funderar, vilken importör bör jag välja?

Allmänt Lada-Niva snack!
klar11
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 nov 2018 19:04
Ort: Örebro
Kontakt:

funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av klar11 »

Hej allesammans!
jag funderar på att köpa ny Niva medan det fortfarande finns några lågskattade kvar till salu, men blir lite fundersam på vilken av importörerna jag ska välja?! :?

Geografiskt så ligger Eskilstuna-spåret närmast mig med sina två återförsäljare och som jag tolkar så verkar ju Seffel i Filipstad vara en bra part. Men hur är det med den andra grenen i syd/väst?

Hälsningar,

Michael i Örebro
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av dea »

Jag köpte min i Halmstad och dom verkade vettiga, men det beror väl på hur mycket "hjälp" man behöver efter köpet, själv så räknade jag det som att jag köpte en bil utan några garantier. Som jag har förstått det så tar Halmstad och Hörby inte via Eskilstuna för "importören" där ville ha för mycket betalt för bilarna så dom löste importen från nån annan.
klar11
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 nov 2018 19:04
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av klar11 »

räknade jag det som att jag köpte en bil utan några garantier
Det är väl kanske så man borde betrakta det. Men samtidigt så tycker jag ju att den som säljer något som "nytt" så borde de rimligen även ta sitt ansvar, annars hade ju alternativet varit att ta hem den själv i Tjeckien eller Baltikum:-) Idag är det ju inte det aktuellt eftersom en Niva registrerad efter Bonus/Malus kostar 12182 kr om året i skatt.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av rid54 »

Är det inte så att vissa garantier måste finnas på nybilar? Säljaren kan liksom inte helt strunta i dessa... Men problemet i Sverige är ju att oavsett vem som säljer, kan de oftast inte hänvisa till en märkesverkstad, för det finns väl knappt nån kvar i riket. När jag köpte min 2011 via Ubbo och hade problem, hänvisade de till "nån verkstad som kan Niva" och att dessa sedan fick ta upp ärendet med dem (Ubbo); jag behövde inte betala nåt för "garantiåtgärderna". Jag hittade då ett par verkstäder som jobbade på det viset, men det kändes inte så tillförlitligt som system betraktat. Den mysko firman i Eskilstuna, som påstod sig ha en märkeskunnig verkstad vet jag inte om de är aktiva längre ("Lada Scandinavia" tror jag de kallade sig), men deras verkstad verkade vara nån form av pryoverksamhet. Jag tror att man måste etablera kontakt med nån lokal verkstad och höra om de tror sig kunna jobba med Nivan och sedan höra om de och säljaren/importören kan jobba med garantifrågorna på nåt sätt. Vissa verkstadskedjor säger sig ju kunna jobba med alla bilmodeller, men ska man lämna in en Niva måste man vara vaksam och faktiskt fråga hur de tänker angripa problemet, speciellt vad avser drivlinan. Oljebyten och avgassystem, tändstift och liknande är nog ofarligt att lämna bort, men det finns en del ålderdomliga delar som tydligen inte alla nutida mekar förstår sig på (framhjulslagren, t.ex).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
klar11
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 nov 2018 19:04
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av klar11 »

Tackar för input. Det låter väl som att det mest handlar om att hitta en bilhandlare man litar på helt enkelt.... Och indirekt hålla tummarna för att dem i sin tur har någon ersättning från importören om det värsta skulle hända.

Mvh

Michael
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av swelada »

Jag skulle tveklöst välja Seffel i Filipstad om jag var spekulant på en fabriksny Niva. Dels har de ett gott rykte och är bra att ha att göra med, dels har de en riktig verkstad, så garantireparationer borde kunna lösas ganska smidigt.
http://www.seffelbil.se/
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av niva-2121 »

Med anledning av egen erfarenhet avråder jag på det bestämdaste från att köpa av skojjaren Anders Larsson med företaget LADA SCANDINAVIEN, Gustavsvägen i Eskilstuna.
Har även, på detta forum, läst om att andra haft problem med garantiåtgärder/-åtaganden.
Lada har haft många importörer genom åren - seriösa och LADA SCANDINAVIEN.
Innan Anders Larson övertog importen(generalagenturen?) för Lada hade UBBO den statusen.
UBBO hade en mycket kompetent och kunnig verkstad knuten till sig för service- garantiärenden.
Offroad Worx heter företaget, som jag besökt med min Niva.
Verkstadsägaren är/var Niva-entusiast och ger personlig och god service.
Hans namn är Gunnar Larsson och han håller till i Roslagen.
Vill jag personligen rekommendera.
Hans företag fick ta över efter att LADA SCANDINAVIEN 3 gånger misslyckats med att åtgärda ett garanti/maskinskadeärende gällande bakaxelhaveri på min Niva.
Forumsponsor
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: funderar, vilken importör bör jag välja?

Inlägg av Olle1966 »

Det här är ju roligt!
Jag köpte min ny hos bilkonsult Sundsvall.
Min nya bil skakade som faen vid 40 km t och vid 80 km t.
Jag kontaktade honom många gångar kring det här, och han erbjöd att byta hela drivlinan om det vart fel på den.
Problemet var nu att alla Nivor skakar, och därför tyckte han väl inte heller att man skulle göra nått åt min.
Då tänkte jag såhär, att ok, skit samma. Jag fixar själv min bil, så det gör jag nu.
Jag bryr mig inte ett skit om garanti, och jag måste erkänna, att jag tycker det är kul!
Idag finns inga skakningar kvar, och vatten som läckte in är åtgärdat.
Så köp Niva, och ha kul är definitivt mitt råd!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Skriv svar