Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav ahlberg » 13 jun 2018 08:05

Här är en snubbe som ställer tändningen på en Classic.. Skön "rally-engelska" med..

https://www.youtube.com/watch?v=X-BNHpqOJMQ
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4843
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 16 jun 2018 16:56

1. Vart sitter den ventilen?
Ovanför skruvarna går det en kabel till förgasaren. Är det den?
Drar jag ut den kabeln på tomgång så dör bilen. Om jag bara har tändningen på så klickar den när jag kopplar på/av kabeln.
Är osäker om det är rätt del?

2. Så att lampan ska alltså blixtra till exakt när markeringarna möter varandra på skivan och motorblocket?
Behöver nog en vit penna och lite mörker för att se det :D

Ska kika på Youtubeklippet med, tack.
jordmannen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav ahlberg » 16 jun 2018 18:46

Det låter som om tomgångsventilen funkar. Ja, du är på rätt spår med stroboskopet.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4843
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav rid54 » 16 jun 2018 19:42

Som nämnts är nog magnetventilen OK. Det som kan orsaka att justerskruven för bränsle inte ger nån effekt, är ju om skruven eller själva munstycket är trasigt. Skruven ska ju ha nån form av "spets" som går in i ett munstycke och som kan justeras att släppa igenom mer eller mindre bränsle. Det enda jag kan komma på att göra är att ta ut justerskruven och granska den och försöka se in till munstycket. Det tycks skilja mellan olika typer av förgasare för Lada-bilar. På personvagnarna finns en "luftskruv" och en bränsleskruv som ska ge rätt tomgång, men i handboken för Niva står det beskrivet om spjällets stoppskruv och en blandningsskruv för tomgång. Annars är förgasarna tydligen rätt lika, bränsleskruven tycks ju finnas på båda varianterna. Såhär beskrivs det i manualen för Niva:

Using throttle stop screw 1, set the crankshaft speed within
750-800 rpm.
Using idle mixture adjustment screw 2, set the content of car-
bon monoxide (CO) in exhaust emissions at maximum 1.5 % with
throttle stop screw 1 at the preset position as above (CO level is
for 20°ë and 101.3 ÍP‡ (760 mm Hg).
Reset the crankshaft speed to 750-800 rpm by means of
throttle stop screw 1.
When applicable, restore CO level to the maximum 1.5 %.
On completion, sharply depress and release the throttle pedal
- check to see the engine speeds up without any gasps and does
not stall at lower rpm. Should the engine stops, use throttle stop
screw 1 to increase the engine speed to 750-800 rpm.

Hoppas du har manualen tillgänglig, den har många bra illustrationer och beskrivningar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inläggav jordmannen » 17 jun 2018 13:05

Jag blir inte riktigt klok på förgasarinställningen.
Att den går fram och tillbaka i tomgång, men annars bra låter med mitt amatöromdöme som att den skulle dra tjuvluft eller liknande.

Får bli en bättre genomgång av den biten samt ett test med stroboskoplampan.
jordmannen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Föregående

Återgå till FrågeLadan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron