Fördelningslåda.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av jordmannen »

Finns det någon guide hur man rättar till fördelningslådan för att minska vibrationer? Har läst via denna tråd och andra ställen att den ska linjeras på något sätt genom att lossa på bultar och rätta till.
Det gäller en gammal niva ifrån - 85.

Jag har aldrig pillat på de delarna tidigare...
Användarens profilbild
kacce
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jan 2018 19:21

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av kacce »

jordmannen skrev:Finns det någon guide hur man rättar till fördelningslådan för att minska vibrationer? Har läst via denna tråd och andra ställen att den ska linjeras på något sätt genom att lossa på bultar och rätta till.
Det gäller en gammal niva ifrån - 85.

Jag har aldrig pillat på de delarna tidigare...
Her er mye bra info

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... gnment.htm
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av jordmannen »

Herrejösses!
Det vart som en helt annan bil. Enorm skillnad!

Jag använde "skaka-till-rätta-metoden".
Dvs. Lossade på bultarna och varvade motorn i några sekunder så att den satte sig på plats själv.
Sedan sänkte jag den med hjälp av fyra shims som jag klippte ut från ett plåtark.

Den kan finjusteras mer givetvis. Med det är en enorm förändring redan.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Du kan använda magnet metoden.
Den har jag själv provat, och då blir det exakt om du har möjlighet att shimsa ene eller andra hållet.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Jag har fått upphäng från Umeå Offroad, och håller på som bara den!
Det kräver en hel del jobb, och jag har tyvärr inget garage så jag är väldigt beroende av vädret.
Mitt jobb har ju ställt upp som bara den, och jag kan planera min arbetstid efter hur mycket jag ska mecka.
Men efter lite justeringar av nya upphänget, och borren hål i ramen, då är jag nu klar till svets.
Det blir nog i början på veckan, sen är det montering av F låda, jag är bra spänd på det här!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Det vart skit med nya upphängning!
Nu är jag bra trött på det här, och nu kommer jag riva hela drivlinan.
Jag tänker faen inte ge upp, det måste gå och få till det här.
Riva, och sen sätta ihop bit för bit och mäta varje gång man skruvar på en grej.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Nivanörden »

Passa på att lämna in kardanerna på en riktig balansering om du ska gå all in!

Kör hårt! :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Jag tror inte det finns så många som gör kardanaxelbalansering och -riktning. Sist jag kollade var det svindyrt (typ samma pris som två nya kardaner), men kan säkert ge en del förbättring.

Ett förslag är att under arbetets gång på något sätt försäkra sig om att medbringaren på den vanliga växellådan (utgående) verkligen är fullständigt plan (de tre öronen) och att alla hål sitter på rätt avstånd från centrum. Om jag minns rätt så har TS beskrivit en sorts "vevande" rörelse när man torrkör, dvs rörelsen måste i princip komma från axeln mellan huvudlåda och F-låda. Det kan också vara värt att kolla att där finns de två gummikomponenterna där CV-knutens hylsa går över utgående axel från växellådan; en "kopp" och en ring för att centrera kopplingen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Nivanörden »

Jag har använt mig av två olika firmor med gott resultat så visst finns det de som gör det.

Man kan säkert köpa nya Ladakardaner för samma peng men som med mycket annat Lada så är risken att de inte är ett dugg bättre balanserade bara för att de är nya... :D
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Nivanörden skrev:Jag har använt mig av två olika firmor med gott resultat så visst finns det de som gör det.

Man kan säkert köpa nya Ladakardaner för samma peng men som med mycket annat Lada så är risken att de inte är ett dugg bättre balanserade bara för att de är nya... :D
Hehe :) det har du såklart rätt i... Var nån av firmorna i stockholmstrakten?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av IvaniNivan »

Jag har hållit på en del med detta på min Niva och det är några grundläggande saker att hålla koll på.
Fördelninslåda skall linjera med växellådan.
Bakaxelns pinjongvinkel och framdiffens pinjongvinkel skall vara samma som växellådans vinkel.
Framdiffen har ett stort vinkelfel som inte går att shimsa in helt bra men det kan förbättras.
Höjer man sin niva blir Bakaxelns pinjongvinkel helt knasig och måste justeras.
Knutkorset mellan växellåda och fördelninslåda verkar behöva bytas ofta.
Köp en vinkelmätare och börja mäta.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Som ovanstående säger, absolut!

Men: En Niva med CV-knutar i kardanerna kan ha vibrationsproblem ändå, tyvärr... Jag har kämpat lite med detta. Min åsikt numera är att om kardanernas knutar är helt OK (tajta och välsmorda) så slipper man mycket skakande, oavsett vinklarna mot F-lådan och pinjongerna (det är liksom hela idén med CV-knutar...), men en trist "vevande" rörelse kan vara kvar i mellanaxeln mellan växellådan och F-lådan. Den kan noteras även vid torrkörning, dvs F-lådan i friläge och huvudlådan i 1 eller 2 och motorn på tomgång; man kan se spakarna vagga lite. Efter att ha gått igenom 4 mellanaxlar komplett med hardyskivor är problemet inte borta och nu börjar jag misstro två saker som man ju inte ger sig på att byta rakt av, liksom:

1. Centreringsbussningarna för mellanaxeln mot växellådans utgående axel. Det är gummielement i modernare konstruktioner och det vete f@n vad det är för precision på dessa grejer. Är det för mjukt, så att det börjar skeva när det blir belastning på kopplingen?

