på åttiotalet om jag inte missminner mig.

De hade en mittmonterad pannkakssexa från Porsche, där var slöheten var som bortblåst! Reservdelar och komfort tror jag nog inte var de bilarna grej men det är onekligen häftigare än en volvomotor. Lastutrymmet blir ju lite lidande men å andra sidan så kan man kanske kasta ut orginalmotorn och lasta fram som om det vore en gammal skoda eller hinna med flera resor på samma tid.

Reggning tror jag inte det är lönt att ge sig på men man kan kanske köra ifrån de blåvita om man får till det.

Lycka till ty tokiga projekt är alltid kul, även om det bara är en volvomotor.
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

jo en räser niva vore ju kul men den här ska bli driftsäker och otrimmad . bara välputsad då jag har en vän som bygger rally topplock till volvo . den ska byggas för ordentligt vrid på lågvarv ... men volvo kan man ju bygga riktigt rappa motorer av om man nu vill det visst de är ju inte nån porsche men jag vill nog inte ligga i 200 med en niva heller :P skulle jag vilja ha räser så hade det nog blivit lättning och potent hayabusa 1300 . kofångarfrågan någon?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av ahlberg »

Lagligt? Nej.

Säger Bilprovningen nått? Nej.

Fabror Haffa bryr sig? Nej

Risk? Ja, om du vållar skada på grund av brist på kofångare så kan ditt försäkringsbolag bråka med dig om reducerad ersättning. Inte så sannolikt, eller hur?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

tackar det var vad jag behövde veta :D imorgon ska jag städa garaget och skjuta in bubbla 73:an så långt in som är möjligt för att göra plats till min kompis ! tack och godnatt
Tobbson
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2010 02:48

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Tobbson »

Har själv satt i en b23f med automatlåda i min niva, just nu är den isär plockad för helsvetsning och målning av motor utrymmet. och volvons "motorpaket" alltså låda och motor väger 50 kg mer än nivans (har själv vägt det med en digital våg) så jag har svårt att tänka mig att just vikten på 50 kg skulle knäcka axlar, risken är nog större att den dubbla effekten dödar axlarna.
Jag flyttade bak fördelningslådan ca 7cm och kör med ett knutkors mellan lådorna. Oljetråg och pump blev special för det är väldigt trångt mellan tråg och framdiff, flyttade ner hela framvagnen 6cm tog ett b20 tråg och kapa loss bultcirklen sen vände jag tråget bak och fram samt luta det eftersom b20 står rakt upp och inte halvligger som b23:or På oljepumpen kapa jag sumpen så nära pumpen som möjligt att tiga igen hålet, på sidan av pumpen sitter det som en täckplugg som jag plocka och borra upp hålet sen svarva jag en mässing bussning och pressade i där, sen lödde jag i ett kopparrör som jag drog till framkant av motorn där "puckeln" på tråget sitter nuförtiden.
Framdiffen hängde jag upp i orginalfästena i motorn precis som niva har original.
Ångra lite att jag inte flytta bak motorn för den sitter ganska långt fram för jag kapa aldrig torpeden för hade jag gjort det så hade jag sluppit bygga om styrningen, jag tog vänster nav och bromsok å satte på höger sida och tvärtom så att styrleden pekar framåt sen så satte jag i kuggstångstyrningen från en volvo 240 så nu har man servo oxå.

Jag övervägde först oxå att bygga stumt mellan vxl låda och fd lådan men jag kände att de va dåligt med vettiga fästpunkter i lådorna har byggt många adaptrar till andra byggen och själva centreringen är lätt att få till man ritar upp allt i cad och laserskär.
man mäter ut från centrum av medbringarna till fästpunkterna sen ritar man upp så att hela plattan blir rund och har samma diameter som yttermåttet på ett stadigt rör då är det bara att sätta röret kant i kant med plattan, har bild på en sån platta men vet inte hur man laddar upp bilder.
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

aha då får ju du en GLE ! :D själv får man nöja sig med GL haha .jaha vad bra att det endast vägde 50 kg mer! kalas bra... men mitt motor/vxl paket blir ju 10 cm kortare än det ursprungliga tack vara m45:ans korta mått .. jag tänkte att använda fd lådans pinnbultar fast byta dom mot längre och fästa vaggan i , vad tror ni om det? /David
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Fisketorp »

Tobbson.

har du kvar uppgift på vad Niva org motor och låda väger på ett ungefär?
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Skriv svar