bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.

bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren

Inläggav sgren » 06 aug 2017 19:51

nybliven ägare till en niva 2005.bullrig kupe.nåt man får leva med eller? sgren
Senast redigerad av ahlberg 07 aug 2017 21:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttat till FrågeLadan
sgren
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 aug 2017 09:25

Re: bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren

Inläggav rid54 » 06 aug 2017 22:04

Den här tråden kan ju ha hamnat fel ("Säljes"), om du inte har tröttnat på bullret och vill sälja... :D

Hursom är ju biltypen lite bullrig. Man kan lägga in lite extra gummimattor eller liknande, finns nog många tips här på forumet. Men inte i denna tråd. Testa lite med sökfunktionen här på sidan, den funkar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 862
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren

Inläggav Vazmannen » 10 aug 2017 15:29

Hej! Teknikens värld gjorde väl nåt experiment på 80-90 tal där de ljudisolerade en Niva...


Drog hem en mattsats från en Niva Jet igår. Heltäckningsmattor med kantskoning...

Matta, för fram bakgolv samt en sammanhängande matta som sitter under baksätet och fortsätter till skuffen.

Rejält hantverk, ska nog ta lite såpa och sen fram med högtryckstvätten...

Hälsn Jan
Vazmannen
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren

Inläggav niva-2121 » 11 aug 2017 08:14

Min erfarenhet är inte baserad på fakta utan på subjektiv upplevelse.
De hårda originaldäcken bidrager till vibrationer i nästan hela bilen vid hastigheter över 30 km/t.
Jag gjorde jämförelse med mjuka Michelin 215/65-15" "åretrunt-däck".
Skillnaden var "enorm" till Michelin-däckens favör.
En subjektiv bedömning är att bullernivån var 6 - 9 dB(A) högre med de ryska däcken.
Finjustering av "dörrnäsorna" kan sänka vindbruset något vid högre hastigheter.
Jag justerade även vänsterdörrens läge genom 0,5 mm mellanlägg mellan gångjärnen och dörrkarmen/A-stolpen.
Min "elva" var välutrustad med drygt centimetern tjock matta i kupé och bagageutrymme samt aluminiumfoliebelagd tjock matta på motorhuvens insida.
Vidare hade försteägaren isolerat torpedväggen med tjock matta samt tätat alla genomgångar.
Gummimattor, inte plastdito, ovanpå originalmattorna bidrog till att sänka stomljuden.

Sedan höjde jag Nivan :evil: , och då kom vibrationsproblemen :oops: .
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun


Återgå till FrågeLadan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron