Benzin eller diesel Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
KaiserPingo
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jan 2018 14:36
Ort: Danmark, Nordsjælland.

Benzin eller diesel Niva

Inlägg av KaiserPingo »

(Engelsk da jeg har samme tekst på Facebook)
Svar gerne på Svenskt :-)

In general, diesel is HATED in western Europe !
More and more cities have and will later put restrictions on diesels.
Effectively banning them from cities.
It will only include more and more cities in the years to come.
Thats one thing !

Second: The Peugeot diesel is quite good and robust, but only 54hp as opposed to the petrol versions 80+ hp's.
Used in terrain, the torque of the diesel and its ability to not cutting out is fine.
But is 54 hp's really enough?

What engine do you prefer, and why?

:?:
Tidigare: Niva 1978, Niva 1984.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Benzin eller diesel Niva

Inlägg av niva-2121 »

Hej KaiserPingo och välkommen till det, i mitt tycke, trevligaste av alla bilforum.
Jag tänker svara dig på svenska eftersom mina kunskaper i engelska inte tillåter mig att uttrycka mig med säkerhet.
Jag har inte erfarenhet av Niva med dieselmotor.
Men totalt har jag ägt och kört 16 olika 4x4-bilar i terrängen.
Jag skulle vilja påstå att det med en automatväxlad är svårt att få gubbstopp i spenaten.
Lättast att få detta är med manuell låda och liten bensinare, Niva och Suzuki t ex.
Om man inte har "stenkrypare".
Närmast för mig att jämföra är Land Rover Defender, som har dieselmotorer som "stock car".
Jag har ägt både Defender Td5/Storm och Td4/Puma.
Td5:an tillkom under BMW:s ägarskap(och är som den tyska motor den är nturligtvis behäftad med diverse fel).
2007 ersattes BMW-motorn med en Forddito, som är beprövad och bekant från bl a Londondroskan och Ford Transit.
Denna senare motor är närmast omöjlig att få gubbstopp med, trots manuell växellåda.
Något inverkar att Puman har 6-petad manuell mot Stormens 5-petade låda.
Pumalådan är lägre växlad på första växeln, vilket naturligtvis har betydelse.

Jag tror, utan att veta, att en diesel-Niva är "bättre" i skogen än en besindito.
Framför allt för det högre vridmomentet vid låga varv, där bensinaren kommer till korta.

Min åsikt och ursäkta o t. :)

Ps. Skriv gärna ut var du bor. Ds. ;)
Forumsponsor
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Benzin eller diesel Niva

Inlägg av maggan »

Heia.

Dieseln er originalt på 64hp. samme som i Peugeot partner, cirtroen berlingo og mange av de andre personbilene fra sluten av 90-talet.
Har ikke kjørt den selv men av det jeg har hørt så er den å foretrekke offroad tackket vare det kraftigere vridmomnetet på lave turtalle jæmført mot bensinaren.
Her i norge så er det vært fall mulig å få bytta motor mot samme type men med turbo, har fått det innvilget med ikke hatt til eller mulighet å utføre dette enda. Da får man 90hp å har mer en original bensin å ett kraftig moment
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar