lite spån i växellådan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
knutigro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 11:19
Ort: Malmö
Kontakt:

lite spån i växellådan

Inlägg av knutigro »

Hej,

I dag har jeg tömt ut oljan av växellådan och löftat ur växelspaken. I morgen skal jeg fylla olja. Jeg har köpt denna på Mekonomen:

Kod: Markera allt

Transmisjonsoljer / Olje bil
Artikkelnr: 41-C4001946
Fabrikat: Castrol
Benevning: Syntax Universal
Text: Flaske 1 liter
Info: Delsyntetisk transmisjonsolje til manuelle girkasser og defferensialer, hvor en API GI 4-5 anbefales.Viskositet: SAE 75W/90. Spesifikasjoner: API GL 4/5.
Info: Castrol
Pris: 173.75 kr
Det blir vel ok?
Det blev ca. 1,6 liter olje som rann ut så i morgen fyller jeg vel lika mycket ny olje genom hålet der växelspaken satt...? Stämmer det at oljan då vil sprida sig ut i hela växellådan?

Jeg fikk et bekymmer när jeg skulle sätte inn pluggen igen för det visade sig vara lite järnspån på pluggen och även en lite större bit metall (som en halv fingernagel). Jag silade all oljan och det visade sig inte vara mer metallbitar.

Er det ok med lite spån (inte mycke) eller måste jeg renovera hela växellådan innför min resa i Januari?

mvh Knut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: lite spån i växellådan

Inlägg av ahlberg »

Utmärkt val av olja, men dyrt! Tyckte jag såg den på Mekonomen ett par tior billigare.

Fyll 2 liter, det gör god nytta i bakänden av lådan där det behöver lite extra smörjning.

Det är ok med lite spån, men den halva fingernageln är lite oroväckande. Går det att få en bild med kameran i makroläge? Innan ni ger er av skall ni kolla muttern till v-lådans utgående axel - lossnar den äts inälvorna i växellådan upp snabbt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
knutigro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 11:19
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: lite spån i växellådan

Inlägg av knutigro »

Ja den var lite billigare även när jag köpte den. Jeg fikk två liter för lite under 300,- kronor. Jeg fylte två liter som du sa. Tack for hjälpen. :)

Bild
Her er en bild av det som kom ut, men man vet jo inte hur mycket som blev kvar inne lådan. Det finns säkert mer grejer der inne.


Ärlig talat trur jeg det er lite aktuelt att gå på nån växellåde-renovation nu innan vår resa så vi får vel bara håppas på det bäste... ;)

Bild
Her er en bild på växellådan sett ovanifrån. Jeg torde inte röra nånting men har satt en blå pil på en liten sträng jeg tyckte var lite konstig. Den ligger snett över tannhjulet. Er det normalt eller?

Fins det nått enkelt sätt at nå muttern till v-lådans utgående axel då? Eller måste jag lösna mycke grejer?

knut
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: lite spån i växellådan

Inlägg av Larsson »

Fjädern på bilden är okej....den ska ligga snett på det där viset.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: lite spån i växellådan

Inlägg av ahlberg »

Ser ut som något gjutskägg - är det aluminium? I såfall är det inget farligt. Kolla om det är magnetiskt.

Att kontrollera muttern på utgående medbringare kan du göra genom hålet f-lådans spakar kommer upp. Bänd med en kofot/bräckjärn på den trearmade medbringaren som håller gummiskivan så ser du om det glappar. Om det gör det är det lite mer pyssel som väntar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
knutigro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 11:19
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: lite spån i växellådan

Inlägg av knutigro »

okej,

det käns bättre nu. Takk för hjälpen. :)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: lite spån i växellådan

Inlägg av Markus Almroth »

Resterna av synkringsfjäderbrickan såg ut ungefär sådär på min låda.

Kolla som sagt att det inte är axialspel på utgående axel.

Fast det borde varit den brickan man ser genom växelspakshålet som gått åt i så fall. Och någon växel borde varit svår att få i, och det borde låta en hel del.

På min ena låda hade jag såna där från fyrans växel. I det fallet var det ingående lager som havererat.

Men de är magnetiska och oljan såg fördj****vlig ut.

/M
Skriv svar