Oljekylare
Oljekylare
Finns det någon oljekylare till nivan? Kan inte hitta någon.
Ja har min bil som jaktbil o åker man lite i skogen i krypfart så blir oljan för varm o oljelampan lyser på tomgång. Skulle behöva en kylare.
Någon som vet?
Ja har min bil som jaktbil o åker man lite i skogen i krypfart så blir oljan för varm o oljelampan lyser på tomgång. Skulle behöva en kylare.
Någon som vet?
Re: Oljekylare
Aldrig hört om någon som har problem med att oljan blir för varm. Om oljelampan gliser på tomgång brukar det vara dags att byta oljefilter eller undersöka om tomgångsvarvet är onormalt lågt
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Oljekylare
Jag hade också problem med oljetemperaturen på min Niva -11/3.000 mil vid långsam terrängkörning.
Motorlampan och oljetrycksvarnaren tändes.
De släcktes genom att lägga av batterikabeln(minus) några minuter.
Mätte oljetemperaturen.
Den var orimligt hög(mins/noterade inte temperaturen men har för mig att den var uppe på runt 170 grader C).
I mitt fall bidrog, förutom frånvaron av fartvind, "Nordic Part"-skyddsplåten under till temperaturhöjningen.
Använde Biltemas helsyntetiska 5W50 olja.
Körde dessutom med huven "halvöppen", d v s luftspalt i bakkant.
Hade funderingar på att göra som jag gjort på min BMW 700 för många år sedan.
Nämligen montera en distans mellan motorblocket och oljefiltret med uttag för extern oljecirkulation.
"Hittade" på Malmbyskroten(samma skrot där donatorn Niva JET stod) en passande oljekylare.
Den satt på en Mazda 6 automat och dess funktion var att kyla ATF-oljan.
Ej integrerad med motorkylvätskan = lätt placerbar var som helst i motorrummet.
16 mm rör in och ut om någon är intresserad.
Ännu ett av mina hugskott som inte fullföljdes.
Motorlampan och oljetrycksvarnaren tändes.
De släcktes genom att lägga av batterikabeln(minus) några minuter.
Mätte oljetemperaturen.
Den var orimligt hög(mins/noterade inte temperaturen men har för mig att den var uppe på runt 170 grader C).
I mitt fall bidrog, förutom frånvaron av fartvind, "Nordic Part"-skyddsplåten under till temperaturhöjningen.
Använde Biltemas helsyntetiska 5W50 olja.
Körde dessutom med huven "halvöppen", d v s luftspalt i bakkant.
Hade funderingar på att göra som jag gjort på min BMW 700 för många år sedan.
Nämligen montera en distans mellan motorblocket och oljefiltret med uttag för extern oljecirkulation.
"Hittade" på Malmbyskroten(samma skrot där donatorn Niva JET stod) en passande oljekylare.
Den satt på en Mazda 6 automat och dess funktion var att kyla ATF-oljan.
Ej integrerad med motorkylvätskan = lätt placerbar var som helst i motorrummet.
16 mm rör in och ut om någon är intresserad.
Ännu ett av mina hugskott som inte fullföljdes.
Forumsponsor
Re: Oljekylare
Varningslampan är ju bara för trycket, om ni ursäktar att jag tar upp detta. Tempen påverkar visserligen oljans tjocklek, men det ska nog bli bra rackarns varmt innan det leder till tryckvarning (lite generellt, sådär). Vaz-motorer verkar vara lite annars än de jag i övrigt haft att göra med. Oljetrycket "pendlar" mer efter varvtalet än vad som är vanligt och det är ofta rätt lågt på tomgång. Troligen är det helt enkelt en designfråga.
Får man tryckvarning, måste man göra nåt. De flesta bilmanualer brukade förr ha en passus nånstans om att det inte var alarmsituation om oljetryckslampan blinkade på tomgång om motorn var het. Då förutsätts att lampan omedelbart slocknar, när varvet ökar. Tycker man det varnar för mycket, bör man undersöka trycket "på riktigt", dvs med en manometer. Då vet man vad man har att göra med.
De gånger jag har haft oroväckande oljetryckvarning (alltså varningslampan) var det ena gången en defekt tryckgivare och andra gången ett skuret ramlager. (Inte med Niva, dock) Så blir man orolig ska man mäta. Eller byt givaren på prov, om den inte är för dyr.
Rätt olja är också intressant. De moderna vattniga oljorna är inte rätt i klassiska motorkonstruktioner. 10W40 tror jag är rätt för många svenska förhållanden, kanske 5W40 om man bor kallt.
Får man tryckvarning, måste man göra nåt. De flesta bilmanualer brukade förr ha en passus nånstans om att det inte var alarmsituation om oljetryckslampan blinkade på tomgång om motorn var het. Då förutsätts att lampan omedelbart slocknar, när varvet ökar. Tycker man det varnar för mycket, bör man undersöka trycket "på riktigt", dvs med en manometer. Då vet man vad man har att göra med.
De gånger jag har haft oroväckande oljetryckvarning (alltså varningslampan) var det ena gången en defekt tryckgivare och andra gången ett skuret ramlager. (Inte med Niva, dock) Så blir man orolig ska man mäta. Eller byt givaren på prov, om den inte är för dyr.
Rätt olja är också intressant. De moderna vattniga oljorna är inte rätt i klassiska motorkonstruktioner. 10W40 tror jag är rätt för många svenska förhållanden, kanske 5W40 om man bor kallt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Oljekylare
På Olga traktorn.... hade vi lamptändning på tomgång vid inköpet. Den lät bra i motorn, men den hade stått några år och det var ganska mycket olja på stickan med viss bensidoft. En oljeservice senare så är problemet borta..
Kan vara värt att prova iallafall
Kan vara värt att prova iallafall
Medlem 2019
Re: Oljekylare
Tack för alla svar.
Oljan är nyligen bytt.
Lampan håller sig släckt då länge jag inte har krypkört en stund o motorn blir riktigt varm. I högre fart så kyler det väl lite bättre.
Kan ju vara fel på givaren eller en dålig pump.
Tomgången ligger straxt under 1000rpm. Skall testa o höja tomgången något o se om det hjälper.
Kanske skall ta o slå i lite tjockare olja nästa gång. Minns inte vad jag har i nu.
Oljan är nyligen bytt.
Lampan håller sig släckt då länge jag inte har krypkört en stund o motorn blir riktigt varm. I högre fart så kyler det väl lite bättre.
Kan ju vara fel på givaren eller en dålig pump.
Tomgången ligger straxt under 1000rpm. Skall testa o höja tomgången något o se om det hjälper.
Kanske skall ta o slå i lite tjockare olja nästa gång. Minns inte vad jag har i nu.
Re: Oljekylare
Nytt oljefilter med antar jag..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Oljekylare
Rekommenderar helsyntetisk 5W50-olja - INTE TJOCK MINERALOLJA!Zphinx skrev: ↑19 mar 2019 16:28 Tack för alla svar.
Oljan är nyligen bytt.
Lampan håller sig släckt då länge jag inte har krypkört en stund o motorn blir riktigt varm. I högre fart så kyler det väl lite bättre.
Kan ju vara fel på givaren eller en dålig pump.
Tomgången ligger straxt under 1000rpm. Skall testa o höja tomgången något o se om det hjälper.
Kanske skall ta o slå i lite tjockare olja nästa gång. Minns inte vad jag har i nu.
Forumsponsor
Re: Oljekylare
Alltså, jag vill inte starta nån stor polemik här, men viskositetssiffrorna (typ 10W40) är ju en gradering av "tjockleken" på oljan oavsett dess sammansättning. En 10W40 -olja uppför sig som en "10 -olja" när den är kall och som en "40 -olja" när den är varm, vilket i praktiken innebär att den inte blir alltför tjockflytande när den är kall. En "rak" 40 -olja vore som tjära i vintertemperaturer. En 50 -olja är ganska trög, även om den är syntetisk. Om rekommendationen för en ny motor ligger på 5W30 eller nåt, så är inte en 5W50 rätt olja. En sliten motor kan dra nytta av en tjockare olja, typ att man går till 5W40 eller nåt. Om man bor i varmare zon kan man ju helt enkelt välja en 10W40 eller 15W40, eftersom det inte är risk för att oljan blir för stel.
Syntetoljor har ett större tempintervall där de funkar bra än vad mineraloljor har, men i en del fall är det nära att vara "onödig lyx".
Sedan finns en grupp oljor som ibland kallas "lågfriktikons-", de är tänkta för helt moderna motorer och är framtagna för att minimera bränsleförbrukningen. Jag har hört att dessa inte är lämpade för klassiska konstruktioner, eftersom de förutsätter mycket små toleranser mellan alla rörliga delar.
Syntetoljor har ett större tempintervall där de funkar bra än vad mineraloljor har, men i en del fall är det nära att vara "onödig lyx".
Sedan finns en grupp oljor som ibland kallas "lågfriktikons-", de är tänkta för helt moderna motorer och är framtagna för att minimera bränsleförbrukningen. Jag har hört att dessa inte är lämpade för klassiska konstruktioner, eftersom de förutsätter mycket små toleranser mellan alla rörliga delar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Oljekylare
De som vill diskutera oljor i allmänhet uppmanas att starta egen tråd, det kan vi hålla på med när vi inte har någon som behöver hjälp. Åter till Zphinx.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se