av rid54 » 13 jan 2018 18:50
Tyst slirning är inte jättevanligt, men kan förekomma. Har man skrik/gnissel ibland bör man nog inte behöva oroa sig för just den grejen. Det hela beror tydligen på gummikvalitet och ytan i remskivorna.
Ett bil + batteri -system kan betraktas endera som ett cykliskt system eller ett system med underhållsladdning. Blybatterier i cykliska system ska laddas till 14,4 V (eller till nån viss elektrolytdensitet, men det är överkurs och ofta omöjligt att kolla i alla fall med moderna batterier), medan underhållsladdade system ska hållas vid typ 13,7 V eller strax däröver. Om bilen går en gång i månaden och då inte enorma sträckor, är det ju närmast ett cykliskt system, som borde laddas till 14,4 V, men om man kör några mil varje dag och inte djupurladdar batteriet, så är det inte nåt fel om systemspänningen med motorn igång ligger mellan 13,7 och 14 V; det är då närmast ett system med underhållsladdning.
Biltemas batterier har jag inte haft några problem med. Originalbatteriet i Nivan höll däremot inte mer än 3 år.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)