Bytte till stenkryparlådan idag... bytte den del där hastighetsmätarvajern och den andra prylen (VSS?) går in... Allt funkar finfint mekaniskt, men hastighetsmätaren är stendöd, och jag får gashäng allt som oftast, typ då jag kopplar ur vid en korsning för att stanna, så hänger gasen kvar på typ 2-2500 varv i en till ett par sekunder innan den släpper, och likaså tycker jag att tomgången är något låg med kopplingen nere... Allt detta var helt okej innan.. Nån annan som upplevt nåt liknande efter byte till stenkrypare?
//Jensa
skumma problem efter f-låde-byte
skumma problem efter f-låde-byte
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: skumma problem efter f-låde-byte
Nu har ju inte jag nån VSS på min bil......men hastighetsmätare har jag och det jag vet är att det finns olika stora drev för hastighetsmätaren för att man ska kunna kalibrera hastighetsmätaren.
Byter man till ett större eller mindre drev så blir ju avståndet till kuggarna på axeln i mitten ett annat......och för att kompensera detta så (tror jag) vrider man locket där drevet sitter olika beroende på vilket drev man har installerat.
Fick för mig att det är olika avstånd till centrumaxeln beroende på hur du sätter locket (men är inte helt säker på detta)
Har du satt locket likadant som det var innan? (eller på andra lådan)
Tänkte i fall du satt det annorlunda och kuggarna inte når varandra.......
Byter man till ett större eller mindre drev så blir ju avståndet till kuggarna på axeln i mitten ett annat......och för att kompensera detta så (tror jag) vrider man locket där drevet sitter olika beroende på vilket drev man har installerat.
Fick för mig att det är olika avstånd till centrumaxeln beroende på hur du sätter locket (men är inte helt säker på detta)
Har du satt locket likadant som det var innan? (eller på andra lådan)
Tänkte i fall du satt det annorlunda och kuggarna inte når varandra.......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: skumma problem efter f-låde-byte
Näe, satte det exakt likadant
Hmmm, har jag skruvat dit dem för dåligt möjligen... typ att jag inte fått dit själva vajern riktigt, så att jag inte kunnat skruva fast dem ordentligt... Faan, ner med myrhyveln (hasplåten) igen...
Hmmm, har jag skruvat dit dem för dåligt möjligen... typ att jag inte fått dit själva vajern riktigt, så att jag inte kunnat skruva fast dem ordentligt... Faan, ner med myrhyveln (hasplåten) igen...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: skumma problem efter f-låde-byte
Min tomgång hänger kvar nån sekund innan den går ner - men det har den alltid gjort. Trodde det var någon avgasreningskonstifikation,,,
VSS har genomgående axel - skruva av locket och sätt i en tandpetare och kolla om den snurrar.
VSS har genomgående axel - skruva av locket och sätt i en tandpetare och kolla om den snurrar.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se