Standard Niva, eller Bronto?
Postat: 16 jun 2017 01:44
Nu börjar bitarna falla på plats, efter att jag varit Niva-lös i åtta månader eller så. Då vänder jag mig återigen till mitt favoritforum för att få lite råd.
Då jag saknar den skaparförmåga och envishet som flera av er här på forumet uppvisar (helt makalösa renoveringar ni gör, ett stort nöje att läsa) så får det bli en fabriksny Niva. Alternativen är i dagsläget en standard Niva, eller en av de två Bronto-Nivor som Severin i Hörby har på blocket.se
Skillnaden i pris kommer vara 30-35.000:-, och visst är det mycket pengar. Men jag kommer inte ifrån att Bronton lockar, och AC är skönt. Så prisskillnaden är åtminstone inget avgörande hinder.
Det som däremot skulle kunna vara ett hinder är tillförlitligheten och användbarheten i vanlig trafik. För såhär är det; jag må drömma om de offroadäventyr jag skulle kunna göra med min Niva, men jag VET att 99,98% av tiden kommer bilen gå på väg (om än dåliga grusvägar och snödrev), som entusiastbil, reservbil, jaktbil och bil för vinterkörning i snö. Risken är stor för att den värsta terräng min Niva kommer uppleva är skogskörvägar vid jakt och möjligen nåt besök i en grusgrop för nöjes skull. Man skulle nog kunna säga att jag är lite av en posör, en Niva-posör, jag behöver ingen Niva, men jag vill och ska ha en igen.
Faktum är att det förmodligen vore mycket mer förnuftigt för mig att köpa en fabriksny Dacia Duster för ungefär samma slant, men vem vill vara förnuftig när man kan ha roligt istället...
Nå, åter till frågeställningen. Bronton som Severin säljer är ju höjd och försedd med diverse mekaniska uppgraderingar för att klara svårare utmaningar i besvärlig terräng. Påverkar detta driftsäkerheten till det sämre om man ser den ur mittanvändarperspektiv, kräver Brontons extrautrustning mer omvårdnad och service än en vanlig Niva?
Bör jag räkna med påtagligt högre bränsleförbrukning på en Bronto (som Severins bilar)? Nån halv deciliter extra per mil eller nåt i det häradet kan jag stå ut med, jag lär ha en vardagsbil som de flesta årliga milen körs i.
Vore tacksam om ni hjälper mig på traven här.
Anders Olsson
Då jag saknar den skaparförmåga och envishet som flera av er här på forumet uppvisar (helt makalösa renoveringar ni gör, ett stort nöje att läsa) så får det bli en fabriksny Niva. Alternativen är i dagsläget en standard Niva, eller en av de två Bronto-Nivor som Severin i Hörby har på blocket.se
Skillnaden i pris kommer vara 30-35.000:-, och visst är det mycket pengar. Men jag kommer inte ifrån att Bronton lockar, och AC är skönt. Så prisskillnaden är åtminstone inget avgörande hinder.
Det som däremot skulle kunna vara ett hinder är tillförlitligheten och användbarheten i vanlig trafik. För såhär är det; jag må drömma om de offroadäventyr jag skulle kunna göra med min Niva, men jag VET att 99,98% av tiden kommer bilen gå på väg (om än dåliga grusvägar och snödrev), som entusiastbil, reservbil, jaktbil och bil för vinterkörning i snö. Risken är stor för att den värsta terräng min Niva kommer uppleva är skogskörvägar vid jakt och möjligen nåt besök i en grusgrop för nöjes skull. Man skulle nog kunna säga att jag är lite av en posör, en Niva-posör, jag behöver ingen Niva, men jag vill och ska ha en igen.
Faktum är att det förmodligen vore mycket mer förnuftigt för mig att köpa en fabriksny Dacia Duster för ungefär samma slant, men vem vill vara förnuftig när man kan ha roligt istället...
Nå, åter till frågeställningen. Bronton som Severin säljer är ju höjd och försedd med diverse mekaniska uppgraderingar för att klara svårare utmaningar i besvärlig terräng. Påverkar detta driftsäkerheten till det sämre om man ser den ur mittanvändarperspektiv, kräver Brontons extrautrustning mer omvårdnad och service än en vanlig Niva?
Bör jag räkna med påtagligt högre bränsleförbrukning på en Bronto (som Severins bilar)? Nån halv deciliter extra per mil eller nåt i det häradet kan jag stå ut med, jag lär ha en vardagsbil som de flesta årliga milen körs i.
Vore tacksam om ni hjälper mig på traven här.
Anders Olsson