Diffspärr sparar drivaxlar..?

Allmänt Lada-Niva snack!
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av cerber0s »

Nej, det är inte ett argument för att motivera ett köp ;) Borde inte en diffspärr i bakaxeln minska risken att vrida av en drivaxel? Kraften fördelas jämt mellan båda axlarna...
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av ahlberg »

Tvärtom - med diffspärr fördelas hastigheten lika på båda sidor. Vilket vridande moment som går igenom axlarna beror på vilken adhesion (fäste) som respektive hjul har - ju mer adhesion desto större kraft (gjuter du ner ett hjul i cement kommer motorns hela vridande moment att belasta den drivaxeln). I normala fall är dock resultatet att mer av motoreffekten används för att driva bilen framåt.

En diffad (o-spärrad) axel fördelar däremot alltid det vridande momentet lika på båda sidor - vilket får till resultat att hjulet med sämst adhesion spinner. Effekten som motorn levererar omvandlas till värmeenergi och driver inte bilen framåt. Du får inte "ner effekten i backen" som man säger inom dragracing.

Risken för axelbrott är mycket större vid låst diffspärr.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av cerber0s »

Ja, men utan diffspärr så vrider man ju av drivaxeln när det fritt spinnande hjulet plötsligt får fäste och all energin plötsligt ska tas upp av drivaxeln, eller? Annars skulle man ju aldrig dra av en axel. Med diffspärren låst så har man ju som du säger, hela kraften på båda axlarna, men man slipper bygga upp ett moment innan det biter fast.
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av ahlberg »

Det är rätt. Men du får samma effekt med låst centerdiff - endast om du hamnar i diagonalspinn kan du varva upp utan något hjul i backen som begränsar varvtalet.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av cerber0s »

ahlberg skrev:Det är rätt. Men du får samma effekt med låst centerdiff
Jo, men jag pratade om spärr i bakaxeln. Får man så pass stor moment med ettan och lågväxel att man vrider av en drivaxel utan att först ha varvat upp ordentligt? Säg att ett hjul sitter fast och du bara gasar, spärrad centerdiff och spärr i bakaxeln (ingen diagonalspinn altså). Får du då tillräckligt med moment för att vrida sönder grejor utan att först ha lite snurr på prylarna? Nu menar jag inte att varva upp till 6000 varv och flytta foten från kopplingen, utan "normal" körning ;)
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av ahlberg »

Självklart inte. Körstilen är helt avgörande för hur bilen håller. Och med spärrar (oavsett var) så minskas risken för hårda landningar med spinnande hjul. Mer kontroll - absolut. Men, krafterna på drivaxlarna blir högre, det går inte att komma ifrån.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr sparar drivaxlar..?

Inlägg av cerber0s »

Ja, förstår hur du menar. Tack 8-)
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Skriv svar