Lada Skandinavien AB.

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Lada Skandinavien AB.

Inlägg av niva-2121 »

Om någon, liksom jag, försökt få kontakt med företaget, så är det "vilande".
Ingen personal längre(även Jan Berger har fått lämna företaget) och lokalerna är tillbommade.
Ägaren Anders Larsson har ju redan tidigare gjort sig oanträffbar(sedan juni 2014).
Återförsäljarna står nu utan importörs/generalagentsupport.
Vad det betyder för oss Lada-ägare vet i alla fall jag(sedan juni 2014).
Reservdelarna finns kvar - fortfarande osorterade.
Vad som ska hända med dem är oklart.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av swelada »

Trist, men väntad utveckling.
Lada förtjänar en seriös importör i Sverige.

Anders säljer sin "tjänstebil", vill han ha den såld bör han inte vara oanträffbar.
https://www.blocket.se/sodermanland/Lad ... w=1&last=1
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av Grinolle »

Man skulle ju önska att de befintliga handlarna gick ihop i någon konstellation och tog över importen av Lada själva.

Personligen tror jag inte att Ladas vanliga personbilar IDAG är intressanta för den svenska marknaden, för såvitt jag kan se är de inte billigare än sina syskon från Dacia, och personligen känner jag att det skulle behövas en avsevärd prisskillnad för att motivera mig att köpa en Lada Kalina istället för en Dacia Logan, eftersom Dacia har Volvo/Renault i ryggen.

Lada Niva (inklusive 2131 och Urban) däremot borde det gå att sälja några hundra exemplar per år av, för den riktar sig till en helt annan målgrupp som VET vad den vill ha, och vilka "brister" bilen har jämfört med vanliga bilar, men även vilka styrkorna är. Det borde vara en tillräcklig marknad för en liten gemensam importverksamhet och ett rimligt (dvs litet men någorlunda komplett) reservdelslager.

När man väl uppnått detta kunde man naturligtvis kolla på möjligheten att börja sälja Ladas andra modeller under förutsättning att man kan lägga sig väl under Dacias prissättning, men idag finns vinsten i att renodla sig mot den bilmodell som faktiskt är såpass unik i både funktion och charm att den har en marknad. Niva har ingen egentlig konkurrent, Kalina, Granta m.fl. är inte unika på något sätt.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av ahlberg »

X2 på det, Grinolle. Den enda Lada-modell idag som kan besvara frågan "Varför?" är Niva. Resten är helt enkelt inga bra köp, som jag ser det. Konkurrensen är stenhård.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av niva-2121 »

Mest trist tycker jag det är att hela reservdelslagret, inköpt från Nordic CarPart, ligger oåtkomligt. :(

Verkstaden har ju, sedan några år tillbaka, varit utannonserad regelbundet som Mekonomenverkstad, trots att Anders Larsons verkstad miste statusen redan 2014/2015, enligt Mekonomens Hk, som är mycket förgrymmde över att Anders Larsson framhärdar att annonsera ut verkstaden på blocket som Mekonomenverkstad.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av swelada »

Ledig tjänst: :D

Säljare, Lada Skandinavien AB

Lada Skandinavien är import av bilmärket Lada i Sverige. Vi söker nu dig som vill ta företaget till nästa nivå och utveckla affären och återförsäljarledet.

Länk till platsannonsen:
https://www.jobbsafari.se/jobbannons/ar ... ri&lang=sv



Sista ansökningsdag har varit, men tjänsten verkar inte vara tillsatt...
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av Grinolle »

Verkar (tyvärr) som om de lyckats "ta företaget till nästa nivå" utan att anställa. Synd bara att nån tryckte på fel knapp i hissen så den gick nedåt istället för uppåt... :roll:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av niva-2121 »

Kul i platsannonsens krav/kvalifikationer: Körkort och tillgång till bil. :o
Kan ju vara ett plus för sökanden att de slipper tjänstebil = behöver inte flänga landet runt i en Lada. :lol:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av niva-2121 »

Nu kan man antaga att Anders Larsson påbörjat utförsäljningen av Lada Skandinavien AB´s reservdelslager.
I dag annonseras däck ut i 3 Blocketannonser.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av swelada »

niva-2121 skrev:Nu kan man antaga att Anders Larsson påbörjat utförsäljningen av Lada Skandinavien AB´s reservdelslager.
I dag annonseras däck ut i 3 Blocketannonser.
Ja och "tjänstebilen" (Lada Kalina, som länkats till tidigare i tråden) har drastiskt prissänkts från 99000:- till 63000:-

Synd att det inte var någon Niva-2016 för det priset.
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av swelada »

Även om det ser mörkt ut för Ladaimporten i Sverige, så verkar det se betydligt ljusare ut i Finland.

En ny, till synes seriös, importorganisation har startats upp där.

http://lada-auto.fi/

https://www.facebook.com/ladaauto.fi/

Vore ju trevligt om kvarvarande Ladahandlare i Sverige kunde få till ett samarbete med dem, för att få tillgång till nya bilar och reservdelar.

Sverige och Finland är ju kulturellt närstående och andra märken (t.ex. Nissan, Subaru) har ju redan idag gemensam generalagent för Sverige och Finland.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av Grinolle »

Det vore något att hoppas på!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av niva-2121 »

Ser trevligt och hoppfullt ut. :D
Kanske kanske kanske kan man återvända. :roll:

Lite o t men för 40 år sedan handlade jag mycket delar till mina Citroener (49 st varav drygt 40 2CV) från en firma i Helsingfors som heter/hette
Autoartikkelli.
Därför mycket positivt inställd till att handla bildelar från vårt östra grannland.
På den(gamla goda) tiden var det tull- och momshantering på allt från "utlandet".
Beställde man per telefon på måndagskvällen (fanns svenskspråkiga) hade man paketet förtullat och momsat på torsdagen samma vecka.
Behöver jag påpeka att det var innan internet hade gjort sitt intåg. :lol:
En yttre drivaxelknut kostade hos Autoartikkelli 44:- SEK.
Automobiles Citroen i Sverige begärde nästan tio gånger så mycket för samma drivaxelknut.
Och hade dessutom betydligt längre leveranstid.
Härutöver åka till Stockholm för att köpa Citroendelarna. :evil:
Så klaffar det med den finska firman så............ :roll:

;)
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av swelada »

Enligt följande Blocket-annons så är nya Nivor i lager i Mars igen.
Så liket lever trots allt (om de inte mot förmodan får sina bilar någon annanstans ifrån än Eskilstuna).

https://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_ ... ?ca=11&w=3
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Lada Skandinavien AB.

Inlägg av Grinolle »

swelada skrev:Enligt följande Blocket-annons så är nya Nivor i lager i Mars igen.
Så liket lever trots allt (om de inte mot förmodan får sina bilar någon annanstans ifrån än Eskilstuna).

https://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_ ... ?ca=11&w=3
Det ryktas det att de gör (kommer någon annastans ifrån än Eskilstuna alltså), och det vore kanske lika bra.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar