Om man skulle ta och köpa en Niva...
Om man skulle ta och köpa en Niva...
Tjena!
Efter några månader som anonym läsare var det dags att ge sig till känna. Så med hopp om lite vägledning kommer här en liten inledning följt av några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med...
Har en förkärlek till bilar och vespor med lite själ och har under de senaste året börjat luta mer och mer åt att skaffa mig en Niva. Även om den primära orsaken (läs: hur jag motiverar köpet hemma..) är för jakt och allt som hör därtill kommer den troligen rulla en hel del som pendlare och "åka köpa glass bil".
Har inte tummen mitt i handen men som småbarnsförälder är tiden begränsad och vill helst inte behöva lägga allt för mycket tid på att fixa saker.
Nu till frågorna.
-något speciellt att tänka på (årsmodell etc)
-vad är rimligt att betala för en 2005 kontra en 2012 givet hyggligt skick
- är det hål i huvet att köpa Niva om man helst vill undvika för mycket tid på trix och fix?
Tack på förhand!
//johan
Efter några månader som anonym läsare var det dags att ge sig till känna. Så med hopp om lite vägledning kommer här en liten inledning följt av några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med...
Har en förkärlek till bilar och vespor med lite själ och har under de senaste året börjat luta mer och mer åt att skaffa mig en Niva. Även om den primära orsaken (läs: hur jag motiverar köpet hemma..) är för jakt och allt som hör därtill kommer den troligen rulla en hel del som pendlare och "åka köpa glass bil".
Har inte tummen mitt i handen men som småbarnsförälder är tiden begränsad och vill helst inte behöva lägga allt för mycket tid på att fixa saker.
Nu till frågorna.
-något speciellt att tänka på (årsmodell etc)
-vad är rimligt att betala för en 2005 kontra en 2012 givet hyggligt skick
- är det hål i huvet att köpa Niva om man helst vill undvika för mycket tid på trix och fix?
Tack på förhand!
//johan
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Hej och välkommen!
Du har några frågor:
-något speciellt att tänka på (årsmodell etc)
-vad är rimligt att betala för en 2005 kontra en 2012 givet hyggligt skick
- är det hål i huvet att köpa Niva om man helst vill undvika för mycket tid på trix och fix?
Det går att hitta en massa info här om olika "generationer", främst avseende motor (förgasare, monopoint-injection, nyare sekventiell insprutning...) och om växellådan, vilken tycks kunna vara en lite vek del i drivlinan.
Den modernare varianten av bränslestyrning (sekventiell insprutning ("Bosch-sprut)) funkar, såvitt jag kan avgöra, rätt bra. Sällan några problem, inte så törstig. Däremot har man ju då alla dessa sensorer etc att leva med, liksom att man inte kan fixa så mycket själv. Jag upplever dessa motorer som driftsäkra, men skulle jag ut i öknen för en lång resa skulle jag nog hellre ha en bil med bondförgasare och brytartändning...
En ny är väl nånstans mellan 110 - 150 tusen? Jag rekommenderar att man köper minst förstärkt rostskydd och innerskärmar och då är man väl mitt i spannet skulle jag tro?
Skicket är nog mer avgörande än årsmodellen, så en 2005 bör kunna fås från mellan 10 och 30 papp, skulle jag tro, med marginal uppår för kort körsträcka och extra fint skick.
Jag har trixat o fixat lite med mina, men mer av fri vilja än av tvång. Stoppande fel som krävt åtgärd har varit få (diodbrygga i generator, kamaxellägesgivare, kopplingshydraulik) och kunnat fixas "på gårdsplanen". Ska man hålla på och modda är det ju ett annat läge vad avser tidsåtgången...
Lycka till!
Du har några frågor:
-något speciellt att tänka på (årsmodell etc)
-vad är rimligt att betala för en 2005 kontra en 2012 givet hyggligt skick
- är det hål i huvet att köpa Niva om man helst vill undvika för mycket tid på trix och fix?
Det går att hitta en massa info här om olika "generationer", främst avseende motor (förgasare, monopoint-injection, nyare sekventiell insprutning...) och om växellådan, vilken tycks kunna vara en lite vek del i drivlinan.
Den modernare varianten av bränslestyrning (sekventiell insprutning ("Bosch-sprut)) funkar, såvitt jag kan avgöra, rätt bra. Sällan några problem, inte så törstig. Däremot har man ju då alla dessa sensorer etc att leva med, liksom att man inte kan fixa så mycket själv. Jag upplever dessa motorer som driftsäkra, men skulle jag ut i öknen för en lång resa skulle jag nog hellre ha en bil med bondförgasare och brytartändning...
En ny är väl nånstans mellan 110 - 150 tusen? Jag rekommenderar att man köper minst förstärkt rostskydd och innerskärmar och då är man väl mitt i spannet skulle jag tro?
Skicket är nog mer avgörande än årsmodellen, så en 2005 bör kunna fås från mellan 10 och 30 papp, skulle jag tro, med marginal uppår för kort körsträcka och extra fint skick.
Jag har trixat o fixat lite med mina, men mer av fri vilja än av tvång. Stoppande fel som krävt åtgärd har varit få (diodbrygga i generator, kamaxellägesgivare, kopplingshydraulik) och kunnat fixas "på gårdsplanen". Ska man hålla på och modda är det ju ett annat läge vad avser tidsåtgången...
Lycka till!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Tack för din input!
Att köpa en ny ligger tyvärr utanför min budget så det jag hoppas på är en begagnad till en hygglig peng där hygglig peng givetvis är beroende på skicket.
Gällande insprut/förgasare antar jag att det för mina behov är hugget som stucket.
Tack igen!
Att köpa en ny ligger tyvärr utanför min budget så det jag hoppas på är en begagnad till en hygglig peng där hygglig peng givetvis är beroende på skicket.
Gällande insprut/förgasare antar jag att det för mina behov är hugget som stucket.
Tack igen!
-
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
- Ort: Växjö
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Var bor du?
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Välkommen till forumet(och Nivaträsket).
Måste börja med att ställa några motfrågor.
Har du provkört någon Niva?
Vilken årsmodell och vilket miltal i s f.
Var ifrågavarande/provkörda Niva "Stock Car" eller moddad för jakt-/offroadkörning.
Kan du acceptera buller-/vibrationsnivån?
Personligen vill jag rekommendera dig en Niva "M", d v s fr o m 2010/2011.
Niva har ju hela tiden utvecklats/förbättrats/förfinats, men inte till fulländning - än.
Niva är en praktisk och enkel entusiastbil med enorm kapacitet utan en massa onödigt men samtidigt utan vingelvarnare om du byter fil utan att visa avsikten med körriktningsvisare, ingen backkamera eller fjärröppning av bakluckan etc.
Runda optiskt optimalt utformade strålkastare som kostar en spottstyver jämfört med t ex Opel Astra´s som kostar 22.000:- styck.
(för 2 Opel Astrastrålkastare får du alltså en skaplig Niva )
Kort sagt ett medvetet val av bil där det mesta av i framtiden krånglande elektronik saknas.
Tyvärr saknas även det mesta i säkerhetsutrustning som krockkuddar m m.
Men man köper ju inte en bil för att krocka med.
För 2 år sedan fanns flera 2010/2011 till salu.
Den billigaste 65.000:- och den dyraste 90.000:-.
Alla runt eller under 3.000 mil.
Hål i huvudet är det väl inte att köpa en Niva, men du får nog räkna med lika mycket tid på den som på en hundvalp.
Det bästa med Niva är det här forumet som ger dig råd i det mesta.
Måste börja med att ställa några motfrågor.
Har du provkört någon Niva?
Vilken årsmodell och vilket miltal i s f.
Var ifrågavarande/provkörda Niva "Stock Car" eller moddad för jakt-/offroadkörning.
Kan du acceptera buller-/vibrationsnivån?
Personligen vill jag rekommendera dig en Niva "M", d v s fr o m 2010/2011.
Niva har ju hela tiden utvecklats/förbättrats/förfinats, men inte till fulländning - än.
Niva är en praktisk och enkel entusiastbil med enorm kapacitet utan en massa onödigt men samtidigt utan vingelvarnare om du byter fil utan att visa avsikten med körriktningsvisare, ingen backkamera eller fjärröppning av bakluckan etc.
Runda optiskt optimalt utformade strålkastare som kostar en spottstyver jämfört med t ex Opel Astra´s som kostar 22.000:- styck.
(för 2 Opel Astrastrålkastare får du alltså en skaplig Niva )
Kort sagt ett medvetet val av bil där det mesta av i framtiden krånglande elektronik saknas.
Tyvärr saknas även det mesta i säkerhetsutrustning som krockkuddar m m.
Men man köper ju inte en bil för att krocka med.
För 2 år sedan fanns flera 2010/2011 till salu.
Den billigaste 65.000:- och den dyraste 90.000:-.
Alla runt eller under 3.000 mil.
Hål i huvudet är det väl inte att köpa en Niva, men du får nog räkna med lika mycket tid på den som på en hundvalp.
Det bästa med Niva är det här forumet som ger dig råd i det mesta.
Forumsponsor
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Såklart du ska ha en Niva. Köpte min ny utan nga förkunskaper, provkörde en sväng och slog till. Har inte ångrat mig en sekund, har heller aldrig haft en bil som jag fortfarande efter mer än två år blir glad av att köra. Att den lite då och då behöver en smula omsorg, såsom att gå över den ett varv med skruvmejseln, laga något som har upphört att fungera, m.m., stör mig inte. Tvärtom så gör det bara bilen personligare i mina ögon. Kunskap finns i överflöd här på forumet, billiga delar köper man på internet. Slå till!
OBS! Nivan har faktiskt fjärröppning av bakluckan...
OBS! Nivan har faktiskt fjärröppning av bakluckan...
Grön Niva -13
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Skåneland, mellan Malmö och Helsingborg.gubben i ladan skrev:Var bor du?
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Svarar på övriga inlägg senare, familjen kom precis hem och dotterna är "lite" trött....
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Tacka!niva-2121 skrev:Välkommen till forumet(och Nivaträsket).
Måste börja med att ställa några motfrågor.
Har du provkört någon Niva?
Vilken årsmodell och vilket miltal i s f.
Var ifrågavarande/provkörda Niva "Stock Car" eller moddad för jakt-/offroadkörning.
Kan du acceptera buller-/vibrationsnivån?
Personligen vill jag rekommendera dig en Niva "M", d v s fr o m 2010/2011.
Niva har ju hela tiden utvecklats/förbättrats/förfinats, men inte till fulländning - än.
Niva är en praktisk och enkel entusiastbil med enorm kapacitet utan en massa onödigt men samtidigt utan vingelvarnare om du byter fil utan att visa avsikten med körriktningsvisare, ingen backkamera eller fjärröppning av bakluckan etc.
Runda optiskt optimalt utformade strålkastare som kostar en spottstyver jämfört med t ex Opel Astra´s som kostar 22.000:- styck.
(för 2 Opel Astrastrålkastare får du alltså en skaplig Niva )
Kort sagt ett medvetet val av bil där det mesta av i framtiden krånglande elektronik saknas.
Tyvärr saknas även det mesta i säkerhetsutrustning som krockkuddar m m.
Men man köper ju inte en bil för att krocka med.
För 2 år sedan fanns flera 2010/2011 till salu.
Den billigaste 65.000:- och den dyraste 90.000:-.
Alla runt eller under 3.000 mil.
Hål i huvudet är det väl inte att köpa en Niva, men du får nog räkna med lika mycket tid på den som på en hundvalp.
Det bästa med Niva är det här forumet som ger dig råd i det mesta.
Skall försöka svara på dina frågor lite uppstolpat
Har aldrig kört men däremot åkt vid uppskattningsvist 6-8ggr. Har ingen aning om varken årsmodell eller miltal på någon av dessa men de hade absolut några år på nacken. Enda moddarna jag vet om på dessa var hemmabyggda hundburar på taken och lika hemmagjorda "heckpack" såväl I front som bak... Som ni förstår var detta inte I vårt avlånga land...
Jag gillar dess enkelhet och dess fullständiga oräddhet när det bär ut I spenaten. Vi körde vid flera tillfällen rätt ut varav min spontana tanke blev "nu blir det till att gå tillbaka..." men ack nej, det funkade varje gang - något som imponerade!
Syftet kommer inte att vara en långkörare utan relativt korta sträckor (5-15mil enkel.) längre turer får det bli i XC70 så buller och säkerhet är kanske inte högst upp på listan. Vill ha en bil vars primära uppgift blir till och från jakt samt ut i spenaten för att fylla på todertunnor etc.
Att skruva lite är jag inte rädd för men jag vill undvika allt för stora project. Som ett exempel så skulle något behove svetsas så är det inte något jag loser själv..
MVH
Johan
PS. Verkar vara Eng. som install språk och autokorrigering så ursäkta eventuella kostigheter....
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Låter som min typ av bil!PEK skrev:Såklart du ska ha en Niva. Köpte min ny utan nga förkunskaper, provkörde en sväng och slog till. Har inte ångrat mig en sekund, har heller aldrig haft en bil som jag fortfarande efter mer än två år blir glad av att köra. Att den lite då och då behöver en smula omsorg, såsom att gå över den ett varv med skruvmejseln, laga något som har upphört att fungera, m.m., stör mig inte. Tvärtom så gör det bara bilen personligare i mina ögon. Kunskap finns i överflöd här på forumet, billiga delar köper man på internet. Slå till!
OBS! Nivan har faktiskt fjärröppning av bakluckan...
Som jag sagt tidigare är jag inte rädd för att pilla och skruva lite. (hade en Renault 5 från 88/89 I min ungdom...) Antar att mitt största problem skulle vara att identifiera vad som är sönder snarare än att laga/byta det (om ni förstår vad jag menar.)
Däremot vill jag hålla måstena till ett minimnum.
Tack igen alla för er imput och som ni skriver så verkar de flesta svaren finnas på forumet och min känsla av att det finns en hög grad av hjälpsamhet har bara blivit förstärkt av era inlägg!
MVH
Johan
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Har I tidigare trådar last lite negativa saker om diverse handlare. Finns det några spontana tankar om denna annons vare sig det gäller firman, modellen, årtal pris etc?
http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Niv ... a=23_3&w=3
Ligger egentligen över min budget (med råge) men man vet aldrig...
Mvh
Johan
http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Niv ... a=23_3&w=3
Ligger egentligen över min budget (med råge) men man vet aldrig...
Mvh
Johan
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Liiiite skumt företag eftersom registreringsnumret WXG 173 inte finns enligt http://www.bilupplysningen.se
Annars är det ett bra ställe att gratis kolla upp bilar innan man köper.
Annars är det ett bra ställe att gratis kolla upp bilar innan man köper.
Forumsponsor
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
niva-2121 skrev:Liiiite skumt företag eftersom registreringsnumret WXG 173 inte finns enligt http://www.bilupplysningen.se
Annars är det ett bra ställe att gratis kolla upp bilar innan man köper.
Lite egendomligt men ftg verkar vara en aukoriserad återförsäljare när jag google runt lite.
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Gå in på fordonsfraga.transportstyrelsen.se så får du det mest grundläggande om bilen.Kazta skrev:niva-2121 skrev:Liiiite skumt företag eftersom registreringsnumret WXG 173 inte finns enligt http://www.bilupplysningen.se
Annars är det ett bra ställe att gratis kolla upp bilar innan man köper.
Lite egendomligt men ftg verkar vara en aukoriserad återförsäljare när jag google runt lite.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Om man skulle ta och köpa en Niva...
Gick in där och kollade bilen.
Nu framstår i stället Bilupplysningen som liiiite skum i stället för bilfirman.
Dock privatimport utan någon tidigare ägare.
Nu framstår i stället Bilupplysningen som liiiite skum i stället för bilfirman.
Dock privatimport utan någon tidigare ägare.
Forumsponsor