Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Allmänt Lada-Niva snack!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

Tänkte bolla lite tankar med er, mest för att få medhåll som alibi för att fatta ett tveksamt beslut (då kan jag ju alltid skylla ifrån mig)! Varning för ett långt inlägg fullt av självupptaget babbel! :mrgreen:

Jag välkomnar alltså alla kommentarer, funderingar och utvikningar ni känner för att göra i denna tråd (de bör dock helst kunna tolkas som att jag absolut är inne på rätt spår :lol: ). Jag behöver som sagt medhåll, så inte förnuftet tar överhanden! ;)

Sålde ju min 2010:a till Hulkovius här på forumet. Den hade jag som enda bil för all körning, och trivdes på det stora hela utmärkt med det. Dock konstaterade jag att när man pendlar 8-10 mil per dag bara till och från jobbet, och kör totalt 250-300 mil per månad, då blir det rätt stor skillnad på bränslekontot om bilen drar 0,9-1,0 l/mil (som Nivan gör, vintertid åtminstone) eller 0,55-0,6 l/mil som många vanliga bilar. Köpte därför en Skoda Fabia kombi årsmodell 2011 i samband med försäljningen av Nivan. Den går billigt, jag åker jättebra i den, och den är slätstruket tråkig, men mycket bra, men trist (och bra)... ;)

Detta bilbyte var ett mycket klokt beslut, och ibland ska man fatta kloka beslut även om de inte är så roliga.
Nu har jag alltså rätt långt gångna planer på att fatta ytterligare ett bilbeslut, och denna gång mer av nöjeslystnad än av klokhet. Jag funderar på att köpa ytterligare en bil (utöver vardags-Skodan), och först på önskelistan står en fabriksny Lada 2121. Motiveringen/bortförklaringen till köpet av en Niva är:
1. "Because I deserve it", jag vill ha en rolig terrängduglig leksaksbil när jag vill ge mig ut på äventyr (även om jag inte är ute på särskilt många terrängäventyr..., om jag ska vara helt ärlig..., men om jag hade en NY så...) :roll:
2. Jaktbil, jag behöver såklart en jaktbil! Och en bil som tar sig fram till skjutbanan även när den vägen inte är snöröjd. (Fast med tanke på hur lite jag hinner jaga och vart jag jagar så...) :roll:
3. Jag bor ju på landet, och vintertid kan det driva igen ordentligt med snödrivor över fälten, faktiskt så mycket att det inte alltid GÅR att ta sig fram med en vanlig bil utom när snöplogen just åkt förbi (Nåja, under de sex vintrar jag hittills bott här har väl detta inträffat sådär..., två-tre gånger, totalt) :roll:

Som synes extremt starka skäl för att jag behöver en Niva, eller hur? :lol:
Näehh, det handlar nog mest om "vill ha", men det kan ju vara ett nog så gott skäl.

Anledningen till att jag funderar på en fabriksny är att jag vill ha ett så bekymmersfritt Niva-ägande som möjligt åtminstone de första åren. Dessutom hoppas jag på att Ladafabrikens galvanisering av karossen (som de ska ha sysslat med sen 2013-14) ska innebära att bilen klarar sig från rost.

Jag är lite lätt kluven inför val av Niva, d.v.s. en Urban eller en vanlig. Egentligen är det en vanlig jag vill ha utseendemässigt. Men jag tänker att även om man köper en Urban så kommer snart plastsjoken som ska föreställa "kofångare" att vara trasiga, och då skaffar jag främre och bakre kofångare från en klassisk Niva.
Jag tror inte att Urbans något lägre markfrigång (vilket det påstås att den har, har inte sett några bevis) har någon betydelse för mig. Lite större hjul är ingen nackdel, fälgarna ser rätt okej ut (och kan ju alltid bytas).
Urbans extra utrustning (som nog kan beställas även till vanlig Niva) består såvitt jag förstår av
- elhissar (behöver jag definitivt inte)
- elmanövrerade ytterbackspeglar, men är de även eluppvärmda? (Manövreringen skiter jag i, uppvärmning kan jag se en stark poäng med)
- elvärme i stolarna (det är bra)
- metalliclack (vill jag INTE ha! Men går ju att få i solid färg också)
- bättre ljudisolerad kupé (som jag tänkt använda den spelar det ingen roll, men visst, det är väl positivt)
- centrallås (ytterligare en grej som väl kan vara praktisk, men jag skulle inte betala extra för det. Det fåtal tillfällen som jag har passagerare i bilen utöver hunn orkar jag nog sträcka ut högerarmen och dra i ploppen! ).

Att jag förmodligen borde genomgå en rätt omfattande sinnesundersökning som överväger att köpa en flång ny bil som (nästan) ren leksak, det är nog rätt klart. Men det är ju rätt skoj att vara lite galen, och huvudsaken är att jag kan göra det utan att hamna på obestånd.

Slutligen en fråga som jag gärna vill ha era svar på: Ser ni några starka skäl som talar emot att köpa en Urban (utöver att den är fulare och har en del "onödig" utrustning)?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av rid54 »

Jag köpte en fabriksny 2012 (det är en 2011, "nästan" en Niva M; det var rörigt med modellerna under den tiden). Den har inte krånglat värre än vad jag har hört att andra bilar gör och det mesta är ju lämpat för hemmafix. Sedan har jag lagt lite tid på att trixa o fixa lite, men det är ju självvalt. Bra bil, tycker jag, men man måste ju acceptera dess begränsningar och speciella features (ljudnivå). Förstår fullständigt att man vill ha en sån!

Niva Urban har inte samma estetiska uttryck av bilens själ, som den ordinarie Nivan har. Urban är lite som ett blekt försök att se lite sofistikerad ut, men med dåliga förutsättningar (den är inte så sofistikerad...). Den ursprungliga modellen ser ungefär så brutal ut som den faktiskt är, utan att det ska tolkas negativt - den är så härligt no-nonsense -aktig. Jag gillar speciellt att det är lite luft runt förarstolen, ingen jobbig mittkonsol och sådant; vet inte hur Urban ser ut inuti. Extrautrustningen... en ruskig misstanke är ju att det innebär ytterligare "finesser" som kan krångla och som liksom retar upp en, även om det inte är fråga om stoppande fel. Men jag vet som sagt inte mycket om Urban. Den kanske har lite bättre ljudisolering? Det är ett förbättringsområde för den ordinarie modellen, skulle jag påstå.

Nivan är den enda bil jag haft (förutom en Morris Minor 1954) som föranledd vilt främmande människor att kommentera den spontant. Mest kvinnor och kommentarerna går ut på att den är "gullig" eller ditåt. Jag har inget emot det; om en bil kan framkalla ett leende och en välmenad kommentar är det ett bra bidrag (oavsett om man själv tycker bilen är just gullig..).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

Tack för svar Rickard!
Mina tvivel gäller inte Nivan som bil, jag har redan testat att ha den som enda bil i drygt ett år, hade det inte varit för bränsleförbrukningen så skulle jag inte haft något skäl att välja något annat som vardagsbil, men jag "sparar" 1500:-/månad (förmodligen mer, men lite konservativt räknat) på att åka Skoda Fabia fram och tillbaks till jobbet, enbart den besparingen täcker lån och ränta på en bil för 130.000:-

Jag har haft åtskilliga "leksaksbilar" under årens lopp, däribland ett drygt tiotal klassiska Mustanger, några Camaro och Firebird/TransAm, nån Porsche o.s.v. Därtill ett par Willys JEEP och ett knippe andra fyrhjulsdrivna bilar av olika sort och utförande. Nivan är den bil som gett mest positiva nostalgiska kommentarer från fullständiga främlingar vid t.ex. bensinpumpen och ICA-parkeringen. Sen är det en förbaskat rolig bil att köra.
Nivan har en "charm" som gör att de egenskaper som man skulle betrakta som ett fel eller en brist på andra bilar, ser man bara som "knasiga egenheter" på Nivan.

Vad gäller Urbans utseende så håller jag med, men den enda större skillnaden utvändigt är de integrerade och halvt lackerade kofångarna, metalliclacken och alu-fälgarna. Det är främst kofångarna som stör linjerna, i ett försök att få bilen att se ut som något den inte är ("modern" t.ex.).
Metalliclacken går att välja bort (Urban levereras även med solid lack, åtminstone vit och svart).
Fälgarna på Urban tycker jag är rätt okej i utseende, och enkla att byta om man nu vill det.
De "integrerade" kofångarna är bara plastkjolar som sitter utanpå exakt samma karossplåtar som den klassiska Nivan, tar du bort dem och monterar vanliga kofångare så får bilen samma utseende.

Vad gäller extrautrustningen så delar jag dina farhågor, men åtminstone sätesvärmen ser jag som positiv, och går den sönder så är man tillbaks på ruta 1 (d.v.s. klassiska Niva). Om ytterbackspeglarna är eluppvärmda (utöver att vara elmanövrerade) så är det samma sak där, så länge det funkar är det riktigt bra att ha, går det sönder får det väl vara så tills man orkar göra något åt det. Om elhissarna rasar kan man alltid byta till manuella vevar, eller reparera, samma sak med c-lås. Huvudsaken är att detta lull-lull knappast kommer orsaka att bilen blir stående obrukbar även om allt rasar på en gång.

Ja, en av poängerna med Urban är att kupén är extra ljudisolerad, vilket naturligtvis är en fördel. Nu är inte just detta av någon större betydelse som jag tänkt använda bilen, men trevligt.

Kupé/förarmiljön är i princip identisk med klassiska Niva av senare årsmodell. Avsaknad av fönstervevar (men tydliga gjutningar där de skulle suttit på dörrpanelen) samt några extra knappar/brytare på mittkonsollen mellan sätena torde vara enda skillnaden i utformningen av kupén. Tyget i sitsarna tror jag skiljer, men det är rätt neutralt på Urban ändå.

Bilen hävdas vara 2,5cm lägre, samt ha lite större hjul. Hur det egentligen är med sänkningen vet jag inte, det går inte att se tydligt på de bilder jag sett. 2,5cm är hursomhelst inte av avgörande betydelse för mig.

På sikt ska Urban bli av med fördelningslådan, samt få elektroniska diffar (enligt Lada-videos på Dutuben). Detta för att få ner ljudnivån och sänka förbrukningen lite. Men det har inte skett än och skulle definitivt vara en dealbreaker för min del. Oavsett om jag verkligen kommer mig för att ta ut leksaksbilen i den tuffare spenaten eller inte så är det ju en terrängbil jag vill ha, för att kunna köra i skogen när/om jag så önskar.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av niva-2121 »

Grinolle skrev: Bilen hävdas vara 2,5cm lägre, samt ha lite större hjul. Hur det egentligen är med sänkningen vet jag inte, det går inte att se tydligt på de bilder jag sett. 2,5cm är hursomhelst inte av avgörande betydelse för mig.

På sikt ska Urban bli av med fördelningslådan, samt få elektroniska diffar (enligt Lada-videos på Dutuben). Detta för att få ner ljudnivån och sänka förbrukningen lite. Men det har inte skett än och skulle definitivt vara en dealbreaker för min del. Oavsett om jag verkligen kommer mig för att ta ut leksaksbilen i den tuffare spenaten eller inte så är det ju en terrängbil jag vill ha, för att kunna köra i skogen när/om jag så önskar.

Anders Olsson
Här måste jag komma in och protestera.
Det är ju markfrigången och den förnämliga fördelningslåda som GÖR Nivan.

Jag tycker Niva teoretiskt är en för andra biltillverkare eftersträvansvärd bilmodell.
Tänk om Nivan hade utvecklats och förfinats under åren vilken produkt det hade varit.
Enligt min erfarenhet, och vad jag läst och hört, så håller ju nästan ingenting.
Den, i mitt tycke, ideala bilen vore en Niva vidareutvecklad och tillverkad efter japanska kvalitetskrav.
Tänk om man kunde korsa/para en Niva med en Jimny.
Jimnyns mjuka långslagiga fjädring med fasta men inte hårda stötdämpare.
Gärna elektriskt urkopplingsbara krängningshämmare samt Watt-stag i stället för panhardstag.
Nivans karossform och storlek, frånvaro av elektriskt och annat lull lull/bling bling men dock med Nivans kugghjulsdrivna och differentialförsedda fördelningslåda med rediga spakar.
Jimnyns chassie med ram och stela axlar med smidda länkarmar(skiftnycklar på fikonspråk) VVT-motor(helt i lättmetall).
Beträffande de önskade stela axlarna fram och bak så hade jag önskat "high pinion". (Portaler är väl en utopi?)
Härigenom hade kardanaxlarna varit något mer skyddade och knutvinklarna något mindre.
Vidare anser jag att man med fördel, både på Niva och Jimny, kunde ha lämnat konstruktionen med separata fördelningslådor och i stället byggt ihop den med vanliga växellådan för att reducera i alla fall en källa till vibrationer och därmed oönskade ljud samt få en kompaktare drivlina med längre bakre kardanaxel.
Beträffande instrumentering så vill jag korsa första Nivan med den senaste.
Vill ha vackra runda mätartavlor med kylvätsketemp, oljetryck, oljetemp, tankinnehållsvisare(rättvisande), analog klocka, ampéremeter, voltmeter, utomhustempvisare.
Nivans stolar skulle jag vilja ha med, men baksätet vill jag ha delat i 50/50, som Jimny.
Visst är det komfortabelt med Jimnyns värme och ventilationssystem med luftkylning och, sist men inte minst, tystgående fläkt(även på läge 4).
Nivans robusta stötfångare(Jimnyns plastbumpers med spoilerlampor redan deformerade) med offroadmässigt rätt placerade blinkers och positionsljus fram.
Bak skulle jag önska de liggande bakljusarmaturerna och "lilla" bakluckan med öppningsknapp.
En källa till "hjärtat i halsgropen" är Nivas huvöppning med tveksam kvalitet på vajerhöljet(min f d Niva var kompletterad med en extra huvöppningsmekanism).

Ja nu har jag spånat lite om min önskebil(som inte finns i verkligheten).
Forumsponsor
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Micke0 »

Bak skulle jag önska de liggande bakljusarmaturerna och "lilla" bakluckan med öppningsknapp....

Bild
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

niva-2121 skrev:
Grinolle skrev: Bilen hävdas vara 2,5cm lägre, samt ha lite större hjul. Hur det egentligen är med sänkningen vet jag inte, det går inte att se tydligt på de bilder jag sett. 2,5cm är hursomhelst inte av avgörande betydelse för mig.

På sikt ska Urban bli av med fördelningslådan, samt få elektroniska diffar (enligt Lada-videos på Dutuben). Detta för att få ner ljudnivån och sänka förbrukningen lite. Men det har inte skett än och skulle definitivt vara en dealbreaker för min del. Oavsett om jag verkligen kommer mig för att ta ut leksaksbilen i den tuffare spenaten eller inte så är det ju en terrängbil jag vill ha, för att kunna köra i skogen när/om jag så önskar.

Anders Olsson
Här måste jag komma in och protestera.
Det är ju markfrigången och den förnämliga fördelningslåda som GÖR Nivan.

Jag tycker Niva teoretiskt är en för andra biltillverkare eftersträvansvärd bilmodell.
Tänk om Nivan hade utvecklats och förfinats under åren vilken produkt det hade varit.
Enligt min erfarenhet, och vad jag läst och hört, så håller ju nästan ingenting.
Den, i mitt tycke, ideala bilen vore en Niva vidareutvecklad och tillverkad efter japanska kvalitetskrav.
Tänk om man kunde korsa/para en Niva med en Jimny.
Jimnyns mjuka långslagiga fjädring med fasta men inte hårda stötdämpare.
Gärna elektriskt urkopplingsbara krängningshämmare samt Watt-stag i stället för panhardstag.
Nivans karossform och storlek, frånvaro av elektriskt och annat lull lull/bling bling men dock med Nivans kugghjulsdrivna och differentialförsedda fördelningslåda med rediga spakar.
Jimnyns chassie med ram och stela axlar med smidda länkarmar(skiftnycklar på fikonspråk) VVT-motor(helt i lättmetall).
Beträffande de önskade stela axlarna fram och bak så hade jag önskat "high pinion". (Portaler är väl en utopi?)
Härigenom hade kardanaxlarna varit något mer skyddade och knutvinklarna något mindre.
Vidare anser jag att man med fördel, både på Niva och Jimny, kunde ha lämnat konstruktionen med separata fördelningslådor och i stället byggt ihop den med vanliga växellådan för att reducera i alla fall en källa till vibrationer och därmed oönskade ljud samt få en kompaktare drivlina med längre bakre kardanaxel.
Beträffande instrumentering så vill jag korsa första Nivan med den senaste.
Vill ha vackra runda mätartavlor med kylvätsketemp, oljetryck, oljetemp, tankinnehållsvisare(rättvisande), analog klocka, ampéremeter, voltmeter, utomhustempvisare.
Nivans stolar skulle jag vilja ha med, men baksätet vill jag ha delat i 50/50, som Jimny.
Visst är det komfortabelt med Jimnyns värme och ventilationssystem med luftkylning och, sist men inte minst, tystgående fläkt(även på läge 4).
Nivans robusta stötfångare(Jimnyns plastbumpers med spoilerlampor redan deformerade) med offroadmässigt rätt placerade blinkers och positionsljus fram.
Bak skulle jag önska de liggande bakljusarmaturerna och "lilla" bakluckan med öppningsknapp.
En källa till "hjärtat i halsgropen" är Nivas huvöppning med tveksam kvalitet på vajerhöljet(min f d Niva var kompletterad med en extra huvöppningsmekanism).

Ja nu har jag spånat lite om min önskebil(som inte finns i verkligheten).
Nu tror jag inte att markfrigången har någon avgörande betydelse som jag tänkt använda bilen, dessutom kan jag inte hitta någon bekräftelse på att Urban faktiskt är lägre (på Ladas hemsida uppges samma markfrigång och totalhöjd), men jag har läst skriftlig information om att den "ska" vara lägre. Som sagt, för mig saknar det betydelse.

De förändringar du har på önskelistan låter väl vettiga, fast risken finns ju att prisbilden och karaktären skulle bli annorlunda.
De "förbättringar" som finns på Urban har ju (utöver plastkofångarna och extra ljudisolering) funnits som tillval eller ingått i utrustningspaket i Nivan länge på andra mer etablerade marknader, men vi har ju inte fått hit dessa bilar via den så kallade importören. Som jag ser det så är Urban i dagsläget en "vanlig" Niva med extra utrustning, kanske lite lägre markfrigång och osedvanligt osmaklig kosmetisk "modernisering" i form av plaskofångare. Kofångarna går som sagt enkelt att byta till de vanliga, och utav uppgraderingarna så gillar jag åtminstone eluppvärmda stolar och ytterbackspeglar, och kan se nyttan med extra ljudisolering.

Japp, vi får se vad svaret blir på vad som går att skaka fram, och vad prislappen landar på. :-)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Micke0 »

...och hur skulle det vara med gasdrift? Vad säger bilprovningen?
Bild
I Tyskland är det en hel del folk som har det i sina Nivor...blir ju lägre driftkostnader!
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Hulkovius »

Glöm heller inte bort allt slitage som du spar på skodan när den slipper släpas runt på dåliga vägar.

Lite som en vinterbil :) fast inte bara på vintern :)

Du har dessutom viktiga arbetsuppgifter som inte kan anstå även om det kommer lite snö. Vidare har någon du känner beställt en amarok... och då får vi försöka rädda upp hans rykte och anseende genom att pryda hans parkering.

Du ser, som du redan själv konstaterat, du behöver den, vår vän behöver oss, men framförallt... tänk på den stackars skodan... har du verkligen råd att inte köpa en ny niva?


( du vill ju ha den och man lever kanske bara en gång, löp o köp... )
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

Hulkovius skrev:Glöm heller inte bort allt slitage som du spar på skodan när den slipper släpas runt på dåliga vägar.

Lite som en vinterbil :) fast inte bara på vintern :)

Du har dessutom viktiga arbetsuppgifter som inte kan anstå även om det kommer lite snö. Vidare har någon du känner beställt en amarok... och då får vi försöka rädda upp hans rykte och anseende genom att pryda hans parkering.

Du ser, som du redan själv konstaterat, du behöver den, vår vän behöver oss, men framförallt... tänk på den stackars skodan... har du verkligen råd att inte köpa en ny niva?


( du vill ju ha den och man lever kanske bara en gång, löp o köp... )
Tack Emil, ja där kom ju hela alibit för ny-Niva-köp på ett bräde! :lol:
Det här borde ju bli perfekt, så mycket som vi två sitter och fikar i Patriks butik så borde det ju innebära att det i princip står en Niva på hans parkering jämt! Inte en j-vel kommer titta åt hans nya Amarok! :mrgreen:

Han smsade mig förresten idag, jag får åka och hämta en GRS Berserk stock till min Howa .308, det ska bli skoj!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

Micke0 skrev:...och hur skulle det vara med gasdrift? Vad säger bilprovningen?
Bild
I Tyskland är det en hel del folk som har det i sina Nivor...blir ju lägre driftkostnader!
Tro mig, tanken har slagit mig! Det tål att undersökas i alla fall, om detta med nybilsköp går i lås. Men när jag kollade lite på det tidigare verkade de konverteringssatser som finns bara vara för Euro4 (eller om det var t.o.m. 5) klassade bilar och äldre. Men jag kan ha missförstått det.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av niva-2121 »

Om Lada fick en ansvarstagande importör/generalagent som lämnar garantier i paritet med vissa asiatiska biltillverkare och samtidigt är normalgenerös med goodwill så tror jag flera skulle våga köp en Lada 4x4 - kanske även jag - man ska aldrig säga aldrig(mera en Niva).

I mitt fall anspelar jag på min första kontakt med generalagentens verkstad när dåvarande verkstadschefen konstaterade att det spruckna solhjulet i bakaxelns differential var ett fabrikationsfel som han försökte få den ohederlige verkstadsägaren att ta som goodwill, men som denne avvisade.

Har även läst och hört jag inte är ensam om bemötandet i garanti-/goodwillfrågor.

Så med en annan importör/generalagent så kanske.............. :roll:
Forumsponsor
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Micke0 »

För de som ännu ej har sett nya "Urban" inifrån...
http://www.lada4you.de/fileadmin/panos/urban/index.html
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Tapio »

Grinolle skrev:Slutligen en fråga som jag gärna vill ha era svar på: Ser ni några starka skäl som talar emot att köpa en Urban (utöver att den är fulare och har en del "onödig" utrustning)?

Anders Olsson
Halaj!

Vi har alla lite olika skäl för att gilla Niva. Just för mig är frånvaron av bjäfs och lull-lull ett väldigt stort köpargument. Så för mig går Urban fetbort. Jag vet inte om jag tycker, med din inställning, att urban är det bättre valet för dig heller.
Det enda starka köpargumentet (för mig iaf) som jag kan se är mer ljudisolering.
Stora hjul är väl en bra grej i terrängen. Men eftersom hjulhusen är de samma som för Nivan är det väl bara fälgdiametern som gått upp på bekostnad av däckprofilen. Lågprofildäck är väl ingen större hit i off-roadsammanhang.

Sammantaget tycker jag att Urbanvarianten är lite som att sminka en gris.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

Tapio skrev:
Grinolle skrev:Slutligen en fråga som jag gärna vill ha era svar på: Ser ni några starka skäl som talar emot att köpa en Urban (utöver att den är fulare och har en del "onödig" utrustning)?

Anders Olsson
Halaj!

Vi har alla lite olika skäl för att gilla Niva. Just för mig är frånvaron av bjäfs och lull-lull ett väldigt stort köpargument. Så för mig går Urban fetbort. Jag vet inte om jag tycker, med din inställning, att urban är det bättre valet för dig heller.
Det enda starka köpargumentet (för mig iaf) som jag kan se är mer ljudisolering.
Stora hjul är väl en bra grej i terrängen. Men eftersom hjulhusen är de samma som för Nivan är det väl bara fälgdiametern som gått upp på bekostnad av däckprofilen. Lågprofildäck är väl ingen större hit i off-roadsammanhang.

Sammantaget tycker jag att Urbanvarianten är lite som att sminka en gris.

//T
Håller med dig till 100%, Urban ÄR en sminkad gris. Det jag måste ta ställning till är dels tillgången (d.v.s. går det att få fram en vanlig inom rimlig tid?), dels om sätesvärme, eluppvärmda backspeglar och bättre ljudisolering är tillräckligt positivt för att motivera en Urban om det blir krångligt (längre väntetid) att få fram en vanlig Niva. Tack för input!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av PEK »

Bara genom den inbesparing du gör på soppakostnad varje månad genom Skodan (du räknar med åtminstone 1500 kr/mån) har du ju finansierat en ny Niva. Bara köp alltså! Urban får INTE heller min röst.
Grön Niva -13
Skriv svar