Vattenläckage...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

Lyckades nu se vartifrån vattnet verkar komma... en aning svårt att beskriva men ska försöka iallafall OCH hoppas någon vänlig själ ids tipsa om möjliga fel ;)

På det gamla forumet under rephandbok för niva 1600 (står på sidan 26/46 i PDF-filen om motor).
Lyckades se med en inspektionsspegel att det är blött ovanför det nedre metallröret som följer motorn vågrätt och som i andra änden går in in till kupén (gäller vänster sida på motorn). På sprängskissen så syns detta rör ha en anslutning som går snett uppåt och avslutas med en rätt stor "mutteranslutning". Denna anslutning (eller allmänt röret/slangen) som ansluter till detta vågräta rör syns ej alls under all annan skit (ja, motorn är ren men mycket i vägen tycker jag:-)
Måste man bort med förgasare eller annat för att möjligtvis kunna skruva åt denna anslutning?
Vore lockande att använda kylarcement (finns det någon bra sådan?) men är en aning rädd för att då bli skjuten av maffialedaren som styr detta forum :)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vattenläckage...

Inlägg av ahlberg »

Bosse Bildoktorn rekommenderar ett par råa ägg i kylaren, DET kan inte mafioso Larsson skjuta dig för. ;)

Allvarligt talat - det brukar inte finnas genvägar som fungerar. Det långa röret kan ju mycket väl vara frostsprängt.

På sidan 24/46 hittar jag inte mycket, bara tips om hur man provtrycker en topp.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vattenläckage...

Inlägg av Larsson »

Det långa röret som löper längs sidav av motorn under grenröret går från vattenpumpen till värmepaketet. Jag hade läkage på det i min bil oxå...men det var i änden närmast vattenpumpen. Röret skruvas fast i vattenpumpen med 2st M6 muttrar.

"Örat" på röret kan vara skevt pga man tidigare dragit det för hårt (samma som med förgasarna), så var det på min motor. Jag planade anslutningen och hjorde en ny packning......sen var det tätt.

I andra änden av detta rör sitter en vanlig gummislang som går in i värmepaketet.

Den stora mutteranslutningen du pratar om...var sitter den? I vilken ände av röret?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Re: Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

Suck! hade skrivit ett inlägg men missade skicka utan tog spara... backade och då försvann det :x

Nåja, bilden finns på sidan 32 (under motor) men det är 26/46 på PDF filen (lada 1600).
På bilden syns denna anslutning som går snett uppåt från det närmre metallröret (det som går vägrätt med motorn) och som avslutas med något som ser ut som en stor mutteranslutning... har aldrig sett detta på min egen bil... finns det överhuvudtaget???
Fukten finns ej på det långa vågräta röret utan synns ovanför detta rör med inspektionsspegeln. Där fukten finns synes nåt som ser ut som två bultar eller liknande som ligger vågrätt med motorn men nu är jag ute på djupt vatten då jag knappt kan beskriva vad jag ser ;) kan ej heller se hur det ser ut ännu längre upp på motorn då plåtskyddet är i vägen...
Kan det vara en topplockspackning eller något sådant? Om jag skulle behöva byta detta så trodde verkstaden att de behövde ca två timmar för detta... lång eller kort tid tycker ni? Han tyckte att jag skulle kolla upp anslutningar och annat först för att vara säker på att det är något större fel... vitklägg finns under påfyllningslocket till oljan men kör ju endast kort sträckor senaste tiden så det säger kanske inte allt...
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Re: Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vattenläckage...

Inlägg av ahlberg »

Suck ja... det var inte lätt detta. Tror du får lossa grenrör och insugningsrör.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vattenläckage...

Inlägg av Larsson »

Måste vara jag som är trög i huvet.....fattar inte vilken bild i vilket dokument du pratar om. :roll:

Tänk på att tex "sidan 24" i Adobe Reader och i själva dokumentet som Adobe Reader visar inte alltid behöver vara samma........
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Re: Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

klicka på länken och leta efter sidan där det står 32 längst ner...
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vattenläckage...

Inlägg av Larsson »

Jodå, det var den bilden jag kollade på.......men nu tror jag att jag förstår vad du pratar om.....

Du pratar om vattenanslutningen till insugnings röret......("mutter anslutningen"). Den har nog alla.....kolla framtill på insugnings röret (rakt under förgasaren) så ser du att det går en vattenslang dit.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Re: Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

Japp! såg denna nu... ser lite annorlunda ut på bilden då de förstås endast visar slangarna till kylsystemet...
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Re: Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

Jag ledsnade på att leta detta läckage och ville helst inte riva bort alltför mkt prylar från bilen... tappade ur lite kylarvätska, hällde i drygt två teskedar kanel i en flaska och skakade om, in i kylaren med detta och körde i 3+ mil. Inte en droppe läckage nu då jag körde in i garaget (en rent härlig känsla :)
Hoppas att det håller ett tag också... vad kan "slita" mest på en sådan lagning tro? tiden, ev. kallstarter eller höga varv kanske?
Hört talas om att "seriösa" verkstäder ibland använder ingefära vid mindre läckor (syns mindre än kanel) men att bägge skall fungera ungefär lika bra...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vattenläckage...

Inlägg av ahlberg »

Kanel låter ofarligt för kylsystemet - kör och se glad ut!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NorrNivan
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2008 23:59

Re: Vattenläckage...

Inlägg av NorrNivan »

Skall köra och se glad ut... var relativt glad igår då jag körde efter snöovädret här... bra att kunna köra förbi bilar som sitter fast genom att köra en bit på sidan om vägen och förbi :)
Tänkte mest på vad som riskerar att få själva kanellagningen att ge upp igen... typ kallstarter, höga varv osv? Möjligt att det är en dum fråga som inte går att besvara men då slipper ni ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vattenläckage...

Inlägg av ahlberg »

Beror på vad som orsakade den ursprungliga läckan. Var det en spricka kommer den att öppna sig mer vid varje temperaturväxling, en rostskada kommer att fortsätta rosta, en löst skruvförband kommer att fortsätta lossna, en dålig packning eller skeva packningsytor kan möjligen vara permanent reparerade. Time will tell, som di säger i utlandet.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar