Sida 1 av 1

Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 23 jun 2018 15:12
av Fargedaniel
Hej Lada niva vänner , jag har precis köpt min första Lada niva. Nämligen den blå Lada nivan med vinsch och 31" däck som nog har förekommit här på forumet innan.
Den är i behov av kärlek och kärlek ska den få. till exempel så har differentialen fram rasat. Då till min fråga skulle jag kunna sätta ditt en ny sådan från en lada niva -16 årsmodell ? är de lika danna? har tittat lite på bildelsbasen.se och där finns det ju några att få tag på.

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 23 jun 2018 16:20
av niva-2121
Hej och välkommen till forumet.
Har du köpt den med rasad framdiff eller har du själv "pajat" den?
För ett par år sedan köpte jag en komplett ny framdiff med hus (utan drivaxlar) för 2.300:- inkl frakt från Umeåooffroad.se.*)
Att köpa lösa delar bedömde jag som oekonomiskt, eftersom de lösa delarna kronhjul, pinjong, differentialen, lager m m kostade betydligt mer.
Dessutom är det mycket svårt att montera ihop en differential så exakt som den var monterad för demonteringen, vilket kan resultera i oljud.
Förutsatt att din Niva är så pass ny att den har 24 splines så lär det gå bra med diff från 2016.
Utväxlingarna tror jag, men är inte helt säker, är densamma mellan 1987 och 2011.
Instruktionsböckerna garderar sig med: "annan utväxling kan förekomma".
För att veta vilken utväxling du har kan du palla ett hjul.
Markera med krita e dyl på kardanaxel och däck.
Rotera hjulet 20 varv och räkna antal kardanvarv.
Om du pallar båda bakhjulen behöver du endast snurra bakhjulen 10 varv och dela med antal kardanvarv.
Grattis till bilen och lycka till med att "fixa diffen". :roll:

*) lite senare köpte jag 4 kompletta drivaxelknutar = till båda sidor. :cry:
Det enda umeåoffroad inte kunde få fram var kullagren som stöder drivaxlarna i diffhuset.
Men det fick jag tag på hos ett Uppsalaföretag(vars namn jag glömt).

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 23 jun 2018 16:26
av niva-2121
Hej och välkommen till forumet.
Har du köpt bilen med rasad framdiff eller har du själv "pajat" den?
För ett par år sedan köpte jag en komplett ny framdiff med hus (utan drivaxlar) för 2.300:- inkl frakt från Umeåooffroad.se.*)
Att köpa lösa delar bedömde jag som oekonomiskt, eftersom de lösa delarna kronhjul, pinjong, differentialen, lager m m kostade betydligt mer.
Dessutom är det mycket svårt att montera ihop en differential så exakt som den var monterad för demonteringen, vilket kan resultera i oljud.
Förutsatt att din Niva är så pass ny att den har 24 splines så lär det gå bra med diff från 2016.
Utväxlingarna tror jag, men är inte helt säker, är densamma mellan 1987 och 2011.
Instruktionsböckerna garderar sig med: "annan utväxling kan förekomma".
För att veta vilken utväxling du har kan du palla ett hjul.
Markera med krita e dyl på kardanaxel och däck.
Rotera hjulet 20 varv och räkna antal kardanvarv.
Om du pallar båda bakhjulen behöver du endast snurra (båda) bakhjulen 10 varv och dela kardanvarven med hjulvarven.
Grattis till bilen och lycka till med att "fixa diffen".

*) lite senare köpte jag 4 kompletta drivaxelknutar = till båda sidor. :cry:
Det enda umeåoffroad inte kunde få fram var kullagren som stöder drivaxlarna i diffhuset.
Men det fick jag tag på hos ett Uppsalaföretag(vars namn jag glömt).

Skriv gärna in var du bor. :)

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 23 jun 2018 17:03
av Jaan-e
Välkommen, lite läsning om din " nya " bil.. http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=739

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 23 jun 2018 23:15
av Fargedaniel
Jag köpte bilen med rasad diff. Jag visste att diffen fram inte fungerade.
Dock visste jag inte att den var fullständigt skrot.
Men därför jag köpte bilen var för att ha nått att skruva med.
tanken är väll att jag ska köra med den på Kättilstorpsträffen 14 juli om jag hinner få klart den.
intressant läsning om bilen i länken , man förstår att det är nerlagt några timmar på den.

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 24 jun 2018 10:08
av ahlberg
Välkommen! Det finns i alla fall tre olika axelutväxlingar att välja på: 4,3 eller 4,1 eller 3,9. De viktiga är att du får samma som sitter på bakaxeln annars äter du ner lagren i centraldiffen på nolltid samt att du kommer att drabbas av wind-up så fort du spärrar. Tipset med att räkna kardanvarv är klockrent.

Om det är bäst att byta hela klumpen eller renovera är svårt att säga.. det kan vara idé att kolla de två övre fästena (M12-pinnbult om jag minns rätt). Om de är lösa eller skadade, vilket är ganska vanligt, hade jag rekommenderat ett komplett hus - om det nu går att hitta med rätt utväxling. Jag kan misstänka att Niva-nörden körde med 4,3:1, som är bäst för skogen, men det kan hänt saker sen dess..

Kul att Håkans gamla kärra är uppe på scenen igen! Lycka till!

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 24 jun 2018 23:07
av Fargedaniel
Jag pallade upp ett hjul och snurrade det 20 varv och då hade kardan snurrat 43 varv , betyder det att det är 4,3 i utväxling då? eller är jag helt ute och cyklar. :o :o

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 25 jun 2018 07:28
av niva-2121
Du har rätt - utväxlingen är 4,3:1. :D
Du har även den "Bästa" utväxling för lek i spenaten. :lol:

Re: Nybliven offroad Lada Niva ägare

Postat: 26 jun 2018 08:23
av Nivanörden
Halloj!

Kul att den får lite kärlek. :-) Det är många timmar nedlagt på den hehe...

Den har mycket riktigt 4,3:1 I axelutväxling. Fråga på om du undrar mer om mina ungdomssynder med den... :D

MVH/
Håkan