Sida 1 av 1

Ny här

Postat: 21 okt 2017 16:46
av BennyH
Hallå alla. Mitt namn är Benny. Denna människa har varit fullständigt förälskad i Nivan sedan jag första gången såg en. Fick senare i livet även provköra en och en annan. Som att köra en liten stridsvagn. En charmig liten stridsvagn. Jag pratade så ofta om Nivan att min tjej nu vet det mesta om dom och en av mina bästa vänner gick och köpte en. Själv äger jag ingen :| Jag är uppväxt med Lada. Morfar körde Lada. Nån Skoda hade han också men efter den Alltid Lada. Minns ljudet och inredning som igår. Min farsa hade också Lada. 2 ans växel när man skulle svänga var onödig, det gick alldeles utmärkt att svänga i 3an. I dagsläget kör jag en liten Aygo som jag kört sedan den var ny 2008. 18.000 mil. Känner att det snart måste bli en ny bil och jag har sneglat på Dacia Duster, men också min dröm sedan Många år...Lada Niva. Men då blir det en ny. Ser det mer som en bil som går i alla väder. Aygon är minst sagt spartansk. Men billig i drift. Fast liten och låg och inte jättebra på vintern. Kommer ofta på mig själv med att fantisera om att jag kör en Niva i stället. Brukar kolla in på alla små grusvägar och andra skogsvägar som ser ut att inte ha blivit använda på massor av år. Hade varit så jäkla nice att kunna köra in och utforska. Men skulle man kunna stå ut med att köra en Niva till och från jobb varje dag? Och förbrukningen? Håller den? Är det någon som har lite input, läser jag gärna. Mvh Benny.

Re: Ny här

Postat: 21 okt 2017 16:57
av dea
Beror ju lite på hur långt du har till jobbet, jag köpte en Niva för knappt en månad sen, kört ca 100 mil med den, ligger på litern dock är väl 75% av körningen där bilen inte blir varm, mycket kort körning tex kolla korna på betet eller liknande. Hittills är jag nöjd :D

Re: Ny här

Postat: 21 okt 2017 17:14
av rid54
Köpte en som nybil 2012 (modell 2011). Att pendla från stockholmsförort in till jobbet och hem igen (25 + 25 km) känns inte som ett problem, även om jag generellt sett skulle vilja ha en automat i de lägena. Även kört rejäla sträckor. Lite bullrig, och fjädringen är "distinkt", men den känns stabil och bra. Har fått byta diodplattan i generatorn, eftersom det droppade kylvätska på den från en otät slanganslutning. Landsväg 0,8, pendling 0,9. Mycket nöjd efter nästan 7000 mil.

Re: Ny här

Postat: 21 okt 2017 17:31
av ahlberg
Välkommen Benny!

En ny, oskruvad, Niva är inte så bullrig att det stör. Speciellt inte om du sätter på lite bättre däck. Vi som har gamla maskiner med bortramlad isolering, spruckna damasker och kanske grova däck, vi borde nog ha hörselskydd när vi är ute med våra vagnar..

Runt litern per mil är nog realistiskt.

Håller den? Det är en 70-tals konstruktion, så när de börjar närma sig 10 000 mil har många komponenter behov av renovering. Man måste ge en Niva kärlek under hela livscykeln, tex framhjulslager kan behöva justeras var 500 mil.. Kardaner smörjas.. fixa felen innan de blir problem..

Re: Ny här

Postat: 22 okt 2017 09:15
av niva-2121
Instämmer i Ahlbergs inlägg och välkomnar dig till forumet.
Så länge du inte modifierar din Niva = höjer i fjädringen - så är det en relativt uthärdlig liten bil.
Komforten höjs betydligt om du byter originalhjulen mot 15":are med "mera gummi", förslagsvis Michelin åretruntdäck.
Min Niva "elva" drog i genomsnitt drygt 1 liter/mil.
Men då var det fråga om större däck och en hel del "vid sidan av vägen".
Värmen går inte att klaga på, så länge du inte kör ventilationsfläkten på högsta nivå.
Stolarna passar mig, som är 180 cm/100 kg, mycket bra.
Får du bilen "injusterad" = fördelningslådan linjerad - så sjunker transmissionsljuden/-vibrationerna betydligt.
"Alla" bilar med "riktig" 4x4 = fördelningslåda - låter lite mer.