Reservdelar.

Allmänt Lada-Niva snack!
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Reservdelar.

Inlägg av johan.115 »

Hej, söker tips på ställen att köpa reservdelar till niva. Sverige eller utlandet spelar ingen roll. Undviker helst skräpkvalite.
Var handlar ni och är ni nöjda?
Mvh
Johan - niva 1.7i 1996
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Reservdelar.

Inlägg av rid54 »

Jag har provat:

LadaWorld: https://ladaworld.com/sv/
Russian 4x4: https://www.russian4x4.de/
LadaPower: https://ladapower.com/
Umeå Offroad: https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... x&cPath=51

Ingen av dessa leverantörer har gjort mig besviken. Sortimentet skiljer lite och, beroende på firmans placering skiljer betalnings- och leveransförhållandena lite, men det har alltid gått bra med det jag beställt. Mest exotiskt var nog två skjutfönster till baksätet från LadaPower, snabbast var Umeå Offroad med framfjädrar, och LadaWorld har haft ett bra utbud av "förbättringsdetaljer" till transmissionen. Man får kolla runt lite. Russian 4x4 har ett stort sortiment och verkar mycket pålitliga, men skeppar från Tyskland med viss tidsutdräkt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Reservdelar.

Inlägg av niva-2121 »

Jag har handlat mest från Umeå Offroad, men även från ett danskt företag som jag inte minns namnet på.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Reservdelar.

Inlägg av swelada »

Umeå Offroad är grymt snabba.
Dessutom gynnar du ett svenskt företag som lagerhåller Nivadelar inom landet.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Reservdelar.

Inlägg av Magne »

UmeOffroad!
Mathias som äger å driver det är grym att ha å göra med!
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: Reservdelar.

Inlägg av johan.115 »

Tack för alla era svar! Då vet jag vart man vänder sig utan och bli blåst. Lär väl få köpa en o annan del framöver.

Just köpt en 1700i från -96 med 6126 mil på mätaren. Inte fått start på den ännu. Övergångsmotstånd i startmotorn och eventuellt trasig bränslepump. Inte mycket av det elektriska som går öht och den har av oklar anledning stått still sen 2008. Gissar att fukten gjort sitt med kontakter o jordpunkter.

Vid nån tidpunkt verkar ett träd ha blåst omkull över den för taket är rätt bucklig o en sidoruta bak sprängd.

Skulle gärna konvertera till diesel men verkar krångligt. Har ett par vw caddydieslar o experimentera med.

// Johan
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Reservdelar.

Inlägg av rid54 »

Diesel är bara elände... :)
skämt åsido så är väl VAZ-motorn inte en dålig pjäs alls, väl värd att hålla igång.

Vill du ha en sidoruta bak så finns det gratis mot avhämtning hos mig (Vallentuna).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Reservdelar.

Inlägg av uazbuhanka »

kan bara intyga Umeå offroad är kanon din tanke med diesel giller
jag men ska du besikta med diesel kan du bara använda den motor
som sitta original i niva Peugot motor då kan du få den besiktad :D
alt annat går inte
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: Reservdelar.

Inlägg av johan.115 »

Till rid54:
Tillhör kategorin som gillar dieselslammer o parafindoft 😊 men tvivlar inte på att bensinaren är en pålitlig kamrat.

Tack för erbjudandet! Har bara varit på din sida av Sverige ett par gånger men om jag breddar min horisont någon dag så hör jag av mig! Får bli Polykarbonat så länge.

Till uazbuhanka:
Vet du vilken beteckning den peugot-motorn har och i vilka peugotmodeller man kan hitta den? Gissar att sprängkåpan från bensin( nivaorginalet) inte funkar Om man hittar en peugotmotor?
Tvivlar på att jag kommer o hinka i nån fransk j-a skit efter o ha umgåtts alldeles för många år med just en fransk dieselspis.

Tack för svaren // Johan
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Reservdelar.

Inlägg av uazbuhanka »

titta under länkar där hittar du det du behöver, motor type xud 9 sd denne motor är lätt att hitta en otrolig bra motor men inte många häst men där finns jo turbo titta här på forumet finns en som har monterat turbo, om du inte ska ha den
godkänt ville jag stoppa i vw 1.9 tdi med land rover 300 tdi pump
alt mekanisk :D 100 hk inte omöjligt :lol:
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: Reservdelar.

Inlägg av johan.115 »

Har en vw 1.9 Tdi, problemet blir väl o få till en sprängkåpan till niva-lådan. Kanske inget man ställer sig o gör i smedjan 😁
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Reservdelar.

Inlägg av uazbuhanka »

jag har använt en 12mm järn skiva som adapter många gångar ingen problem
lätt att tillverka och blir jättebra kan var behjälplig om det behövs :D
och god jul få man väl säga
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: Reservdelar.

Inlägg av johan.115 »

Tack för tipset! Ska försöka få liv i bensinmotorn först och se hur allt funkar innan jag dyker ned i dieselprojektet. Har beställt en bränslepump för den var kass. Gnista på stiften finns och startmotorn har jag fått liv i.
När jag fått den att gå tänkte jag köra in den i verkstaden så man kan meka lite mer seriöst.
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: Reservdelar.

Inlägg av johan.115 »

.. och God Jul!
Skriv svar