Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav ahlberg » 13 jun 2018 08:05

Här är en snubbe som ställer tändningen på en Classic.. Skön "rally-engelska" med..

https://www.youtube.com/watch?v=X-BNHpqOJMQ
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4887
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 16 jun 2018 16:56

1. Vart sitter den ventilen?
Ovanför skruvarna går det en kabel till förgasaren. Är det den?
Drar jag ut den kabeln på tomgång så dör bilen. Om jag bara har tändningen på så klickar den när jag kopplar på/av kabeln.
Är osäker om det är rätt del?

2. Så att lampan ska alltså blixtra till exakt när markeringarna möter varandra på skivan och motorblocket?
Behöver nog en vit penna och lite mörker för att se det :D

Ska kika på Youtubeklippet med, tack.
Användarvisningsbild
jordmannen
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav ahlberg » 16 jun 2018 18:46

Det låter som om tomgångsventilen funkar. Ja, du är på rätt spår med stroboskopet.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4887
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav rid54 » 16 jun 2018 19:42

Som nämnts är nog magnetventilen OK. Det som kan orsaka att justerskruven för bränsle inte ger nån effekt, är ju om skruven eller själva munstycket är trasigt. Skruven ska ju ha nån form av "spets" som går in i ett munstycke och som kan justeras att släppa igenom mer eller mindre bränsle. Det enda jag kan komma på att göra är att ta ut justerskruven och granska den och försöka se in till munstycket. Det tycks skilja mellan olika typer av förgasare för Lada-bilar. På personvagnarna finns en "luftskruv" och en bränsleskruv som ska ge rätt tomgång, men i handboken för Niva står det beskrivet om spjällets stoppskruv och en blandningsskruv för tomgång. Annars är förgasarna tydligen rätt lika, bränsleskruven tycks ju finnas på båda varianterna. Såhär beskrivs det i manualen för Niva:

Using throttle stop screw 1, set the crankshaft speed within
750-800 rpm.
Using idle mixture adjustment screw 2, set the content of car-
bon monoxide (CO) in exhaust emissions at maximum 1.5 % with
throttle stop screw 1 at the preset position as above (CO level is
for 20°ë and 101.3 ÍP‡ (760 mm Hg).
Reset the crankshaft speed to 750-800 rpm by means of
throttle stop screw 1.
When applicable, restore CO level to the maximum 1.5 %.
On completion, sharply depress and release the throttle pedal
- check to see the engine speeds up without any gasps and does
not stall at lower rpm. Should the engine stops, use throttle stop
screw 1 to increase the engine speed to 750-800 rpm.

Hoppas du har manualen tillgänglig, den har många bra illustrationer och beskrivningar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 17 jun 2018 13:05

Jag blir inte riktigt klok på förgasarinställningen.
Att den går fram och tillbaka i tomgång, men annars bra låter med mitt amatöromdöme som att den skulle dra tjuvluft eller liknande.

Får bli en bättre genomgång av den biten samt ett test med stroboskoplampan.
Användarvisningsbild
jordmannen
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 20 jun 2018 16:57

Innan jag hunnit med mer felsökning så tror jag mig kommit något på spåret...

Efter en långkörning så såg jag, om man kollade mycket noga, hur det såg ut att "pysa" och nästan bubbla lite vid den tjocka packningen mellan nedersta och övre delen på förgasaren.
Den delen som är fäst med 4 bultar.

Det såg nästan ut som att det pyste lite luft på mitten av packningen...

Kan det räcka med att bara spänna åt bultarna?
Användarvisningsbild
jordmannen
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav rid54 » 20 jun 2018 18:07

Jag har nånstans på detta forum läst en tråd om förgasare och deras egenheter. Bland annat finns det tydligen en tendens till att skevhet uppstår i vissa delar av förgasaren, som gör att de olika delarna inte passar tätt ihop. Att bara dra åt blir i dessa fall inte nån hjälp. Det skulle kanske vara värt att söka på forumet efter förgasartrådar, du kanske hittar den tråd jag menar.

Det finns också en tydlig varning om att inte dra åt skruvförband när förgasaren är varm.

I din situation skulle jag nog överväga att helt enkelt ta loss förgasaren och ta isär den och noga granska innehållet och alla tätningsytor/packningar samt munstycken och flottörventilen. MEN jag skulle nog också testa att plugga alla luftnipplar först (vakuumledningar till EGR (om det finns), bromsservo etc) och se om det blir skillnad. Om inte alla slangar är nya o fräscha är det en påtaglig risk för tjuvluft.

Om du tar isär förgasaren, ta bilder under demonteringen. Det hjälper vid ihopsättningen...

Edit: Hittade tråden jag nämnde:
viewtopic.php?f=7&t=248&hilit=glasbl%2A
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 09 jul 2018 13:14

Nu har jag hittat det!

