Nivaflickans Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Larsson »

Var in och tog bort din signatur....nu är bilden borta.

Du får lägga upp en ny signatur ifall du vill ha en. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivaflickan
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 dec 2008 23:13
Ort: Dalby

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivaflickan »

Fortfarande inte löst.
Har kontaktat en jurist nu se om det hjälper
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivamasen »

Hur går det med din bil? Försöker de hävda att det är handhavandefel och hur lång garanti har du på den?
/Jonas
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av cerber0s »

Nya nivor i Sverige brukar ha 2 års nybilsgaranti. Det är ju så att garantin bara täcker rena fel på bilen, som antingen dyker upp under garantitiden eller som bevisligen har funnits där hela tiden men som kanske inte visar sig förrän garantin gått ut. Trasiga glödlampor eller avgasrör som fått en smäll täcks altså inte av garantin. En gaspedal som åker ner av sig själv och ett oljeläckage bör täckas av garantin om inte felen åstadkommits genom felaktigt handhavande. Bevisbördan här ligger på säljaren, det är altså säljaren som måste bevisa att felen uppstått genom felaktigt handhavande för att slippa undan garantin. Har säljaren och köparen gjort en överenskommelse innan köpets gjordes, att eventuella fel ska åtgärdas, så är ju saken solklar, särskilt om det finns skriftligt. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, men kan vara svårt att bevisa. Skulle felen falla utanför garantin och bilen är köpt i "befintligt skick", så är det ju köparen som brustit i sin granskning av bilen och då blir det svårt att få säljaren att åtgärda felen.

Hoppas det löser sig för dig!
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Sedan brukar bilhandlaren ha någon slags garanti på de bilar de säljer - OM det inte framgår i köpehandlingarna att begagnatgaranti INTE gäller.

Klippt från MRF,
"Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.

Om det står klart att ett fel uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget för detta endast om felet täcks av en garanti. Säljföretaget kan undgå garantiansvar om det kan visa att köparen själv förorsakat felet.

Om du anser att säljföretaget bör svara för felet ska du snarast möjligt reklamera felet till företaget dock senast inom 2 månader efter det du upptäckt felet. Tänk på att du inte får åtgärda felet innan reklamation, undantag görs dock för akuta fel som inträffar på tid när säljföretaget inte går att nå."

Hela garantivillkoren här, http://www.mrf.se/SIDOR/KÖPA%20BIL/garantivillkor.aspx (kopiera, klistra in, verkar vara modellen).
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Nivaflickan
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 dec 2008 23:13
Ort: Dalby

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivaflickan »

Det går sakta frammåt.
Ringde en jurist då kallade stations bossen mig bortskämd snorunge.
Hotade med att gå till tidningen då hände det lite
Bilen verkar klar.
Det brukar va 2 årsnybils men inte på min har det visat sig.
Dom skall betala en guldförsäkring hos autoconcept istället.
Men den e såld med vagnskala oxå så jag har krävt 1400 av dom för att det motsvarar mer kostnad för helförsäkring.
Dom kan inte betala ut pengarna förrens min försäljare kommer tillbaka (han e sjuk just nu)
Dom har haft bilen i nästan 3 veckor
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivanörden »

Låter ju bra att det händer nått i alla fall! ;)

Va e de för jävla stationschef som säger så!? Det tyder ju på en väldigt låg mognadsgrad hos denne..

Vik dig inte en millimeter, så ska du se att du blir lycklig Nivaägare du med! :)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivamasen »

Ta tillbaka bilen när den är klar, du kan ju alltid kontakta tidningen efteråt. Man får inte bete sig sådär mot en kund. Du kan ju alltid råka nämna var du köpt den på nåt lämpligt forum med...
Nivaflickan
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 dec 2008 23:13
Ort: Dalby

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivaflickan »

Har fått tillbaka bilen
1 speglen har dom bent itu och förstört plasten.
Det droppar olja från växellåda och och mellan motor och växellåda fortfarande om inte mer nu.
Dom har slagit av en bit av växellådan.
Han sa att det e deras duktigaste mekaniker om har skruvat med den.
det måse va i hans drömmar
skall in i morgon och visa bilen.
Dom säger att jag kört som en galning och kört i skogen så det e jag som slagit i växellådan.
Har hafft bilen på en lift och kollat riktigt under den.
Den e som ny under så att jag kört som en galning kan dom inte komma långt med.
Tar m inte tillbaka bilen nu så skall jag gå till alla tidningar och berätta hur dom har behandlat mig och hur dom har massakerat bilen.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Markus Almroth »

Jag tror vi alla skulle vara tacksamma om du avslöjade vilken firma det rör sig om.

Jag vill _INTE_ råka handla ngt av dem...

/M
Nivaflickan
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 dec 2008 23:13
Ort: Dalby

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivaflickan »

Nissan i Lund
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av cerber0s »

Jättetrist :(
Jag har en bra Niva-verkstad att rekommendera om du skulle behöva någon gång.
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Nivaflickan
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 dec 2008 23:13
Ort: Dalby

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivaflickan »

Rada gärna upp vanliga fel på dom.
För nu skall dom få för at dom jävlas :twisted:
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av swelada »

Den gröna Nivan på Nissan i Lund var jag intresserad av i höstas.
Den är väl importerad av RKC i Kungälv?
Nivaflickan
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 dec 2008 23:13
Ort: Dalby

Re: Nivaflickans Niva

Inlägg av Nivaflickan »

Japp tror det.
Skriv svar