Sida 1 av 1

Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 05 jun 2017 14:23
av Låda 1600
Köpte en gammal Niva och säljaren rekommenderade att inte ha hjulet under huven av säkerhetsskäl då det är farligare vid krock. Man är ju säkert fetmosad ändå känner jag.

Stämmer det eller kan man sätta dit hjulet där igen?

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 05 jun 2017 14:46
av Larsson
Hej och välkommen!

Jag har hört nått sånt prat tidigare, känner igen det......men törs inte uttala mig om det är så eller ej.

Beror nog på hur bilen träffas vid olyckan, från vilket håll och med vilken kraft.....osv

Svårt att säga något som kan räknas som nån slags "sanning"

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 05 jun 2017 15:42
av ahlberg
Instämmer och välkommen. Funderar man mycket på krocksäkerhet är kanske inte en Niva förstahandsvalet..

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 05 jun 2017 15:47
av Låda 1600
Hallå!

Jag blev bara extra nojjig tror jag, man blir garanterad mosad vilket som. Sätter tillbaka det då jag inte kommit på något bättre ställe att ha det.

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 05 jun 2017 20:38
av niva-2121
Jag byggde en egen "swing away" utvändig reservhjulshållare på min Niva.
Inte bara för säkerheten, utan mest för att få bättre balans mellan belastningarna på axlarna i avsikt att erhålla bättre framkomlighet i terrängen.
I mitt fall studerade jag först vad "vännerna" i Eskilstuna(Lada Skandinavien AB) hade att erbjuda.
Deras utbud var skrattretande veka och dyra.
Kollade därför på skroten vad som fanns att tillgå.
Fastnade för Chevrolet S10´s reservhjulshållare.
Den var nära nog "bolt on".
Stora dubbla gångjärnet på höger sida infäst på ömse sidor om bakljusarmaturen.
Övre fästet i bakflygen medelst 4 skruvar med rejäl plåt på insidan.
Nedre fästet i stötfångaren vars originalskena förstärktes med en kraftig balk som "sköts in" i stötfångarskenan.
Mittre fästet/låsanordningen skruvades med 4 skruvar i bakluckan som hade fått en förstärkningsplåt bakom.
Liten s k USA-plåt beviljades.
Den och skyltlyktan så långt ner och till vänster som var möjligt.
På reservhjulshållarens insida, i reservhjulet, monterades 2 kg brandsläckare, infanterispade med snöblad, yxa samt förbandslåda.
Alltid gjorde det väl något för att förbättra säkerheten och balansen.
Vet att bilen blev 1 cm högre fram och 1 cm lägre bak.
Inbillar mig att jag fick mindre hjulspinn bak, men vet inte säkert.

Bilprovningen hade inga synpunkter på att högra bakljuset något skymdes, från vänster sida sett, av reservhjulet.
En del 4x4-bilar har ju en extra uppsättning bakljus nere i bakstötfångaren, t ex Suzuki Jimny, Nissan Terrano II m fl.

En annan bil som kanske skulle kunna tjänstgöra som donator av reservhjulshållare kan vara Kia Sportage generation 1.
Men har inte funnit någon på närliggande skrotar, så jag har inte kunnat mäta.

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 05 jun 2017 21:38
av swelada
Att ha en utvändig reservhjulshållare är att rekommendera. Niva är ingen säker bil, och reservhjulets placering under huven gör den ännu farligare för framförallt föraren.

Bild

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 06 jun 2017 00:14
av gubben i ladan
Jag har släppt ut luften ur mitt reservdäck, man får bara inte glömma ta med kompressorn.

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 06 jun 2017 16:12
av rid54
Är inte "krockdynamik" ett lite "svårt" område? Jag har tackochlov inte krockat själv med min Niva, men den ger inte intryck av att vara speciellt vek i karossen, lite generellt sådär. När reservhjulet börjar ta emot har väl redan motor och växellåda börjat tryckas bakåt, dvs det ska till en hel del deformation. Många bilar är ju lägre och kraften lär väl ta i nån annan del av bilen också, inte bara reservhjulet. Det finns ju ett stag där också. Jag brukar inte ligga och oroa mig inför körning med Nivan.

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 10 jun 2017 21:43
av Vazmannen
Hej!

Har också funderat kring detta...

En hållare till sportage är inhandlad kostade 200 spänn...


Hälsn Jan

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 12 jun 2017 22:36
av Låda 1600
Jag kör för bara korta sträckor så har inget reservhjul med mig och saknar stropparna, får takräcke till den när som helst så det kan få bo på taket om jag ska åka något längre.

Glor runt på hållare för montering bak så får vi se vart det landar.

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Postat: 13 jun 2017 07:49
av niva-2121
Som en paradox kan jag berätta att jag på min 2CV har reservhjulshållare under huven. :?
Också hemmasnickrat.
Normalt ligger reserven bak under en skiva på apgungorna.