Lös mutter växellåda - experiment
Lös mutter växellåda - experiment
Jag konstaterade att muttern på utgående axel på växellådan i Räkan var lös. Det är ju en tråkig sjukdom, som drabbar många Niva. Om man inte åtgärdar förstörs bland annat kopplingshylsor, synkringar och splines i bakre halvan av huvudaxeln. Det jobbiga med det här problemet är att muttern blir lös - men den har inte lossnat!
Den sitter oftast fint med sitt låsbleck - men ändå är den lös. Anledningen är en kombination av dålig design och taskig precision i tillverkningen.
https://www.youtube.com/watch?v=C5KS1KYX78s
I filmen ser ni hur många prylar som hålls på plats av den stackars muttern. Det hade nog fungerat om det inte varit så att alla dessa pryttlar har ett litet "flankspel" mot dels en lång krysskil och dels som medbringaren i ett splinesförband. Detta resulterar i att det uppstår vridande rörelser mellan prylar som borde vara fixerade mot varandra..
Tittar man på denna bild, på anläggningsytan där medbringaren vilar mot sin distanshylsa så syns det tydligt att den svarvats ner av rörelserna som uppstår pga av glappet. Självklart accellererar slitaget efterhand som ytorna slits ner och det blir mer och mer sladdrigt.
Så, vad kan man göra? Spänna om muttern, så klart - men denna gång testar jag att limma medbringaren med epoxi i sina splines. Den var ganska glapp, och det kändes som om det kanske kunde fördröja det oundvikliga lite.
Hur är det då om man köper nya grejor? Ett lotteri, har jag förstått. Enligt Niva-Micke, som är svensk mästare i att bygga Rock-Crawling-lådor, så kunde storleken på t ex kugghjul variera rejält, även när det var riktiga Lada-orginal.
Så, detta test går ut på att se om en epoxilimmad medbringare kan göra att muttern på utgående sitter fast lite längre!
Den sitter oftast fint med sitt låsbleck - men ändå är den lös. Anledningen är en kombination av dålig design och taskig precision i tillverkningen.
https://www.youtube.com/watch?v=C5KS1KYX78s
I filmen ser ni hur många prylar som hålls på plats av den stackars muttern. Det hade nog fungerat om det inte varit så att alla dessa pryttlar har ett litet "flankspel" mot dels en lång krysskil och dels som medbringaren i ett splinesförband. Detta resulterar i att det uppstår vridande rörelser mellan prylar som borde vara fixerade mot varandra..
Tittar man på denna bild, på anläggningsytan där medbringaren vilar mot sin distanshylsa så syns det tydligt att den svarvats ner av rörelserna som uppstår pga av glappet. Självklart accellererar slitaget efterhand som ytorna slits ner och det blir mer och mer sladdrigt.
Så, vad kan man göra? Spänna om muttern, så klart - men denna gång testar jag att limma medbringaren med epoxi i sina splines. Den var ganska glapp, och det kändes som om det kanske kunde fördröja det oundvikliga lite.
Hur är det då om man köper nya grejor? Ett lotteri, har jag förstått. Enligt Niva-Micke, som är svensk mästare i att bygga Rock-Crawling-lådor, så kunde storleken på t ex kugghjul variera rejält, även när det var riktiga Lada-orginal.
Så, detta test går ut på att se om en epoxilimmad medbringare kan göra att muttern på utgående sitter fast lite längre!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Lös mutter växellåda - experiment
Och nu när tiden har sprungit iväg.... Hur har det gått??
Medlem 2019
Re: Lös mutter växellåda - experiment
Jo, tiden har gått, men inte bilen. Så, det går inte att säga något om epoxi-fixeringen än.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Lös mutter växellåda - experiment
Att limma splinesen låter vettigt, när jag jobbade på Volvo var det en standardlösning för att bli av med det knäppande ljud som uppstod då splinesen på drivknuten börjat bli glappa i naven. Hur hårt man än drog muttern så knäppte det till då man åkte iväg. Lösningen var att dränka den splinesade axeln i Volvos metallim, en grön locktiteliknande smörja, dra åt muttern och låta härda över natten utan belastning. Det funkade alltid och man fick slå sig svettig när man skulle ut med en axel man limmat!
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Re: Lös mutter växellåda - experiment
Nu fick jag en idé. Tack för tipset. Men var får man tag på Volvos metallim?Olle skrev:Att limma splinesen låter vettigt, när jag jobbade på Volvo var det en standardlösning för att bli av med det knäppande ljud som uppstod då splinesen på drivknuten börjat bli glappa i naven. Hur hårt man än drog muttern så knäppte det till då man åkte iväg. Lösningen var att dränka den splinesade axeln i Volvos metallim, en grön locktiteliknande smörja, dra åt muttern och låta härda över natten utan belastning. Det funkade alltid och man fick slå sig svettig när man skulle ut med en axel man limmat!
Har en 2CV sedan mer än tjugo år tillbaka. Den knäpper/smäller till ibland när man startar. Vanligtvis vid start med styrutslag.
Flera i det berörda träsket har konsulterats om vad som knäpper/smäller vid start. Men ingen som haft någon förklaring.
Muttrarna på drivaxlarna dragna för kung och fosterland.
Kanske ändå är splinesen som "glappar"?
Återigen ett tips från detta eminenta forum som är användbart på andra bilar.
Forumsponsor
Re: Lös mutter växellåda - experiment
Metallim finns hos vilken Volvoverkstad eller återförsäljare som helst. Har de inte på
lager så kan de ta hem. Fråga bara efter grönt metallim. Jag kan ta reda på volvonumret på flaskan så är du säker på att få rätt.
lager så kan de ta hem. Fråga bara efter grönt metallim. Jag kan ta reda på volvonumret på flaskan så är du säker på att få rätt.
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Re: Lös mutter växellåda - experiment
Fantastiskt forum det här som spiller över på såväl Volvo, Suzuki som Citroen.
Forumsponsor
Re: Lös mutter växellåda - experiment
niva-2121 skrev:Fantastiskt forum det här som spiller över på såväl Volvo, Suzuki som Citroen.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.