Niva vs staket

Allmänt Lada-Niva snack!
Mr Bean
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2017 00:51

Niva vs staket

Inlägg av Mr Bean »

Rekommenderar inte att köra med slitna dubbfria däck på ladan efter mitt lilla äventyr i veckan.
Gjorde ett dumt försök att rädda ett litet djur från att bli köttfärs, och bromsade, tyvärr var vägen snorhal o ogrusad, så tappade fästet totalt snurrade runt och landade till slut med bakluckan rakt in i ett trästaket, trodde faktiskt det skulle vara lite kraftigare plåt i nivan. men har riktat dropplisten och en beg baklucka är på väg, trist dock.
Bild
dea
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva vs staket

Inlägg av dea »

Trist men kunde säkert gått värre :shock:

Ang däck så körde jag lite på original däcken första halkan och missade min infart med typ 10 meter fast jag tyckte att det skulle gått bra för den hastigheten jag höll så efter den missen gick jag i och beställde nya dubbdäck :lol:
Mr Bean
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2017 00:51

Re: Niva vs staket

Inlägg av Mr Bean »

Jo precis man får vara glad att vi klarade oss utan skador, skjutsade min storebror också så i efterhand var det ett riktigt korkat beslut att försöka bromsa, men det blev en reflex:)
Jag kommer definitivt skaffa dubbdäck efter den upplevelsen, däcken som sitter på fick jag tag på gratis, lönar sig uppenbarligen inte i längden!
En halvmeter åt sidan fanns en massiv betongpelare så det hade kunnat bli värre skador.

Tur i oturen att det i princip räcker med att byta bakluckan!
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva vs staket

Inlägg av rid54 »

Inte för att förminska händelsen, men på nåt vis är det intressant att tänka på hur det hade varit med en modern standardbil... Ny baklucka, nytt plastbakstycke ("stötfångare"), sannolikt nytt baklyse och alltihop för nån trivsam summa med många nollor. Men vikten av bra däck ska man inte förringa. Jag höll nyss på att åka in i en ruskig situation i en korsning mellan väg 233 och väg 50 (nära Kopparberg). Vid färd från Skinnskatteberg nådde jag korsningen och bromsade stillsamt för stopplikten, men bilen stannade inte förrän den hunnit ut i körfältet norrut på väg 50 (90-väg), detta pga att vägen var helt jªVl@ orimligt hal, trots att den inte såg så ut. Det blev ju iofs en skarp test av ABS-systemet, men det testade även min hjärtrytm och lite annat samtidigt på ett otäckt sätt. Originaldäck... Bra mönsterdjup, men inte jättebra gummi i de däcken...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Mr Bean
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2017 00:51

Re: Niva vs staket

Inlägg av Mr Bean »

Ja ur ett ekonomiskt perspektiv är ladan optimal:)
Man får sig en rejäl adrenalinkick når sånt där inträffar.
Har pendlat dagligen i min lada sen i somras, men jag tror det får bli mindre körning på vintern med den, mycket trevlig bil i övrigt!
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva vs staket

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Kanske är det ett hur-långt-är-ett-snörefråga, men har panelen någon åsikt om originaldäcken jämfört med andra M+Sdäck vad gäller fästet på hala, snöiga vägar?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva vs staket

Inlägg av rid54 »

Min uppfattning om snörets längd...

Originaldäcken upplever jag som an aning våthala på asfalt och som att de är "lite sämre än vad mönstret anger" på packad snöyta. Däremot OK i lös snö. Troligen hänger det ihop med att gummiblandningen inte är optimerad för vinterkörning och, möjligen, att mönstret inte är jättebra. Jag kör odubbat även med andra bilar och "moderna" däck känns som de har lite bättre fäste på snö. Men mycket är ju "in the hands of the operator", man kan inte skylla på utrustningen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva vs staket

Inlägg av ahlberg »

Har ingen uppfattning om orignaldäcken, men passar på att instämma i kören att Nivan är benägen att göra piruetter i halka. Om det är något som jag tycker är riktigt trafikfarligt med vår favoritbil så är det väl det.. finns massor med dashcam-clip på Tuben på snurrande Niva. Min gissning är att man instinktivt lättar på gasen när det släpper och då snurrar det på en gång. Troligen kan man undvika snurren om man håller jämn gas genom kurvan - men det kräver ju lite träning och disciplin. Ska inte påstå att undertecknad behärskar detta.

Jag åker odubbat med tjeckiska billiga (men godkända) friktionsdäck. Funkar fint.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva vs staket

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Ja!
Normalt, med framhjulsdrivna bilar brukar de vara understyrda; bilen plogar rakt framåt fast man svängt på ratten åt nåt håll, annat är rakt fram.
Bakhjulsdrivna bilar svänger ut arschlet (men inte alltid), och det där kan man iaf motverka med ratten.
Båda fallen är iaf trygga beteenden, som man kan handskas med.
Men när nivan släpper greppet är det liksom heej och håå, och man har ingen koll: det är överstyrning, understyrning och allt däremellan på en och samma gång!

Den beter sig som en såndär liten ”engångstvål” man snott (snål som man är) med sig från ett hotell nånstans, som halkar runt i tvålkoppen hemma.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
dea
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva vs staket

Inlägg av dea »

Ang orginaldäcken så fick jag för mig att dom inte är godkända för vinterväglag då det saknas snöflinga märkning på dom.
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva vs staket

Inlägg av rid54 »

dea skrev:Ang orginaldäcken så fick jag för mig att dom inte är godkända för vinterväglag då det saknas snöflinga märkning på dom.
:shock:
Du har rätt. Kollade precis: Ingen snöflinga på mina originalsulor. Måste erkänna att jag inte funderat på detta överhuvudtaget... Inte en dag utan en lärdom.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva vs staket

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jo!
Jag är medlem i nån veteranbilsgrupp på fejan, och där var en tung diskussion i ämnet.
M+S betyder inte alls mud + snow, utan mud + sand.
M+Sdäck är inte automatiskt godkända som vinterdäck såvida de inte har en symbol som är en triangel med en snöflinga i mitten. Googla.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva vs staket

Inlägg av niva-2121 »

Jag har provat 3 olika däck på NIVA.
Nya originalhjul = helt livsfarliga is/packad snö.
Cooper Discovery A/T 215/80-15" = acceptabla.
Michelin X-ICE 215/75-15" = helt överlägsna.

(Sen finns det ett litet fulknep = att justera in bromskraftregulatorn så att bakbromsarna tar lite senare :oops: )
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva vs staket

Inlägg av ahlberg »

M+S hade jag nog med fått om bakhälen.. Har du någon källa på det så man kan förkovra sig ytterligare?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Niva vs staket

Inlägg av dea »

Skriv svar