Niva -07 vs -10, plus och minus?
Postat: 07 okt 2018 00:50
Jahopp, då spekulerar man över en Niva igen..., måste inneha nån form av rekord i att "fundera" på att skaffa min andra Niva utan att komma till skott...
Jag har inte helt slagit bort tanken på att köpa en fabriksny, men idag gäller frågan två av de begagnade Nivor som finns på Blocket.
2007:a här: https://www.blocket.se/vasternorrland/L ... 7.htm?aw=1
Och en 2010:a här: https://www.blocket.se/stockholm/Lada_N ... 6.htm?aw=1
Jag noterar (med anledning av att det råder viss förvirring om övergången till "Niva M") att 07:an precis som förväntat har det gamla instrumenklustret, medans 10:an har samma nya kluster som på min gamla som också var en 10:a. Den nyare har likalades de större blinkersglasen fram och större backspeglar.
Jag har inte sett någon av bilarna i verkligheten, men båda ser fräscha ut på bilderna, inget där som förskräcker. Men det visar sig väl när man åker och tittar. Skillnaden i pris är ju försumbar.
Nu till den stora frågan: vad talar för respektive emot dessa båda bilar? Varför ska man välja den ena framför den andra? Nu talar vi om praktiska aspekter som pålitlighet/hållbarhet och bränsleekonomi.
Jag har en bekväm vardagsbil (Suzuki Vitara 1,4 köpt ny förra året), så Nivan blir mest för körning till och i skogen (jakt och skytte) samt ren nöjeskörning. Så jag lär inte vara beroende av Nivan, men man vill ju att den ska fungera så felfritt som möjligt ändå.
Jag kan väl tillägga att jag även spanar på de två långnivorna på blocket (en -15 och en -17), och har som sagt inte slagit bort tanken helt på att köpa en ny Niva.
Mvh! Anders Olsson
Jag har inte helt slagit bort tanken på att köpa en fabriksny, men idag gäller frågan två av de begagnade Nivor som finns på Blocket.
2007:a här: https://www.blocket.se/vasternorrland/L ... 7.htm?aw=1
Och en 2010:a här: https://www.blocket.se/stockholm/Lada_N ... 6.htm?aw=1
Jag noterar (med anledning av att det råder viss förvirring om övergången till "Niva M") att 07:an precis som förväntat har det gamla instrumenklustret, medans 10:an har samma nya kluster som på min gamla som också var en 10:a. Den nyare har likalades de större blinkersglasen fram och större backspeglar.
Jag har inte sett någon av bilarna i verkligheten, men båda ser fräscha ut på bilderna, inget där som förskräcker. Men det visar sig väl när man åker och tittar. Skillnaden i pris är ju försumbar.
Nu till den stora frågan: vad talar för respektive emot dessa båda bilar? Varför ska man välja den ena framför den andra? Nu talar vi om praktiska aspekter som pålitlighet/hållbarhet och bränsleekonomi.
Jag har en bekväm vardagsbil (Suzuki Vitara 1,4 köpt ny förra året), så Nivan blir mest för körning till och i skogen (jakt och skytte) samt ren nöjeskörning. Så jag lär inte vara beroende av Nivan, men man vill ju att den ska fungera så felfritt som möjligt ändå.
Jag kan väl tillägga att jag även spanar på de två långnivorna på blocket (en -15 och en -17), och har som sagt inte slagit bort tanken helt på att köpa en ny Niva.
Mvh! Anders Olsson