Först så ställde jag in tändningen med stroboskoplampan, den låg lite off.
Sedan så plockade jag bort hela förgasaren, gjorde rent och bytte packningar mot insuget.
Detta gjorde ingen skillnad på tomgången.

Men sedan så hittade jag någon som jag missat hela tiden...
Den lilla bränsleskruven(?) hade fallit ur. Så det drogs tjuvluft rakt igenom det öppna hålet där.

Jag pluggade helt sonika igen hållet med en gummibit och tomgången blev genast perfekt.
Nu är frågan om det duger, eller om jag måste leta rätt på en ny Skruv?
Användarvisningsbild
jordmannen
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jake » 09 jul 2018 15:58

Om det blev perfekt så låt det vara tills nästa gång du justerar förgasaren,då har du lite tid att leta rätt på en ny skruv 8-)
jake
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 dec 2013 23:32
Ort: Strängnäs

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav ahlberg » 22 jul 2018 08:00

Finns väl en viss risk att det är för fet blandning.. Det kommer att visa sig vid besiktningen. Men, njut tills dess.. :)
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4887
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 19 nov 2018 19:04

Jag blir inte klok på det här...
Motorn hat gått "Okey" med gymmibiten I hålet för bränsleskruven, men inte alls perfekt.

Nu har jag köpt en ny bränsleskruv. Tagit isär hela förgasaren, gjort rent, bytt alla packningar, slipat den för att få bort eventuell skevhet.

Men det funkar fortfarande inte... Är bränsleskruven helt inskruvat så går motorn ungefär lika bra som med gummibiten. Skruvar jag utan den det minsta så går motorn dåligt, lite till så dör den...
Användarvisningsbild
jordmannen
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav rid54 » 19 nov 2018 19:43

Jag har slagits med en förgasare till min 2107. Den ser lite översiktligt ut som en Niva-gasare, men det kan finnas små skillnader. Jag hade tydliga problem med tomgången och fick trixa en del, men skaffade till slut en ny förgasare. Det blev endast marginellt bättre, kan jag säga...

Problem jag blev tvungen att hantera:
1. En cylinder verkade helt overksam vid tomgång.
Kompressionsprov visade perfekta värden, tändsystem helt utan anmärkning. Problemet visade sig vara otät vakuumslang till servot. Cylilndern närmast nippeln fick i princip endast friskluft vid tomgång och tände därför inte.
Lärdom: Se till med nitisk petighet att alla luftläckor är eliminerade (slangar, grenrörspackningar, inskruvade nipplar etc i grenröret...)

2. Högt ojämnt tomgångsvarv som inte svarade på justering av tomgångsskruvarna.
Den nya förgasaren hade även den två justerskruvar till tomgångssystemet; en för luft och en för bensin. Man vill ju gärna tro, att dessa tillsammans ska ge lämplig mängd och blandning för god tomgång. Det gick inte alls, trots att åtgärder enl. punkt 1 var vidtagna - det var som om motorn ständigt fick för mycket luft och inte ville sansa sig till ett bra, stadigt tomgångsvarvtal. Drog man ner bränslet (skruvade in bränsleskruven) blev det lite bättre, men drog man ner lite till dog motorn. Man fick välja mellan 1500 rpm eller stillestånd, vilket inte är acceptabelt. Till slut kontrollerade jag att spjällen verkligen stängde i tomgångsläge. Det var lite tveksamt. Huvudspjället verkade stänga OK, men sekundärspjället stod "på glänt", pga en justerskruv som var inskruvad. Jag vred ut den så att det spjället också stängde. Efter det ingreppet kunde man justera tomgången med luft- och bränsleskruvarna och faktiskt få ett hyfsat stabilt tomgångsvarv runt 800 rpm.
Lärdom: Förgasaren verkar vara tänkt att skapa tomgång endast med tomgångsmynstyckena och det ska inte komma in nån extra luft nånstans.

3. Kallstart OK, men mycket svårt att hålla motorn igång efter start.
Det visade sig att chokereglaget ska påverka viloläget hos huvuspjället ("förhöjd tomgång"), för att motorn inte ska dö när den är kall. Min dog endera av för mycket soppa (för mycket choke) eller pga för låg låg tomgång (för lite choke). När jag fick till tomgångsförhöjningen från chokelänkaget (genom att flytta en liten länkstång till ett nytt, befintligt hål) funkade det betydligt bättre.
Lärdom: Det är inte alltid grejer till Vaz/Lada kommer i rätt skick även om de är nya.

Jag vet inte om min förgasare är identisk med den du jobbar med, men möjligen finns lite att fundera över ovan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Föregående

Återgå till FrågeLadan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron