Besiktning

Allmänt Lada-Niva snack!
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Besiktning

Inlägg av Nisse »

Har nu besökt bilprovningen med min ganska nyinköpta första Niva och det var inte så hemskt som jag trodde att det skulle bli.
Fixade det mesta av det jag visste om innan, bytte ut den läckande bensin-expansionstanken (eller vad man ska kalla den), lagade en spricka i spolarpumpen som gjorde att det bara strilade lite spolarvätska ur munstyckena samt fixade ett jordfel som gjorde att helljuset hängde sig. Klickade även i lite fett i torkarmotorns växelhus och smorde länkaget till torkararmarna.....och vips så funkade intervallfunktionen och torkarna återgår också numera till ursprungsläget.
Rosten i bärarmsinfästningen (höger bak) brydde jag mig däremot inte om, räknade med att få synpunkter på en del annan rost också och ville ha allt på en "arbetsorder".
På väg till besiktningen la höger blinkers av, men enbart om man bromsade samtidigt som man blinkade.
Tyvärr så höll besiktningsmannen foten på bromsen när han testade blinkersen.
Första besöket resulterade således i en "tvåa" för blinkersen och en "tvåa" för rosten i bärarmsinfästningen, ingen anmärkning på rost i övrigt (eller något annat heller), förvånande men glädjande.
Besiktningsmannen var för övrigt mycket positivt inställd till Nivan, tyckte att det var en riktig klassiker och en robust bil (han hämtade till och med en kollega för att han också skulle få njuta av skapelsen).
Nåväl, åkte hem och fixade jordfelet som uppstått i blinkersen/bromsljuset och lappade ihop länkarmsinfästningen. Det fick bli en fusklagning (om än ganska seriös sådan) på grund av tidsbrist.
Bilprovningen hade inget att anmärka på lagningen, så nu kör jag runt med en nybesiktad och godkänd bil och är hur glad som helst. Vilket var ungefär vad jag ville förmedla med detta inlägg.

Ps. Nya bärarmsfästen till båda sidorna är beställda (de var så pass billiga att jag inte iddes göra egna) men montering får vänta tills vårsolen tittar fram, har inget garage så allt skruvande/svetsande får ske under bar himmel.
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av ahlberg »

Trevligt! Nu kan du bara njuta lite. .
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar