Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Allmänt Lada-Niva snack!
Jefimov
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 nov 2014 21:28
Ort: LADA-city

Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Inlägg av Jefimov »

LADA Niva suburban for rural roads. It's LADA 4x4 Urban 5D.
A drive test English version is here with a smart help of LADA Spare UK:


https://www.youtube.com/watch?v=SvdCfpyyqnM

Bild

Two years had passed since I first drove Lada 4x4 Urban model. The next logical step was to launch long version of this car. And here it is- Lada 4x4 Urban 5 doors modification.
In the hot summer of 2014 the first 3 door modification of Niva Urban was introduced to the public. Its appearance caused quite a stir among the Niva enthusiasts. Opinions divided from majority, screaming “Niva is over” to rare approvals “It`s all good”.
Who inspired the idea of Niva evolution? It was now ex-president of AUTOVAZ, Swedish national Boo Anderson. He was the only one of the foreign managers who bought the old Soviet Niva long before he came to work in Russia.
But the time had shown it was right thing to do. Transfer box hasn’t changed, although several trial samples were created but never used in mass produced cars. In the end, Lada 4x4 Urban remained the work horse of Russian roads, it didn’t lose off-roading abilities even with the plastic bumper…Of course it wasn’t completely modified but it did look fresher than 40 years ago and it gained some consumer interest not only in Russia but overseas too. Lower levels of noise and vibration, air conditioning, electric mirrors and electrical window winders instead of ancient handles added to the car`s appeal . As a result, sales increased in Eastern and Western Europe, former Soviet Union republics and even South America.
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Inlägg av Micke0 »

Vad är nu detta? International version kanske med "Haldex" ??? Bild
Bild
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Hoppas verkligen inte!
Näe, jag har nånstans läst att man har försökt få ner ljudnivån i Urban. Spakstället förmedlar mycket NVH. Man har alltså önskat bli av med den. Diffspärren har blivit elektriskt styrd och lågväxeln har tagits bort.
Just likt autovaz att göra nåt såhär kackigt. Man kunde ju istället göra dem vajerstyrda, såsom växelspaken på alla moderna bilar. Alt kunde man haft lågväxelspaken i motorrummet t.ex. det är ju inte så ofta den används menar jag.
Också likt autovaz att inte ta fram en ny mittkonsol, utan man bara täcker över hålet med ett lock! Det är bara så sunkigt och smäckigt att hälften vore nog! :roll:

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Inlägg av niva-2121 »

Det är väl inte fel att göra fördelningslådan elektriskt påverkad. :roll:
Fungerar utmärkt på Jimny MT -06. :D
Problemet i början var att lågväxeln inte kunde läggas i om inte bilen står helt stilla. :o :oops:
Avhängigt ABS-systemet. :?
Ännu tystare med Jimny AT(automatic transmission).
Då inga spakar alls som för in oljud/vibrationer. :D
Om det blir en Haldex mellan axlarna så är det ett nerköp. :(
Bättre då med en torsendifferential. :mrgreen:
Men låt oss hoppas att Nivan förskonas från visco. :x
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Nej, du har rätt. Jag har inga problem med att göra diffspärren elektriskt styrd. Det jag opponerar mig mot är att de tog bort lågväxeln i urban.
Kunde man inte göra åtgärder i produktion så man får tyst på den där jävla lådan istället för att eliminera spakarna som förmedlar kuggvinet? Andra klarar ju av att tillverka tysta lådor, så varför inte autovaz?
De kör säkert samma gamla trötta kugghjulsfräs/slip de inköpte våren –77. fast nu är den helt utsliten med gigantiska vändglapp i kulskruvarna och utslitna slider och prismor.

Jag hakar upp mig på att de lägger på lull-lull som inte behövs, istället för att fixa det som inte funkar. Om man är så lam i armarna att man inte kan veva der en ruta med en vev, utan kan bara trycka på en knapp, skall man öht. då sätta sig bakom ratten på en bil?

Det sägs ju att man skall alltid köpa den sista årsmodellen av en given modell. För då har alla barnsjukdomarna tagits hand om och åtgärdats. Hur mycket en tillverkare än provar på tvären och bredden i förtid dyker det ändå upp problem.
Med detta resonemang borde ju nivan vara ett under av tillförlitlighet! I princip samma bil sen –77! 40 års tid till att frammejsla en perfekt produkt! Men nej.

Fortfarande samma fel. Muttern till växellådans medbringarfläns lossnar. Det stinker bensin i kupen ibland för att avluftningen inte funkar. Bensinmätaren lever sitt eget liv. Osv osv i oändlighet.
Jag hade läst om att huvvajern kan sluta funka. Jo, jo, tänkte jag. Plast åldras ju och många här har lite äldre bilar. Men så en dag när jag skulle upp huven så hände inget när jag drog i huvlåsspaken. Min bil är en 2012:a!
Vad trött jag blir. Det är säkert samma artikelnummer fortfarande på den där vajern sen –77!
Det är ju inte precis en hemlighet att den där vajern är kass! Ändå byts den inte!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Drive test of LADA 4x4 Urban 5D International version

Inlägg av Micke0 »

Hej Tapio...det var väl skrivet!
Tyvärr har de antagligen ingen feedback-avdelning där österut?
Har också en hel radda med saker som var fel på min gamle vän och som de borde ändra.
Tror "Urban" har sina 3 växlspakar kvar...det var väl en specialversion som visades kort i videon?
Men vilka utvecklare de har...fönsterhissknapparna i mittkonsolen? Dessutom går rutorna inte ens
helt ner i dörrarna!!! Vad är det för vits med det? Många tyska testtidningar beklagade detta!
Bild
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Skriv svar