Volvo b200k + m45 i nivan?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Larsson »

En 5vxl låda väger 30kg.........en 4vxl nått kilo mindre.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Tobbson
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2010 02:48

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Tobbson »

nivans motor med låda väger 170 kg utan växelspak :)
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av AlterEgo »

Tobbson skrev:nivans motor med låda väger 170 kg utan växelspak :)
Jag har för mig att en Volvo B21E väger 155 kg. B200K kan inte skilja så mycket. Jag har en B200FK i uthuset, men tyvärr ingen lämplig våg, då hade jag kunnat ge ett bättre svar...
Träsktroll wannabe
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Fisketorp »

lät ju inte som något fantastiskt utrymme viktmässigt men borde ju ändå ge utrymme för en hel del fina motorer. mb disel 4a kanske?=)
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Markus Almroth »

När man ändå är inne på vansinnigheter, varför inte ta en MB-diesel, kapa den på mitten så den blir 2cylindrig och turboladda ordentligt för att kompensera effektminskningen?

Borde bli rätt lagom.

Jag har sett en sådan ombyggnation av en B20 för att montera på en motorcykel. Den gick rätt ok.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av ahlberg »

DET låter som ett riktigt Nivaprojekt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

nu har jag börjat demonteringen av nivan bilder kommer senare
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

vilken förgasare ska man välja? weber 36-36 mekanisk eller pierburg ??
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Markus Almroth »

På K-motorerna skall du inte byta förgasare.
Dessa motorer är ööö.. eheeh..

Skumma.

T.ex. har de förbränningsrummet i kolvarna och en totalt plan topp.

Det kan bli knackningsproblem och sånt med bytt förgasare.

/M
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

nu tänker du nog på b230k ?enda med heron toppen och solex sisac förgasare (mycket usel motor) den här är exakt likadan som en vanlig b230 fast på 2 liter och har en vanlig 530 topp (export motor) tror det var italien
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Markus Almroth »

Ah. En sån har jag haft. Mycket varvvillig för att vara volvo faktiskt. Se till att få dit ett lättare svänghjul bara!

Men hm. heter den verkligen "K"? Jag hade en B200FT i min italienimport.. Den verkar bra att trimma på.

B230K är hm. inte egentligen usel. Det är få motorer i den storleken som går att få i härheten lika snåla som den, men den är lite bökig att hålla på med.

/M
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

ja min heter k troligen samma förgasarsats som satt på 230 k ja den är riktigt varvvillig en av de mest varvvilliga standardmotorera de hade i rödblocksserien kompisen bygger många rallycrossmotorer tror jag det var , dom borras till 1150cc (max cc i nån serie), ja 230k går billigt om allt är i sin ordning, har haft en sån oxå men om kamremmen går av på dom så blir det ventilsallad, enda rödblockaren som är sån . tror den blir lagom i nivan iallafall men jag har gett upp tanken med att bygga stelt mellan v-lådan och f-lådan . för mycket jobb (latmasken slog till) :) framdiffen får egen upphängning oxå .. mitt i byggandet kom jag på ett senare projekt som kommer behöva en niva till haha. volvos disel 4:a passar rakt i fästena för en 6 växlad låda från en lt31a jag har ståendes med lååg 1:A . men först ska vi se om kunskaperna och orken räcker till det här projektet /David
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Markus Almroth »

En praxis för dieselkonverteringar i Sverige (lagliga) emottages tacksamt!

Så skit i bensinarn och gå direkt på det andra projektet!

/M
hillclimber
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 nov 2010 07:39

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av hillclimber »

jo det vore ju det bästa men till det projektet vill jag ha en veteran niva att bygga på så det är skattefritt . blir så dyr skatt annars ;) idag ska det kapas torped och svetsa fast de nya fästena för framdiffen sen ska motorpaketet passas in ! sen ska allt hivas ur för lackning av hela bilen oxå i matt militärgrön takbåge för båt ska fixas frontbåge (extraljusfäste / vinchfäste ) och så har en vän sponsrat med en extraljusramp till taket och en 100 amp generator är fixad :D har inte kört den på ett tag så nu börjar abstinensen krypa på !!
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Volvo b200k + m45 i nivan?

Inlägg av Markus Almroth »

BILDER!!
Skriv svar