Fördelningslåda.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Hej alla glada!
Nån här som har provat att sänka sin fördelningslåda för att bli av med skakningar?
Ska försöka I eftermiddag, och sänka den 1 mm, fast jag tror att det behövs 2 mm för att bli riktigt bra.
Är det normalt, eller är det lite/mycket?
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av niva-2121 »

Hej Olle och välkommen till forumet.
Har du inte höjt din bil i fjädringen så tror jag inte det finns någon anledning till att sänka fördelningslådan - men jag vet inte säkert.
Läste på ett forum och hörde av en kunnig och erfaren Niva ägare att om man höjt Niva´n 5 cm/2" så centrerade drivlinan bättre genom att sänka framdiffhuset med brickor några mm i bakkant samt sänka fördelningslådan 8 - 10 mm med mellanlägg.
Pinnskruvarna på fördelningslådan tillåter egentligen inte mer än 8 mm, om man vill att muttrarna ska ha fullt "tag".
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Om sänkningen handlar om millimetrar, så finns det ju särskilda shims (original) som man kan kombinera så långt skruvarna räcker. För stor sänkning kan ju skapa problem med den korta mellanaxeln - den vill verkligen inte ha nån vinkelskillnad utan ska vara "rak" mellan växellåda och fördelningslåda.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Tack för välkomst!
Jag är nybliven niva ägare.
Det är precis det som är problemet, att växel låda och fördelnings låda inte sitter helt rakt.
Har sänkt fördelnings lådan nu med 2 mm, och det vart stor skillnad i vibrationer, mycket mindre nu.
Min är en lång model, och jag fick en känsla av att jag behöver sänka stöd lagret för kardan också, så det ska jag göra på måndag.
Bilen är ny, och jag är förste ägare på den.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Tack för snappa svar!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av ahlberg »

Ahh... en 2131 som ägs av forumaktivist - extra trevligt! Välkommen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

2329 tror jag den heter, 4 sits, + ett litet flak.
Skit rolig bil, och minst lika rolig konstruktion, och såklart Niva passform på allt= ingen passform.
Har kört 400 mil nu, och jag hittar det ene efter det andra, men jag tror på den, och den ska nog bli som jag vill ha den till slut.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av dea »

Trevligt! Tittade lite på pickisarna innan jag köpte min men tyckte att det var för stor prisskillnad så jag nöjer mig med att ha ett släp när jag behöver flak ;)

Har du någon bild så får du gärna lägga in den :D
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Det här med bilder är vist nått alla har problem med här, som jag har förstått.
Jag har ingen aning om hur jag ska göra det.
Har till och med försökt i flera timmer att lägga in en profil bild, men det verkar vore helt omöjligt.
Men jag kanske hittar ut av det nån gång.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Verkar som om långa modeller har nån sorts fel konstruktion!
Om jag ska ha min växel låda, och fördelnings låda att passa ihop, då måste jag nog faen justera hela drivlinan, från motor till hjul axlar.
Har provat att sänka stöd lagar nu, det vart inget bra, mycket värre vibrationer.
Nu får det vänta tills jag får typ en mindre semester, så jag kan gå igenom allt och se vad som är fel.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Nu är jag inte expert på den långa Nivan, men på de vanliga kortisarna har jag jobbat lite på egen hand. Just vibrationer är inte nåt jag gillar och därmed har de olika kardanaxlarna fått lite extra uppmärksamhet.

1. Axeln mellan växellåda och F-låda är sedan 1997 eller nåt utrustad med en CV-knut. Det innebär, att de vibrationer som kommer från en vanlig polhemsknut som inte är rätt linjerad kan förväntas försvinna: dvs, knuten kan ha en liten vinkel utan att det blir besvär. Dock är det ju en kombo med en hardyskiva. Om det finns en "parallellförskjutning" eller vad man ska säga, som gör att både knuten och Hardyskivan avviker från en rät linje vad avser själva drivningen, så kan det troligen bli vibrationer av detta. Man bör göra det man kan för att få axlarna i växellåda och F-låda att vara linjerade både i höjd- och sidled, samt "axiellt", dvs ingen vinkelskillnad mellan lådornas inriktning. På en vanlig kortniva brukar detta lösas med lite knuffande hit och dit av F-lådan och ibland med shims mellan F-låda och kaross. OBS att om medbringaren på växellådan inte är helt perfekt, så kommer Hardyskivan att få en "vevande" rörelse som skapar vibrationer. Dessutom (vilket nog inte är aktuellt om inte mellanaxeln bytts eller så) så är det viktigt att de centrerande gummibitarna som är inblandade i montaget verkligen finns på plats och är i gott skick.

2. Vad gäller de "normala" kardanaxlarna, så är de oftast utrustade med vanliga knutkors, men nyare har CV-knutar. När den bakre axeln är delad och har ett stödlager är jag inte alls säker på hur det ser ut idag. Tidigare fanns lösningen på Lada personvagnar (typ 2107 etc), och där var det ju vanliga knutar och en Hardyskiva vid växellådan. Det viktiga med alla sådana axlar (med vanliga knutkors) är att om det finns en vinkel i ett kors, så måste nästa kors ha en likadan vinkel, fast motsatt; dvs drivande flänsar ska vara parallella. Det hela förutsätter dessutom, att axlarna är monterade så att gafflarna i axeländarna är parallella. Alltså, att om man öppnat axeln i splinesen, så måste den sättas ihop så att gafflarnas "öron" är i samma plan.

3. Om knutkorsen är tröga (av nån anledning; felmonterade, skurna, utslitna) kommer de att orsaka vibrationer oavsett om de är rätt monterade.

4. Man kan leta vibrationer på olika sätt. Man kan "torrköra" med F-lådan i friläge och gå igenom olika växlar och motorvarvtal. Vibrationer som uppstår då kommer från mellanaxeln. Man kan också rullla nedför nån backe och lägga F-lådan i friläge (och växellådan i friläge också); vibrationer som märks då måste nästan komma från de "vanliga" kardanaxlarna.

5. Jag har provkört en långniva (5-dörrars) och den var närmast vibrationsfri. Man kan ta bort främre eller bakre kardan (helt) och låsa mellandiffen och köra med en drivande axel. På så sätt kan man isolera problemet till en viss kardanaxel.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Ett tillägg... angående detta med vinklar när man har vanliga knutkors i kardanaxeln:

Det finns ett amerikanskt uttryck som heter "takeoff shudder" som avser vibrationer som uppstår vid start med rejält pådrag. Det påstår orsakas av att man inte har helt rätt vinklar i kardanaxelns knutkors, vilket kan bero på att man sänkt eller höjt bilen i bakänden utan att ta hänsyn till att diffen får en avvikande vinkel till växellådan (pinjongen ska vara parallell med utgående axel...). Vibrationen är inte synkron med varvtalet, utan ligger på typ dubbla varvtalet, eftersom den beror på vinkelfelet i kardanknutarna. Kortnivan har nån form av inbyggt vinkelfel i bakre kardan, men det märks inte så mycket, troligen pga att det är fråga om rätt låg motoreffekt. Dessutom blir vibrationen dämpad så fort man kommer upp i lite fart. Med en längre kardanaxel och om vinkelfelet är väsentligt, kan det dock säkert skapa kännbara vibrationer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Oj!
Tack för dit väldigt precisa svar!
Jag har testat att koppla ut fördelnings lådan, och då försvinner ALLA vibrationer!
Men, om jag ska shimsa fördelnings lådan, då ser det ut som om att det krävs nästan 2 cm, och det gör I sin tur att jag tror att nått är helt galet!
Om jag sätter tape på hardy skiven till fördelnings lådan, då ser jag att det blir väldigt löst längst upp, men när jag körer runt axeln och tapen kommer ned, då blir den spänd.
Kopplar jag ur fördelnings lådan och starter bilen och lägger i ettan, då syns det hur mycket fördelnings lådan gungar fram och tillbaka.
Nått är helt galet, och jag förstår inte vad.
Bilen är ny, kört 450 mil.
Har klagat till förhandlare, som erbjud mig att testa en annan lång modell, och den hade exakt samma vibrationer.
Så shimsar jag fördelnings lådan, ska jag då shimsa stödlagar?
Har testat att shimsa både 2 mm, det vart inget bra.
Så för mig ser det ut som en konstruktionsfel, men det kan ju bero på att det är jag som är felet?
Jag får kanske leva med problemet, men det känns sådär.
Sen har jag det som du, att vibrationer är inte bra, och man ska försöka bli av med dom.
Men ännu en gång tack för ditt svar!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av ahlberg »

Det finns risk att hardyskivan eller CV-knuten mellan växellådorna är kass. Det skall absolut inte vara någon rörelse på f-lådan om du har den i neutral och lägger i ettan i vanliga lådan. Vi har många exempel på DOA historiskt.. Allt kan vara fel, även på nya bilar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Instämmer helt med ahlberg här.

Det första som måste kollas och som måste stämma, är kopplingen mellan växellåda och F-låda ("mellanaxeln"). Det ska i princip vara möjligt att tänka sig en styv axel dem emellan, dvs de ska sitta i linje både i höjd- och sidled. I verkligheten kommer förstås nån liten vinkel att finnas, men det är ju det Hardyskivan och CV-knuten är till för. Det är också viktigt, att det inte är någon "dragkraft" mellan lådorna, dvs att F-lådan inte har kommit för långt bakåt eller framåt.

Sen vet jag inte hur det ser ut akteröver på en lång niva. Jag har fattat att kardanaxeln är delad och har ett stödlager, men vilka knutar finns det och var är splinesen? Den klassiska lösningen, som på en Amazon exempelvis, var ju en knut på växellådans medbringare och en kort axelbit till stödlagret. Efter stödlagret en knut till, splinesparti och sedan kardanaxel till bakaxelns pinjong - tre knutar alltsomallt. Den första biten till stödlagret bör rimligen vara i full linjering med utgående axel på F-lådan, men efter stödlagret tänker jag mig att det är lite "nedförslut" på kardanaxeln. Den vinkeln ska då hanteras av de två knutarna i kardanaxelns bakre del.

Om du inte redan gjort det, skulle jag nästan ta bort alla kardanaxlarna och gå igenom alla knutar och även stödlagret för att kolla att de är i funktionsdugligt skick. Sedan noga undersöka hur mellanaxeln verkar. Det är lite av ett elände att få bort den, men det kanske är värt besväret - kolla CV-knutens smörjning (MOS2-fett) och rörlighet. Återmontera först främre kardan, lägg i diffspärren och provkör. Montera sedan första biten av bakre kardan (med stödlager) om det är möjligt att göra så - provkör igen. Till sist bakre delen av bakkardan. Lägg ur diffspärren och provkör igen. På så vis borde det rimligen gå att isolera problemet till nån viss komponent...

Edit: Det är ju en ny bil... Åtgärderna borde ju vidtas av leverantörens verkstad ;) Men verkstäder kan vara rätt skrämmande okunniga på allt utom "vanliga bilar" :shock:
Senast redigerad av rid54 den 25 aug 2018 09:34, redigerad totalt 1 gånger.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar