Lös mutter växellåda - experiment
Postat: 01 maj 2016 07:44
Jag konstaterade att muttern på utgående axel på växellådan i Räkan var lös. Det är ju en tråkig sjukdom, som drabbar många Niva. Om man inte åtgärdar förstörs bland annat kopplingshylsor, synkringar och splines i bakre halvan av huvudaxeln. Det jobbiga med det här problemet är att muttern blir lös - men den har inte lossnat!
Den sitter oftast fint med sitt låsbleck - men ändå är den lös. Anledningen är en kombination av dålig design och taskig precision i tillverkningen.
https://www.youtube.com/watch?v=C5KS1KYX78s
I filmen ser ni hur många prylar som hålls på plats av den stackars muttern. Det hade nog fungerat om det inte varit så att alla dessa pryttlar har ett litet "flankspel" mot dels en lång krysskil och dels som medbringaren i ett splinesförband. Detta resulterar i att det uppstår vridande rörelser mellan prylar som borde vara fixerade mot varandra..
Tittar man på denna bild, på anläggningsytan där medbringaren vilar mot sin distanshylsa så syns det tydligt att den svarvats ner av rörelserna som uppstår pga av glappet. Självklart accellererar slitaget efterhand som ytorna slits ner och det blir mer och mer sladdrigt.
Så, vad kan man göra? Spänna om muttern, så klart - men denna gång testar jag att limma medbringaren med epoxi i sina splines. Den var ganska glapp, och det kändes som om det kanske kunde fördröja det oundvikliga lite.
Hur är det då om man köper nya grejor? Ett lotteri, har jag förstått. Enligt Niva-Micke, som är svensk mästare i att bygga Rock-Crawling-lådor, så kunde storleken på t ex kugghjul variera rejält, även när det var riktiga Lada-orginal.
Så, detta test går ut på att se om en epoxilimmad medbringare kan göra att muttern på utgående sitter fast lite längre!
Den sitter oftast fint med sitt låsbleck - men ändå är den lös. Anledningen är en kombination av dålig design och taskig precision i tillverkningen.
https://www.youtube.com/watch?v=C5KS1KYX78s
I filmen ser ni hur många prylar som hålls på plats av den stackars muttern. Det hade nog fungerat om det inte varit så att alla dessa pryttlar har ett litet "flankspel" mot dels en lång krysskil och dels som medbringaren i ett splinesförband. Detta resulterar i att det uppstår vridande rörelser mellan prylar som borde vara fixerade mot varandra..
Tittar man på denna bild, på anläggningsytan där medbringaren vilar mot sin distanshylsa så syns det tydligt att den svarvats ner av rörelserna som uppstår pga av glappet. Självklart accellererar slitaget efterhand som ytorna slits ner och det blir mer och mer sladdrigt.
Så, vad kan man göra? Spänna om muttern, så klart - men denna gång testar jag att limma medbringaren med epoxi i sina splines. Den var ganska glapp, och det kändes som om det kanske kunde fördröja det oundvikliga lite.
Hur är det då om man köper nya grejor? Ett lotteri, har jag förstått. Enligt Niva-Micke, som är svensk mästare i att bygga Rock-Crawling-lådor, så kunde storleken på t ex kugghjul variera rejält, även när det var riktiga Lada-orginal.
Så, detta test går ut på att se om en epoxilimmad medbringare kan göra att muttern på utgående sitter fast lite längre!