Stundade Nivaköp

Allmänt Lada-Niva snack!
cbermar
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 feb 2014 21:23

Stundade Nivaköp

Inlägg av cbermar »

Hej

Hittade en fin Niva på blocket som jag är sugen på, osäker på pris och lite vad man ska kolla. Är en bit att åka, men efter lite research på nätet så verkar priset i överkant. Visserligen verkar den fräsch och välbehållen men har inte sett några detaljbilder. Hoppas att se den nästa helg. Önskar lite tips på grejer att kolla på denna årsmodell osv samt om prisbilden är rimlig. Är främst som andra bil som den kommer brukas, med förhoppningen att man inte ska behöva stå i garaget för många timmar.

Fin LADA Niva som nyskick. Modell 4*4 1.7i . 82Hk 3D. Mil 4500. Dinitrolbehandlad , drag, motorvärmare.
http://www.blocket.se/vi/67167086.htm

Christer
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Stundade Nivaköp

Inlägg av Grinolle »

Min känsla är att priset kanske är 5-6.000:- över vad det "borde" vara. Å andra sidan, är den verkligen i närmast nyskick så kan ju det mycket väl vara värt den slanten.

Köper du "rätt" bil så lär du inte behöva tillbringa några längre stunder i garaget. Utöver lite lätt omvårdnad så har jag bytt bakre ljuddämparen på min, samt ytterbackspeglarnas glas (båda frös sönder en bister natt i vintras). Total kostnad 680:- för ljuddämpare med monteringssats och två spegelglas från Mikomara i Tyskland. Får väl se om besiktningen tycker jag skulle gjort nåt mer... (ska in i Juni).

Vad gäller Niva som andrabil, jag har min som första- och enda privata bil (men jag är stationerad hemma i jobbet och åker mest firmabil i veckorna). Nivan funkar utmärkt att kajka runt i, trots att det är primitiv skitbil med moderna mått mätt om man enbart ser den som ett fortskaffningsmedel för persontransporter på asfalterad väg. Skulle jag ägna mig mycket åt långfärder på fina vägar och bodde i stan, samt aldrig hade några ärenden ut i spenaten, ja då vore jag galen om jag valde Niva som endabil. Men nu bor jag i busken och ägnar mig dessutom åt jakt, samt har en del andra skogsbetonade intressen. Längsta turen hittills var på femtiotalet mil enkel resa, men flera dagsturer om 30-40 lands- och motorvägsmil har också klarats av. Det går utmärkt, men visst åker man bättre i en Audi Q8... Dock tar sig Nivan längre ut i naturen, och har en obeskrivlig charm.

I övrigt kommer jag inte ge dig några tips eller råd om olika årsmodeller, helt enkelt eftersom jag själv är novis. Har bara haft min Gröna 2010a sen slutet av oktober. Överväger att byta den mot en fabriksny, bara för att. Har svårt att tänka mig ett liv utan Niva.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stundade Nivaköp

Inlägg av rid54 »

Bilen ser verkligen fin ut. Jag vet inte om "1.7i" innebär att den har TBI (centralinsprutning, ett GM-system), men det är väl ansett som ett mycket driftsäkert system och ingen nackdel i så fall. Det senare "multipoint" är från Bosch och funkar fint det också. Om bilen går bra och faktiskt är så fin som den ser ut på bild, så är det nog inget överpris. Det finns andra här som skulle kunna ge mycket bra tips om vad som ska kollas, så jag nöjer mig med att nämna att drivlinan ska inte låta illa och om man växlar mellan pådrag och motorbroms ska inte växelspaken röra sig ut och in i respektive växelläge (känna med handen, alla växlar). Kolla funktionerna i fördelningslådan, men kör inte med diffspärren ilagd på strävt underlag. Sen finns det miljoner service- och reparationstips att få här, om du blir med Niva.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Stundade Nivaköp

Inlägg av ahlberg »

Drivlinan borde inte vara något problem vid så låga mil, dock kan åren och vattenläckage satt sina spår invändigt i rutramar, trösklar, golv, främre ramben, pottorna bakom bakre hjulhus samt bakom "luckorna" i bakkant på främre hjulhus. har den stått inomhus är såklart risken mindre.

Det borde vara en MPI-motor i en 05:a, som är (nästan) lika pålitlig som en TBI. Varning för: Kamaxelgivare, hydrauliska ventllyftare (om de är kvar..) och grenrör i plåt.

Priset? Rimligt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar