Forumets framtid

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Forumets framtid

Inlägg av niva-2121 »

Mycket stor varning för "of topic" = moderator får radera inlägget.
För min personliga del har för mig detta forum utvecklats till att vara en livsnödvändighet.
Går in varje dag, minst en gång.
Varför?
Jo därför att detta forum håller en så fin nivå.
Ingen "pajkastning" om man uttrycker sig okunnigt.
Forumet har blivit lite av en klubb.
Andra paralleller jag vill framhålla är, tyvärr nedlagda, Bazuki.
Ingen tidning men ett förtjänstfull arbete nedlagt av Pelle Löfsved.
Intresset för klubben var det inget fel på, men när det kom till styrelsearbete "så sket det sig", tyvärr.
Själv medansvarig eftersom jag inte deltog i sista årsmötet, då nedläggningen beslutades.
Kostade 100:- att vara med i Bazuki.
För det fick man ett par dekaler.

Nu vill jag inte förringa det arbete som lägg ner av JCS och WJK, men inte är det värt 200:- per år.
WJK kanske lite mer prisvärd eftersom man får en tidning, lite sporadiskt, samt trevliga möten hemma hos Emil i Malmköping.

Vill inte påstå att JCS inte är trevligt, men det finns vissa tendenser som gjorde att jag "tog min Mats ur skolan".

Vart vill jag nu komma? :roll:
Jo att detta forumet fick vara stommen för en klubb för alla som gillar/ogillar/äger/tänket äga/har ägt en Lada, med tyngdpunkten på Niva, eller Lada 4x4 som den numera heter.
Årsavgiften skulle vara 100:-.
Eventuellt överskott, utöver kostnaden för forumet, skulle tillfalla forumadministratören för de extrautgifter som säkert tillkommer.
Klubben/forumet skulle få ett fyndigt namn, genom framröstning bland medlemmarna.

Forumet ska vara öppet även för ickemedlemmar, men ska ha en del som, liksom SLRK, endast "betalande" medlemmar har tillgång till.
Inte som JCS = slutet låst för "obehöriga".

Jag har varit medlem i flera olika lokala bilklubbar som, tror jag mig förstå, har upphört efter att styrelsearbetet blivit betungande, och därmed intresset uteblivit. Många trevliga personer man träffat och lärt känna där.

Sammanfattningsvis föreslår/önskar jag en klubb utan styrelse - men med ett namn och en fyndig dekal.
Finns ju många utländska klubbar man kan tjuvkika på vad gäller namn och dekal och oblygt ta efter.

Synpunkter? ;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Forumets framtid

Inlägg av ahlberg »

Fel tråd, men väl skrivit. Man kan resonera avigt och rätt om detta, men detta forum blir vad medlemmarna gör det till. Innehållet och tonen sätts inte av ledningen eller admin, vi tillhandahåller endast en mötesplats. Som parkeringsplatsen framför korvmojen. Jag tror, och har alltid trott, att det är bara trevliga människor som gillar Niva. Hittills har ingen kunnat bevisa något som strider mot detta!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Forumets framtid

Inlägg av Tapio »

niva-2121 skrev: Forumet ska vara öppet även för ickemedlemmar, men ska ha en del som, liksom SLRK, endast "betalande" medlemmar har tillgång till.
Inte som JCS = slutet låst för "obehöriga".

Synpunkter? ;)
Det här förstår jag inte. Varför skall det finnas en forumsdel som bara betalande medlemmar skall ha tillgång till? Vad skall dryftas där, som inte tål dagsljus?

Att nivans stolar har gett en hemorrojder, och man önskar tips om lämplig salva( eller hur man nu blir av med dem)? Önskan om relationstips, för att frugan hotar med skilsmässa för att man tillbringar all ledig tid i garaget?

Lite av min forumhistoria:
Köpte min förra bil, en M-B E430. hittade ett bra forum. Lurkade runt länge, tyckte det var schysst. Bra folk där. Men precis när jag skulle till att regga mig blev helt plötsligt ca 75% av avdelningarna bara tillgängliga för reggade medlemmar. Varför? Jag vet inte. Jag drog iaf därifrån.

Var medlem på ett engelskt forum för min älsklingshoj, min BMW BCR. Samma goda stämning som här. Men helt plötsligt ändrades forumet till att man var tvungen att logga in för att läsa. Ingen förklaring. Jag drog. Har inte gått in där sen dess.

Samma gäller detta forumet. Skall de göras åtskillnad på (på nåt sätt) mellan betalande och inte betalande är jag inte med längre. Jag drar.

En är så god som en annan!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Forumets framtid

Inlägg av rid54 »

Mycket spontant tycker jag att forumet bör vara öppet för alla, som vill läsa. Inloggning/registrering för att skriva. Det ekonomiska bör rimligen gå att lösa med frivilliga bidrag, som inte behöver vara kopplat till att man har registrerat sig. Mycket kort beskrivet och ungefär som det ser ut nu, i stora drag. Det är ju min personliga åsikt, såklart... minsta möjliga byråkrati och annan "overhead" tror jag är en bra linje. Jag är lyckligt nog lottad att kunna tycka, att ett par hundra per år för att sponsra forumet inte är en stor belastning. Andra kan gärna få dra nytta av detta utan att själva bidra - de kan behöva prioritera på annat sätt.

Vänlig hälsning
/Rickard
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Forumets framtid

Inlägg av PEK »

Delar rid54:s tankar. /Per

PS Uppskattar forumet och dess generösa medlemmar mycket. Fantastisk källa till kunskap och erfarenhet. Har underlättat mitt Niva-ägande enormt och även stort bidragit till min förtjusning i bilen. DS
Grön Niva -13
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Forumets framtid

Inlägg av niva-2121 »

Tapio skrev:
Det här förstår jag inte. Varför skall det finnas en forumsdel som bara betalande medlemmar skall ha tillgång till? Vad skall dryftas där, som inte tål dagsljus?

Skall de göras åtskillnad på (på nåt sätt) mellan betalande och inte betalande är jag inte med längre. Jag drar.

En är så god som en annan!

//T
Instämmer helt i Tapios synpunkter. Därför jag drog från JCS.

Men samtidigt vill jag försvara SLRK´s forumsdel som endast nås av medlemmar i SLRK = betalande medlemmar.
Den forumsdelen behandlar styrelsearbetet, arbetet med tidningen Roverland samt medlemmars personliga uppgifter.

Se f ö mitt inlägg som ett förslag till att bilda en klubbliknande sammanslutning av främst NIVA-entusiaster som vill ha en egen "logga" för att visa vad man favoriserar för bil.

Grundtanken med min tråd var att se om sponsringen av forumet kan utvecklas till en ännu större gemenskap, vilken skulle kunna gynnas av bl a en dekal som visar sponsringen.

Med detta viker jag mig från idén med sluten forumsdel. Var bara ett förslag.

Tack för alla kommentarer.

Tror ni vi kan/ska gå vidare, eller är det bra som det är? Personligen tycker jag det är mycket bra som det är, men inget är så bra att det inte kan utvecklas.
Forumsponsor
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Forumets framtid

Inlägg av IvaniNivan »

Mitt förslag är att inte krångla till det om det inte behövs.
Eftersom allt funkar bra som det är så räcker det om de som vill bidra får ett " betalande medlem" eller "guldmedlem" under sitt namn.

Låsta avdelninga eller krav på inloggning blir besvärligt och motar bort intresserade.
Näe, enkelt och öppet för alla intresserade bör det vara...
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar