Garantier är alltid bra, men man kan alltid välja att ställa kraven till den som har sålt varan (om det är ett företag) i enlighet med konsumentköplagens skrivningar om reklamationer. Frågan är om och hur länge man orkar bråka. Min poäng är att garantiåtaganden är frivilliga åtaganden som en tillverkare, generalagent eller enskild återförsäljare lämnar. Reklamationer är lagstadgade rättigheter, och reklamationskrav på ett fabrikationsfel kan man ställa till vem man vill i "återförsäljarkedjan". Sen är jag inte så orolig om jag köper en bil av t.ex. Seffel Bil i Filipstad, för de var mycket bra att ha att göra med när det gällde växellådsbytet på min Gröna. Hans på Seffel Bil talade även om att han hanterat ett och annat garantiärende gentemot kund, just för att Eskilstuna var så omöjliga att ha att göra med.niva-2121 skrev:Om Lada fick en ansvarstagande importör/generalagent som lämnar garantier i paritet med vissa asiatiska biltillverkare och samtidigt är normalgenerös med goodwill så tror jag flera skulle våga köp en Lada 4x4 - kanske även jag - man ska aldrig säga aldrig(mera en Niva).
I mitt fall anspelar jag på min första kontakt med generalagentens verkstad när dåvarande verkstadschefen konstaterade att det spruckna solhjulet i bakaxelns differential var ett fabrikationsfel som han försökte få den ohederlige verkstadsägaren att ta som goodwill, men som denne avvisade.
Har även läst och hört jag inte är ensam om bemötandet i garanti-/goodwillfrågor.
Så med en annan importör/generalagent så kanske..............
Observera att jag INTE säger att något av ovanstående hade hjälpt i ditt fall. Min poäng är att jag inte är orolig för att köpa en fabriksny Niva om jag litar på att bilfirman kommer ta sitt ansvar gentemot MIG även om den så kallade generalagenten inte tar sitt ansvar gentemot bilfirman. Med tanke på allt strul du råkat ut för så förstår jag ifall det inte känns självklart för dig att köpa en ny Niva.
Sen är ju det fina med Lada Niva att reservdelar är så billiga, så även om hela återförsäljarkedjan i Sverige går åt skogen så blir det jämförelsevis billigt att underhålla, serva och reparera en Niva om man gör det själv. Jag KAN göra i princip allting själv på en Niva (sen är jag lat, så jag betalar ofta någon för att få det gjort). Med andra ord så känns det som rätt tryggt köp trots allt. Naturligtvis inte som att köpa en fabriksny Toyota, men då får jag ju punga ut med betydligt mer pengar, och sen är det ju inte en Toyota jag vill ha...
Anders Olsson