Funderar på att införskaffa en Niva

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Daniel
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 dec 2008 11:02

Funderar på att införskaffa en Niva

Inlägg av Daniel »

Hej!

Jag funderar på att köpa en Niva.

Efter att ha ägt ett antal Suzuki sj samt en MB Geländewagen står jag nu utan terrängbil.

Kravet är att den skall vara användbar på väg (besiktigad/besiktningsbar) med dragkrok samt också vara en bra grund för en billig terrängvagn.
Med hus och barn finns det, som andra säkert känner igen, begränsat med resurser att lägga på en extrabil.
Jag hade tänkt mig en budget på 10-15 tusen i inköp sedan får ambitionsnivån efter inköp styra vägen (det spårar väl ur som vanligt.....)

Jag har förstått att en brytpunkt är vid 1995 då det kom insprutning och designändringar.

Jag har surfat runt lite på detta forum men har undrar över ett par saker.

Vad jag funderar över är:
1. Vad ska man titta efter när man köper Niva?
2. Vad ger min budget utrymme för ungefär ?
3. Hur är tillgången på reservdelar?
4. Vad brukar gå sönder?

Grattis till ett bra forum för övrigt som delvis har fått in mig på Niva spåret!

Vänliga hälsningar

Daniel
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Funderar på att införskaffa en Niva

Inlägg av ahlberg »

Daniel skrev:Vad jag funderar över är:
1. Vad ska man titta efter när man köper Niva?
2. Vad ger min budget utrymme för ungefär ?
3. Hur är tillgången på reservdelar?
4. Vad brukar gå sönder?
Tackar för berömmet - ett forum blir inte bättre än de aktiva medlemmarna - och det ÄR trevligt folk som kör Niva, det hör liksom till att man måste vara positiv och ha tålamod och ungefär 20 andra bra egenskaper för att klara av att äga en sån här lite skapelse.

Du har ju ringat in brytpunkten runt -95, men det kan ju vara värt att nämna att de riktigt gamla, utan kat, kan vara klipp de med, tjock rejäl plåt, enkel motorstyrning och "rätt" utväxling i axlarna för terrängkörning.

1. Titta efter rost i trösklar samt i bakre hjulhus, samt att alla växlarna fungerar och inte hoppar ur om du "mjölkar" på gasen. I stillastående lyssna efter skillnad i ljud när du trycker ner kopplingen, blir det mycket tystare då är det lager på gång i växellådan. En renovering av låda kostar 2-4 TKR, en ny 8-10TKR, en begagnad 1-2 tusen, på egen risk.

2. Din budget räcker till en "gammel-Niva" som du får lägga några kvällars svetsjobb på. Går du upp till 20-30 TKR får du en insprutare som går att köra direkt.

3. Reservdelar - hela fd Östblocket är fullt, plus Mekonomen, Ebay, Blocket och en svensk firma som har mycket på lager direkt. Inga problem. Billigt oxå - om du inte har panik.

4. Vanliga saker som går sönder? Tja... oftast smågrejor, säkringshållare, glappkontakter, värmekranen. Växellådorna är väl den stora svaga punkten. Bakvagnsupphängningen behöver styvas upp om du skall ut i skogen. Framaxelklumpen är det en del som lyckas köra sönder.

I skogen skall du inte jämföra med Suki eller G-wagen. Nivan ÄR en kompromiss som funkar lika bra som shoppingbil eller att köra till dagis med som att studsa fram i terrängen. MEN - den har begränsningar, främst när det gäller hjul, du får inte ens in 31"-or utan att höja rejält och lägga ner mycket jobb i hjulhusen. Dock, med 235/70-15 eller 205-16 kan du ha mycket skoj på de medelsvåra slingorna.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Funderar på att införskaffa en Niva

Inlägg av Nivanörden »

Håller med Ahlberg i stort.

Att en originalniva och en original G-Wagen med diffspärrar etc inte är riktigt samma sak, kan jag hålla med om, men tycker definitivt inte att NIvan är sämre än en Suzuki i skogen (i originalskick, är ju det som är intressant. Moddad Suki mot original Niva är ju inte rätt, inte tvärt om heller) Skulle också vilja säga att du åker bekvämare i skogen med Niva än en SJ. Spiralerna gör den följsammare.

Jag och en släkting som har en 413 brukar köra mkt ihop och vi har gjort likande moddar (lite höjning, grövre däck etc). Skulle inte vilja säga att det finns några direkta skillnader, förutom bakom spakarna då.. ;-) Så lyssna inte allt för mycket på Ahlbergs självkritik, hehe.

Sen att det är lättare att bygga om en Suzuki är ju en annan sak, men allt skall väl inte vara lätt!? ;-)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Daniel
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 dec 2008 11:02

Re: Funderar på att införskaffa en Niva

Inlägg av Daniel »

Ahlberg och Nivanörden,

Tack för de snabba och informativa svaren! Mycket hjälpsamt.
Det lutar mer och mer åt en ren extrabil så det blir nog Niva eller Suzuki sj av rent "terrängbil per krona"-mässiga skäl.

Suzukin är iofs lätt att bygga om men efter 3 st kan det vara dags att byta.

Spiralfjädring med rejäl fjädringsväg är ett framgångsrecept i skogen, fråga Range Rover ägare bara (ursäkta om det här blir lite off topic )

Det verkar som om Niva har en bra fjädringsväg av det man sett i skogen samt att den får dra mer än en en Suzuki. 1500 kg ca om jag har förstått det rätt. Jag har ett biltransportsläp som nyttjas ibland.

Hur är de äldre modellerna i form av förgasare med läckande vacuumslangar etc. Kan man åka med i 110km/h (jag antar att det bullrar rejält men är det genomförbart?)

Jag känner redan nu att man börjar bli såld på Niva så varför frågar jag egentligen om praktiska saker......

Jag måste dock fortsätta min objektiva konsumentundersökning.

Återigen, väldigt bra forum!

Med vänliga hälsningar

Daniel
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Funderar på att införskaffa en Niva

Inlägg av Larsson »

Jag har en 81:as Niva som jag nyligen monterat i en 5-vxl låda i. Efter låd-bytet GÅR det att ligg i 110km/h men det känns rätt...."plågsamt".... både för bilen och mig. En behaglig långkörar fart är nog 90-100km/h.

En gammal Niva med 4-vxl låda kan man ligga i ca 80-85km/h när man åker längre sträckor......
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Calle
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 dec 2008 11:11

Re: Funderar på att införskaffa en Niva

Inlägg av Calle »

Då kan jag också slänga in en kommentar.. Har haft en 87:a en 95:a och en 97:a. Har dock lovat mig själv att aldrig äga en niva igen.. Men helt ärligt jag börjar bli sugen igen. 87:an Var väldigt hållbar och lätt att skruva med.. Ingen särskilt svår elektronik. Väl rengjord förgasare så går den mycket fint. Dock den bullrar rätt ordentligt på vägen. Hade dock ingen ljudisolering alls i min bil. Så då kommer vi till 97:an. Köpte jag på en skrot. Lite missljud i växellådan. Den gick väldigt bra dock var bara reservdels bil. Men gick tyst och fint. Tycker bara kvaliteten på insidan var betydligt sämre lättare bräcklig plast och sämre säten. Men mycket skönare att köra.. Det samma gäller 95:an som jag bara hade kvar nån månad. Den var för fin för mig att ha.. Hittade en 95:a som bara hade gått som gårds bil. Hade 3000 mil på mätaren och var 10 år gammal..

Den äger nivanördens pappa nu som pendlar bil=)

//Calle
Skriv svar