2. Växellådans medbringare... Hur centrerat och tajt sitter den på axeln, hur väl är den bearbetad/kontrollerad/håltagen? Det är heller inget man lossar "bara för att", utan det är ju nåt man är nöjd om den sitter fast ordentligt. Fast nästa gång ska jag ta loss varenda pryl just i den kopplingen (mellanaxeln mellan F-låda och huvudlåda) och mäta/kolla alltihop.

Att linjera växellådorna är alltid helt rätt, men inte alltid helt lätt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av ahlberg »

Jag är inne på rid54 spår 2 med. mätte upp en medbringare i våras och det var några hundradelar det slog. Det kommer ju att "kasta runt" både farbror Hardy och kusin Polhem eller Rzeppa i en lustiger dans.

Precisionen är nog lite so-so här.


Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av IvaniNivan »

Vibrationer uppkommer vid vinkelfel oavsett var det är. Det man kan göra är att mäta och justera så gott det går. Pinjongvinkel fram och bak går att mäta och justera till det bättre med kännbara förbättringar. Kvar är hardykopplingen och knuten mellan vxlåda och fördelninslåda, på min Niva kan jag byta en sliten knut till en ny som jag fettar in ordentligt före montering. Men vad kan man göra åt hardykopplingen? Jag tror att hardykopplingen fungerar som en ryckutjämnande dämpgummi som hjälper växellådan att överleva. Om hardykopplingen inte centrerar bra så kommer knutkorset börja kasta mer eller mindre. Har någon mätt kastet på hardykopplingen? Finns det någon hardykoppling från ngn annan bil som är bättre, har för mig att jag hittat från någon Mercedes men jag kommer inte ihåg?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

IvaniNivan skrev:Vibrationer uppkommer vid vinkelfel oavsett var det är. Det man kan göra är att mäta och justera så gott det går. Pinjongvinkel fram och bak går att mäta och justera till det bättre med kännbara förbättringar. Kvar är hardykopplingen och knuten mellan vxlåda och fördelninslåda, på min Niva kan jag byta en sliten knut till en ny som jag fettar in ordentligt före montering. Men vad kan man göra åt hardykopplingen? Jag tror att hardykopplingen fungerar som en ryckutjämnande dämpgummi som hjälper växellådan att överleva. Om hardykopplingen inte centrerar bra så kommer knutkorset börja kasta mer eller mindre. Har någon mätt kastet på hardykopplingen? Finns det någon hardykoppling från ngn annan bil som är bättre, har för mig att jag hittat från någon Mercedes men jag kommer inte ihåg?
Jo, alltså, jag vill inte gå i polemik med någon egentligen, men jag tror mig ha sett trådskaparens bil och den har (om jag nu har rätt) CV-knutar på fram- och bakkardan. Då kan man troligen betrakta vinkelfelen för kardanaxlarna framåt och bakåt som mindre intressanta - det är det CV-knutarna är till för. Jag har på min (numera sålda) '06 ändrat bakaxelvinkeln för att få till mindre vinkelfel (med hyfsat resultat) mellan F-låda och pinjong, men den bilen hade vanliga knutkors. Problemet som beskrivs är absolut reellt, men det är på nåt vis omhändertaget om kardanaxlarna har CV-knutar. Jag tror (som nämns ovan) att just mellanaxeln är en kritisk punkt, även om den har CV-knut (vilket tycks ha införts 1997). Hardyskivan har en funktion som dämpare vad avser pulser i roterande krafter, men den är även en sorts roterande gummiupphängning av F-lådans framände, som komplement till de sidoupphängningar som finns. Det förklarar dock inte de mystiska rörelser mellan växellåda och F-låda som jag och trådskaparen tycks ha noterat vid "torrkörning", de tycks vara resultatet av nån form av "excentricitet" nånstans. Bästa resultaten uppnås förstås när "allt är rätt", men på nåt vis tycks några av oss ha hamnat i ett läge där det bara återstår just den famösa mellanaxeln och dess anslutningar till resp. växellåda. Hardyskivan i sig själv är inte centrerad med nån vidare säkerhet - den är gjord av gummi...- men i ena änden sitter CV-knuten på F-lådans medbringare och i andra änden är Hardyskivan fäst i växellådans medbringare på utgående axel. Själva drivknuten är centrerad av en hylsa som är trädd på utgående axel från växellådan med gummielement som centrerande komponenter. Kolla ritningen (verkstadshandboken del 2, sid 82). Allt hänger på att medbringaren på växellådans utgående axel är perfekt centrerad.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar