Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Allmänt Lada-Niva snack!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

niva-2121 skrev:Om Lada fick en ansvarstagande importör/generalagent som lämnar garantier i paritet med vissa asiatiska biltillverkare och samtidigt är normalgenerös med goodwill så tror jag flera skulle våga köp en Lada 4x4 - kanske även jag - man ska aldrig säga aldrig(mera en Niva).

I mitt fall anspelar jag på min första kontakt med generalagentens verkstad när dåvarande verkstadschefen konstaterade att det spruckna solhjulet i bakaxelns differential var ett fabrikationsfel som han försökte få den ohederlige verkstadsägaren att ta som goodwill, men som denne avvisade.

Har även läst och hört jag inte är ensam om bemötandet i garanti-/goodwillfrågor.

Så med en annan importör/generalagent så kanske.............. :roll:
Garantier är alltid bra, men man kan alltid välja att ställa kraven till den som har sålt varan (om det är ett företag) i enlighet med konsumentköplagens skrivningar om reklamationer. Frågan är om och hur länge man orkar bråka. Min poäng är att garantiåtaganden är frivilliga åtaganden som en tillverkare, generalagent eller enskild återförsäljare lämnar. Reklamationer är lagstadgade rättigheter, och reklamationskrav på ett fabrikationsfel kan man ställa till vem man vill i "återförsäljarkedjan". Sen är jag inte så orolig om jag köper en bil av t.ex. Seffel Bil i Filipstad, för de var mycket bra att ha att göra med när det gällde växellådsbytet på min Gröna. Hans på Seffel Bil talade även om att han hanterat ett och annat garantiärende gentemot kund, just för att Eskilstuna var så omöjliga att ha att göra med.

Observera att jag INTE säger att något av ovanstående hade hjälpt i ditt fall. Min poäng är att jag inte är orolig för att köpa en fabriksny Niva om jag litar på att bilfirman kommer ta sitt ansvar gentemot MIG även om den så kallade generalagenten inte tar sitt ansvar gentemot bilfirman. Med tanke på allt strul du råkat ut för så förstår jag ifall det inte känns självklart för dig att köpa en ny Niva. ;-)

Sen är ju det fina med Lada Niva att reservdelar är så billiga, så även om hela återförsäljarkedjan i Sverige går åt skogen så blir det jämförelsevis billigt att underhålla, serva och reparera en Niva om man gör det själv. Jag KAN göra i princip allting själv på en Niva (sen är jag lat, så jag betalar ofta någon för att få det gjort). Med andra ord så känns det som rätt tryggt köp trots allt. Naturligtvis inte som att köpa en fabriksny Toyota, men då får jag ju punga ut med betydligt mer pengar, och sen är det ju inte en Toyota jag vill ha... ;)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

PEK skrev:Bara genom den inbesparing du gör på soppakostnad varje månad genom Skodan (du räknar med åtminstone 1500 kr/mån) har du ju finansierat en ny Niva. Bara köp alltså! Urban får INTE heller min röst.
Tack för det! Ja, precis så har jag räknat, bränslebesparingen täcker nybilsköpet.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av swelada »

PEK skrev:Bara genom den inbesparing du gör på soppakostnad varje månad genom Skodan (du räknar med åtminstone 1500 kr/mån) har du ju finansierat en ny Niva. Bara köp alltså! Urban får INTE heller min röst.
+1
Inget att tveka på! Köp!

Sedan kan det ju vara sista chansen att köpa en fabriksny Niva av svensk återförsäljare.
Vem vet hur länge återförsäljarkedjan/"generalagenten" finns kvar?

Du verkar ju dessutom ha hittat en bra återförsäljare (Seffel), vilket underlättar ev. garantianspråk.


Om det inte går att få fram en vanlig 2121,så skulle jag ändå välja en Urban.
Den bättre ljudisoleringen kan vara värt en del och plaststötfångarna går alltid att byta till vanliga den dagen de spricker.
Personligen tycker jag också att Urban-fälgarna är ganska snygga.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av IvaniNivan »

För mig så passar den gamla bättre för jag gillar karossen och inredningen bättre och jag gillar lite att meka med äldre bilar.
Men nu gäller det ju dig och om du ska köpa en ny niva.
Så jag resonerar såhär.
Nivan är en nöjesbil, föraren, passagerare och omgivningen blir alla glada av nivan.
Du kan spara på din ömtåliga finbil genom att köra med Nivan istället på hala smutsiga ojämna vägar.
Den låga bränsleförbrukningen på finbilen finansierar en ny niva.
Eftersom nivan är relativt billig så blir inte kostnaden på värdeminskning och service särskilt hög.
Med en bra återförsäljare verkstad så slipper man onödiga fel, kostnader och stillestånd.
Vill man och kan man så är nivan både billig och enkel att reparera och serva själv.
Sen är det förståss svårt att klara sig utan en niva om man en gång ägt en.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

swelada skrev:
PEK skrev:Bara genom den inbesparing du gör på soppakostnad varje månad genom Skodan (du räknar med åtminstone 1500 kr/mån) har du ju finansierat en ny Niva. Bara köp alltså! Urban får INTE heller min röst.
+1
Inget att tveka på! Köp!

Sedan kan det ju vara sista chansen att köpa en fabriksny Niva av svensk återförsäljare.
Vem vet hur länge återförsäljarkedjan/"generalagenten" finns kvar?

Du verkar ju dessutom ha hittat en bra återförsäljare (Seffel), vilket underlättar ev. garantianspråk.


Om det inte går att få fram en vanlig 2121,så skulle jag ändå välja en Urban.
Den bättre ljudisoleringen kan vara värt en del och plaststötfångarna går alltid att byta till vanliga den dagen de spricker.
Personligen tycker jag också att Urban-fälgarna är ganska snygga.
Tack för input, och för ditt stöd i mitt vansinne! :-D

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

IvaniNivan skrev:För mig så passar den gamla bättre för jag gillar karossen och inredningen bättre och jag gillar lite att meka med äldre bilar.
Men nu gäller det ju dig och om du ska köpa en ny niva.
Så jag resonerar såhär.
Nivan är en nöjesbil, föraren, passagerare och omgivningen blir alla glada av nivan.
Du kan spara på din ömtåliga finbil genom att köra med Nivan istället på hala smutsiga ojämna vägar.
Den låga bränsleförbrukningen på finbilen finansierar en ny niva.
Eftersom nivan är relativt billig så blir inte kostnaden på värdeminskning och service särskilt hög.
Med en bra återförsäljare verkstad så slipper man onödiga fel, kostnader och stillestånd.
Vill man och kan man så är nivan både billig och enkel att reparera och serva själv.
Sen är det förståss svårt att klara sig utan en niva om man en gång ägt en.
Tackar, ditt resonemang ligger helt i linje med hur jag tänker, i synnerhet den sista meningen stämmer till 200%!
Jag blir mer och mer säker på att det här med Niva-ägande är en form av beroende, men jag vill inte bli botad även om jag kommit till insikt om mitt missbruk! :-D
Längre och längre ner i träsket, men det passar ju en Niva extra bra! ;-)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

Nu har jag kommit en bit på väg med Seffel bil (ingen av de andra Lada-handlarna har faktiskt svarat på min förfrågan, eller ens bekräftat att de fått den).

Någon Urban blir det inte, prisnivån ligger "fast" på 149.000:- på de lagerbilar som finns i Sverige (Eskilstuna förmodar jag), detta (priset) beror inte på Seffel Bil, utan på leverantören som vägrar sälja ut dem till ett pris som faktiskt motiverar att man köper en "gammal" årsmodell. Vi är så nära årsskiftet nu att jag är lite förvånad över att de inte vill bli av med lagerbilarna, men då får det vara så, de kan ha bilarna kvar i Eskilstuna om de vill... Jag betalar inte fullt pris för en 2016 års Urban när vi snart skriver 2017 och det egentligen är en "vanlig" Niva jag helst vill ha! ;)

I nuläget kollar Hans på Seffel Bil på vad vi kan göra för affär på en fabriksny vanlig Lada 4x4 Niva, så jag avvaktar lite besked ifrån honom.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av rid54 »

Jag vet inte hur det funkar med att ta in ny bil från annat EU-land, men i Lettland (Rīga) kan man gå till Vaz-butiken och handla en ny "4X4 Classic":
http://vaz.lv/en/4x4/4x4-classic/price-equipment/
€8900. Då är det ju inte extra rostskydd och innerskärmar i det priset.

Jag hörde någonstans att den militärgröna färgen innebar ett prispåslag i Sverige, men att den var väldigt tålig rent mekainskt och borde då även vara bättre vad gäller små rostblemmor.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av niva-2121 »

Enligt muntlig kontakt med Peter Jynnesjö för ungefär 3 år sedan skulle en Niva Army Edition kosta 155.000:-.
10.000:- för den NATO-gröna färgen.
10.000:- för Army Edition som bl a innebar andra däck m m.
10.000:- för rostskyddsbehandling inkl monterade innerskärmar.
5.000:- för radio med högtalare och antenn färdigmonterat.
5.000:- för draganordning komplett monterad inkl regbes.

Men ovanstående måste tas med en nypa salt eftersom han även sa att Niva M fr o m 2011 skulle ha ABS-bromsar m m. Minns inte vad mer som skulle ingå.
Min Niva M 2011 hade dock inte ABS-bromsar, vilket jag hade litat på att Peter Jynnesjö talade sanning om.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av swelada »

rid54 skrev:Jag vet inte hur det funkar med att ta in ny bil från annat EU-land, men i Lettland (Rīga) kan man gå till Vaz-butiken och handla en ny "4X4 Classic":
http://vaz.lv/en/4x4/4x4-classic/price-equipment/
€8900. Då är det ju inte extra rostskydd och innerskärmar i det priset.

Även i Tyskland ligger Nivan bra till prismässigt, ca €10000 för classic och €12000 för Urban, även där utan extra rostskydd och innerskärmar. Även dragkrok tillkommer.

Svensk moms tillkommer om man köper fabriksny bil från annat EU-land (gäller ej begagnade bilar med minst 600 mil på mätaren).
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av Grinolle »

rid54 skrev:Jag vet inte hur det funkar med att ta in ny bil från annat EU-land, men i Lettland (Rīga) kan man gå till Vaz-butiken och handla en ny "4X4 Classic":
http://vaz.lv/en/4x4/4x4-classic/price-equipment/
€8900. Då är det ju inte extra rostskydd och innerskärmar i det priset.

Jag hörde någonstans att den militärgröna färgen innebar ett prispåslag i Sverige, men att den var väldigt tålig rent mekainskt och borde då även vara bättre vad gäller små rostblemmor.
swelada skrev:Även i Tyskland ligger Nivan bra till prismässigt, ca €10000 för classic och €12000 för Urban, även där utan extra rostskydd och innerskärmar. Även dragkrok tillkommer.

Svensk moms tillkommer om man köper fabriksny bil från annat EU-land (gäller ej begagnade bilar med minst 600 mil på mätaren).
Tanken på att importera har slagit mig, men ett av syftena med att köpa fabriksny bil är att få åtminstone ett par års bekymmersfritt ägande. Det blir väldigt krångligt att avkräva en Lettisk bilhandlare ett garantiansvar, och även om de tog ansvaret på pappret så blir det ju ohållbart om man ska pipa över Östersjön när bilen behöver en garantireparation. Att en Lettisk bilhandlare skulle acceptera att betala notan för en reparation i Sverige med Svensk prissättning finns nog inte... ;-)
Lite samma sak med att köpa bil i Tyskland.

Jag tycker visserligen att den armégröna färgen på Nivan är rätt snygg, men jag vill inte ha någon då det känns lite MÖPigt (MÖP=Militärt Överintresserad Person). OBS! Detta är ett personligt ställningstagande till hur jag vill att min bil ska se ut, det är INTE ett utdömande av de som kör Armé-Niva!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köpa fabriksny Niva som "lek- och jaktbil"?

Inlägg av niva-2121 »

Hur är det att importera "ny" bil från Danmarks frihamn.
Någon som kollat?
På det glada 70-talet hade Danmark det lägsta priset på bilar - FÖRE SKATT!
Om man då, med benäget bistånd av en bilfirma som var auktoriserad representant för bilmärket i fråga, köpte en bil i frihamnen som således inte var införd och registrerad i Danmark så behövde man "bara" betala de svenska pålagorna - INTE de Danska.
Fanns en hake.
Bilen var tvungen att vara "begagnad".
Löstes på så sätt att bilen kördes runt 5 mil inne på frihamnsområdet.

Allt ovanstående tillämpades vid import av bl a Citroen 2CV under cirka ett decennium.

Vet inte om "kryphålet" täppts till, men kan kanske vara värt att undersöka.

Kanske skulle man kunna genomföra en regelrätt "sidoimport" med fortfarande gällande garantier av någon dansk återförsäljare.
Medför vissa problem för dem som inte bor i Öresundsregionen om garanti- och good will-anspråk vill ställas.

Citroen 2CV-bilarna behövde på den tiden modifieras för svenska myndighetskrav.
Krav som i dag förmodligen även nya Niva uppfyller.
2CV´na var på den tiden tvungna att vara utrustade med flera hastigheter på vindrutetorkarna, vindrutespolning, sidoblinkers, tankskydd(det var nytt då med plasttankar), balanserat bromssystem så att inte bakhjulen bromsade mer än framhjulen(löste genom andra hjulbromscylindrar bak med mindre diameter, säkerhetsbälten i baksätet, en extra identitet bak i bilen(VIN/chnrplåt nitad bakom B-stolpen) m m.

En bil registreringsbesiktades.
Därefter såldes kopior på intyget till dem som importerade bilar.
Några bilverkstäder "kontrakterades" som utförde alla modifieringarna före besiktningen.
I de flesta fallen ombesörjde även bilverkstaden att rostskyddsbehandling utfördes.
Man kunde således få en nyckelfärdig bil om man inte ville/kunde modifiera bilen själv.
Från 1989 var det stopp för import av bilar utan effektiv avgasrening.
Men man kunde "köpa sig fri" för 7.000:-, vilket även gällde privatimport för eget bruk.
Sålunda har min 2CV -90 en mängd "F-dispenser" samt är 7.000:- inbetalt(för att bilen inte ska släppa ut ohälsosamma avgaser :o :shock: :? )
Forumsponsor
Skriv svar